Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2010-09-01

Kursplan med gällandedatum 2010-09-01

Benämning

Vägledning i ett utvecklings- och lärandeperspektiv

Engelsk benämning

Career Guidance from a developmental and learning perspective

Kurskod

SY171G

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.

Beslutande instans

Områdesstyrelsen/Utbildningsnämnden vid Lärarutbildningen

Fastställandedatum

2010-08-20

Gäller från

2010-09-01

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Se utbildningsplan.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1N

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kurs inom studie- och yrkesvägledarprogrammet.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna skall tillägna sig kunskaper om teorier och modeller för karriärutveckling och vägledning samt att studenternas skall utveckla förmågan att bedriva vägledning byggd på existerande teoribildning. Kursens syfte är också att studenterna skall utveckla kunskap om olika perspektiv på individens lärande såväl teoretiskt som didaktiskt.

Innehåll

Kursen tar sin utgångspunkt i vägledningens praktik, i dess grundläggande antaganden och i centrala begrepp inom vägledning såsom val, väljande och karriärutveckling. I kursen ingår en bred beskrivning av karriärutvecklingsteorier, där särskild vikt läggs vid relationen till olika individers och gruppers bakgrund och erfarenheter. Studenterna genomför intervjuer och vägledningssamtal, enskilt och i grupp, utifrån olika vägledningsmodeller och analyserar och diskuterar vägledarens och den/de vägledningssökandes roll i samtalssituationen. Studenterna reflekterar härvid över hur attityder och värderingar förvärvas och utvecklas samt sambandet mellan dessa och klass, genus, etnicitet och miljö. Dessutom behandlas frågor om hur kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och utvecklas och dess anknytning till olika pedagogiska utvecklingslinjer. Undervisnings- och informationsprocessen och dess didaktik behandlas översiktligt. Studiebesök i olika verksamheter relaterade till kursens innehåll genomförs. En del av kursen är verksamhetsförlagd, och de perspektiv och det innehåll som aktualiseras under denna del relateras till kursens övriga innehåll.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten
  • beskriva och förklara karriärutvecklingen för individer och grupper samt relatera denna till olika karriärteorier
  • förklara, jämföra och tillämpa olika vägledningsmodeller och teorier i skilda samtalsmiljöer
  • urskilja och redogöra för betydelsen av hur klass, genus, etnicitet och miljö påverkar individers karriärutveckling
  • demonstrera sin förmåga att agera i informations- och undervisningssituationer
  • utveckla och demonstrera sin förmåga att agera i vägledningssituationer
  • visa förmåga att göra relevanta bedömningar av olika vägledningsinsatser

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier och övningar, enskilt och i grupp, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande, kursledare och undervisande lärare.

Bedömningsformer

Examinationen består av en individuell skriftlig hemtentamen, i vilken studenten redogör för och reflekterar kring såväl vägledningsmetod som teori samt anknyta detta till olika fallstudier och teorier om karriärutveckling. Dessutom skall studenten genomföra ett samtal samt en informationsinsats till en grupp elever på praktikplatsen. Praktiken bedöms av metodiklärare samt dokumenteras och redovisas i grupp efter praktiken. Ytterligare ett samtal videoinspelas och redovisas i grupp utan lärarmedverkan samt dokumenteras i protokollform som bedöms av metodiklärare. Skriftlig dokumentation av tre gruppvägledningsamtal med analys och koppling till teorier redovisas i grupp samt bedöms av metodikläraren. Vidare skall två intervjuer med individer i skiftande åldrar och med olika etnisk bakgrund genomföras och analyseras utifrån olika karriärutvecklingsteorier.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Amundson, Norman E, Bowlsbey, JoAnn & Niles, Spencer G (2009) Essential Elements of Career Counseling - Processes and Techniques. Pearson, ISBN 0131582186, valda delar ca 70 s
Berg, Insoo Kim & De Jong, Peter (2003) Att bygga lösningar. Mareld, ISBN 9188872378, valda delar ca.170 s
Bolstad, August (1998) Handbok i lärande. Studentlitteratur, ISBN 9144007531, 248 s
Boström, Lena & Svantesson, Ingemar (2007) Så arbetar du med lärstilar. Brain Books, ISBN 9185327270, 150 s
Egan, Gerard (2007) The Skilled Helper. Thomson, ISBN 0495092037, valda delar ca.100 s
Egidius, Henry (2003) Pedagogik för 2000-talet. Natur och Kultur, ISBN 9127098095, valda delar ca.150 s
Engquist, Anders (2009) Om konsten att samtala. Norstedts, ISBN 9113026190, 252 s
Lovén, Anders (2010) Behöver vi teorier i vägledningen? artikel, 12 s
Lovén, Svante (2008) Karriärteorier, att sikta lätt och hamna rätt. Om karriärteoriers värde för vägledare och deras klienter. Malmö: Högskolan, Studie- och yrkesvägledarprogrammet, 47 s
Patton, Wendy & McMahon, Mary (2006) Career Development and Systems Theory. Sense Publishers, ISBN 9077874135, valda delar ca. 170 s
Sigurdardottir, Anna, Birgisdottir, Björg & Jonsdottir, Sigridur Hulda (2004) WATCH, Handbook for Facilitators when Assisting Learners in Groups. ISBN 9979948337, 144 s
(kan köpas vid kursintroduktionen)
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
Innehållet i kurs 5 har en naturlig anknytning till Malmö högskolas perspektivområden. Kursen behandlar hur människor väljer eller av andra anledningar når olika utbildnings- och yrkespositioner. I det sammanhanget belyses, diskuteras och analyseras vilken betydelse klass, genus, etnicitet och miljö har för de olika val, främst avseende utbildning och yrke, som individer och grupper ställs inför. Begreppet karriärteori är till sin karaktär uppbyggt kring de ovan nämnda faktorerna och hur dessa sammanvävs till ett komplext mönster. Detta är i sin tur utgångspunkt för individens navigerande i olika valsituationer. Flera av lärandemålen riktas mot att i vägledning och lärande uppmärksamma och medvetandegöra de existerande mönstren kring perspektiven.

Kursvärdering

Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.