Kursplan hösten 2017
Kursplan hösten 2017
Benämning
Vägledning i ett utvecklings- och lärandeperspektiv
Engelsk benämning
Career Guidance from a developmental and learning perspective
Kurskod
SY171G
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2016-08-24
Gäller från
2016-08-29
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: SY130G Vägledningens grunder (genomgången) eller SY140G Den föränderliga människan (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kurs inom studie- och yrkesvägledarprogrammet.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna skall tillämpa sig kunskaper om teorier och modeller för karriärutveckling och vägledning samt att studenternas skall utveckla förmågan att bedriva vägledning byggd på existerande teoribildning. Kursens syfte är också att studenterna skall utveckla kunskap om olika perspektiv på individens lärande såväl teoretiskt som didaktiskt.
Innehåll
Kursen tar sin utgångspunkt i vägledningens praktik, i dess grundläggande antaganden och i centrala begrepp inom vägledning såsom val, väljande och karriärutveckling. I kursen ingår en bred beskrivning av specialpedagogik och pedagogik, där särskild vikt läggs vid relationen till olika individers och gruppers bakgrund och erfarenheter. Studenterna genomför vägledningssamtal, enskilt och i grupp, utifrån olika vägledningsmodeller och analyserar och diskuterar vägledarens och den/de vägledningssökandes roll i samtalssituationen Undervisnings- och informationsprocessen och dess didaktik behandlas översiktligt. En del av kursen är verksamhetsförlagd. Som sammanfattning av kursen beskriver studenten, i en personlig utvecklingsplan, sitt lärande utifrån kursen mål och innehåll.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
- Identifiera behov, planera och genomföra vägledningsinsatser utifrån individers och gruppers behov
- Demonstrera sin förmåga att agera i informations- och undervisningssituationer
- Utveckla och analysera sin förmåga att agera i vägledningssituationer
- Visa förmåga att identifiera och beskriva sitt lärande och sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin professionella kompetens inom kursens kunskapsområde
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som föreläsningar, seminarier och övningar, enskilt och i grupp.
Bedömningsformer
Examinationen består av en individuell skriftlig hemtentamen. Dessutom skall studenten redovisa ett samtal, enskilt med metodiklärare, samt genomföra en informationsinsats till en grupp elever på praktikplatsen. Ytterligare samtal videoinspelas och redovisas i grupp utan lärarmedverkan, dessa dokumenteras i protokollform. Skriftlig dokumentation av tre gruppvägledningssamtal med analys och koppling till teorier redovisas i grupp samt bedöms av metodikläraren. Obligatorisk loggbok förs enligt anvisning under praktiken.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Bolstad, August (1998) Handbok i lärande. Studentlitteratur, ISBN 9144007531, 248 s
Boström, Lena & Svantesson, Ingemar (2007) Så arbetar du med lärstilar. Brain Books, ISBN 9185327270, 150 s
Egan, Gerard (2007) The Skilled Helper. Thomson, ISBN 0495092037, valda delar, stage II and III.
Birgisdottir Björg, Jónsdottir Sigridur Hulda & Siguradottir Anna (2015) Watch – en handbook I gruppvägledning. Bokus förlag. ISBN 9789198187823
Olsson Jers, Cecilia (2012) Klassrummet som muntlig arena. Liber förlag ISBN 978-91-47-10061-3
Patton, Wendy & McMahon, Mary (2006) Career Development and Systems Theory. Sense Publishers, ISBN 9077874135, valda delar.
Referenslitteratur
Andergren, Leif (2014) Samtala: Vägledning för framtid och karriär i en kaotisk värld ISBN 978-91-981878-0-9 TREMEDIA i Borås AB, 257 s
Andergren, Leif (2015) Vägleda – i en möjlighetsbserad process. ISBN 9789198187830 TEMEDIA i Borås AB, 130 s
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
Innehållet i kurs 5 har en naturlig anknytning till Malmö högskolas perspektivområden. Kursen behandlar hur människor väljer eller av andra anledningar når olika utbildnings- och yrkespositioner. I det sammanhanget belyses, diskuteras och analyseras vilken betydelse klass, genus, etnicitet och miljö har för de olika val, främst avseende utbildning och yrke, som individer och grupper ställs inför. Begreppet karriärteori är till sin karaktär uppbyggt kring de ovan nämnda faktorerna och hur dessa sammanvävs till ett komplext mönster. Detta är i sin tur utgångspunkt för individens navigerande i olika valsituationer. Flera av lärandemålen riktas mot att i vägledning och lärande uppmärksamma och medvetandegöra de existerande mönstren kring perspektiven.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.