Kursplan våren 2010
Kursplan våren 2010
Benämning
Arbetsliv och omvärld
Engelsk benämning
Working life and society
Kurskod
SY170G
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Områdesstyrelsen/Utbildningsnämnden vid Lärarutbildningen
Fastställandedatum
2008-12-30
Gäller från
2009-01-19
Behörighetskrav
Se utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kurs inom Studie- och yrkesvägledarutbildningen.
Syfte
Kursen syftar till att ge grundläggande ämnesteoretiska kunskaper om arbetsdelning, de grundläggande samhällsekonomiska sambanden samt kompetensförsörjning i arbetsliv och utbildning. Kursen syftar också till att studenten skall kunna utveckla förmågan till självständig och kritisk analys av ekonomiska utvecklingstendenser och dess konsekvenser för arbetslivet.
Innehåll
Kursen tar sin utgångspunkt i olika teorier om arbetets syfte och värde i ett historiskt perspektiv. Särskild vikt läggs vid samhällsstrukturer såsom klass, kön och etnicitet. Kompetensförsörjning i svenskt arbetsliv analyseras ur både ett makro- och mikroperspektiv med utgångspunkt i bl.a. humankapital och diskrimineringsteorier.
Ett centralt moment behandlar samhällsekonomins centrala problemställningar. Här behandlas bland annat förhållandet mellan arbetslöshet och inflation i ett makroekonomiskt perspektiv samt den demografiska strukturens konsekvenser för arbetsutbudsutveckling i Sverige.
Vidare diskuteras arbetsmarknadsfunktionssätt utifrån en utbuds- och efterfrågemodell. Särskild vikt läggs vid analyser av arbetslöshetens orsaker och konsekvenser för människors villkor, kulturellt, socialt och ekonomiskt.
Kursen avslutas med en genomgång av arbetsmarknadspolitikens mål och medel. Särskilt uppmärksammas uppkomsten av nya aktörer inom sysselsättnings- och arbetsmarknadspolitiken.
En del av kursen är verksamhetsförlagd, och de perspektiv och det innehåll som aktualiseras under denna del relateras till kursens övriga innehåll.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
• analysera utvecklingen i arbetslivet ur ett historiskt perspektiv och kunna exemplifiera framtida utvecklingstendenser.
• förklara sambandet mellan arbetsdelning och övergripande samhällsstrukturer.
• förklara grundläggande, centrala problem och begrepp inom samhällsekonomin
• utveckla och redogöra för hur globaliseringen påverkar förutsättningarna för kompetensförsörjning
• kunna se och analysera sambanden mellan arbetsmarknadens funktionssätt och strategier för arbetsmarknads- och sysselsättningspolitik
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer, vari bl a ingår en två veckors valfri praktik utanför skolväsendet. Kursens arbetsformer, som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, och självstudier, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare inom högskola och partnerområde.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
Bedömningsformer
Examinationerna på kursen består av en skriftlig hemtentamen som behandlar problem och begrepp inom samhällsekonomin och arbetsmarknaden samt globaliseringens påverkan på förutsättningar för kompetensförsörjning. Vidare ingår ett seminarium på valbar litteratur enligt anvisning från lärarna och som belyser sambandet mellan arbetsdelning och övergripande samhällsstrukturer.
För betyget Väl godkänd krävs att studenten visar ett tydligt analytiskt förhållningssätt till de begrepp som ingår i kursen samt förmåga att relatera dessa till egna och andras erfarenheter. Presentationerna karaktäriseras av god språkbehandling och struktur.
Vid frånvaro från seminarier examineras studenten vid ett skriftligt tentamenstillfälle.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk
Abrahamsson, K. mfl (red), Utbildning, kompetens och arbete. Studentlitteratur, 2002. (250 s.)
Ambjörnsson, R. Den skötsamme arbetaren. Carlssons Bokförlag, 1998.(200s)
Castells, M. Nätverkssamhällets framväxt. Daidalos, 1998. (250 s.)
Eklund, K. Vår ekonomi. Prisma 2004. (250s.)
Hansen, L. och Orban, P. (red). Arbetslivet. Studentlitteratur, 2002.(250s)
Olofsson, J. och Wadensjo,E., Arbetslöshet, Pocketbiblioteket SNS 2005 (95s)
SOU 2004:43 Den könsuppdelade arbetsmarknaden (200s)
Stiglitz J. Globaliseringen och dess kritiker. Leopard Förlag Stockholm 2003 (120s)
Von Otter. C. Ute och inne i svenskt arbetsliv. Arbetslivsinstitutet 2003 (200s)
Forskningslitteratur (ca. 100s)
Andersen, Torben M och M. Svarer (2006) ”Flexicurity – den danska arbetsmarknadsmodellen” Ekonomisk Debatt. årg. 34 nr.1, sid 17-29
Forslund, A., och Nordström Skans, O (2006) ”Swedish youth labour market policies revisited” Vierteljahrshefte zur Wirtshaftsforschung 2006, vol 75, nr 3 sid. 168 -185
Freeman, R. och Swedenborg B. (2006) “Reforming the Welfare state: Recovery and beyond in Sweden” National Bureau of Economic Research, Chicago. Presentation to SNS conference, Stockholm 2006
Holmlund B. (2005), “Hur hög är egentligen arbetslösheten i Sverige? ”, Ekonomisk Debatt, årg 33, nr.6, sid 6-20
Ohlsson H. och Storrie D. (2006) ”Friställd eller anställd? Strukturomvandling från individens perspektiv. Ekonomisk Debatt. årg. 34 nr. 7, sid 5-19
Sapir A., (2005) Globalisation and the reform of European social models, Paper presented at Ecofin meeting, Manchester
Dessa artiklar kommer att vara tillgängliga på webzonen eller som papperskopior vid kursstarten
Tillvalslitteratur (250s)
Andersson, T., Braunerhjelm P. och Jakobsson U (2006), Det svenska miraklet i repris ? SNS Förlag ISBN 9185355518 (160 s)
Beck, U (2000), Risksamhället Daidalos ISBN 9171731075 (390s)
Putnam, R(2001),Den ensamme bowlaren SNS Förlag ISBN 9171508279 (570s)
Sapir, A., m.fl.( 2006), En gränslös europeisk arbetsmarknad? Santerus Förlag ISBN 918944986X (255s)
Sennett, R. (2007), Culture of the new capitalism, Yale University Press ISBN 0300119925 (220s)
Stiglitz, J. (2003), Globaliseringen och dess kritiker. Leopard Förlag Stockholm ISBN 917343034X (275s)
SOU 2004: 43 Den könsuppdelade arbetsmarknaden: Forskningsbilagorna ISBN 913822125X
Åslund O., m.fl.( 2006), Fritt inträde? Ungdomars och invandrades väg till det första arbetet SNS Förlag ISBN 9185355704) (165s)
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
Kursen Arbetsliv och omvärlden fokuserar på de möjligheter och problem som på olika sätt berör människornas förutsättningar i arbetslivet. Tillträde till arbetslivet på lika villkor är en av de mest angelägna ekonomiska och sociala frågorna inom samhällsutvecklingen. Kursens innehåll lämpar sig väl för analyser ur Malmö Högskolans prioriterade perspektivområden. Perspektiven avspeglas i val av litteratur och de frågeställningar som kommer att tas upp under föreläsningarna.
Genusfrågor behandlas i kursens föreläsningar och seminarier utifrån analyser av den svenska arbetsmarknadsmodellen med särskild inriktning på den könsuppdelade arbetsmarknaden. Denna ojämna fördelning av resurser mellan könen, såväl politiska, ekonomiska, som organisatoriska utgör en central del av kursen.
Hållbart samhälle behandlas ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Under föreläsningarna analyseras samhällets resursanvändning ut ett miljöekonomiskt perspektiv. Begrepp och teorier kring olika utvecklingsscenarier och dess konsekvenser för den hållbara utvecklingen diskuteras.
Etnicitetsperspektiv utgör en central del av kursens analys av den svenska arbetsmarknaden. Frågor och teorier kring invandrarnas utslagning från arbetsmarknaden och strukturell diskriminering speglas väl i kurslitteraturen och i innehållet i kursens föreläsningar och seminarier.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.