Kursplan hösten 2011
Kursplan hösten 2011
Benämning
Forskningsmetodik och forskningsöversikt
Engelsk benämning
Research methods and research overview
Kurskod
SY151G
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2011-10-26
Gäller från
2011-10-26
Behörighetskrav
Se utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kurs inom studie- och yrkesvägledarprogrammet.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska förvärva kunskaper om vetenskapliga metoder, såväl kvantitativa som kvalitativa. Vidare skall studenterna kunna översiktligt beskriva olika forskningsområden inom studie- och yrkesvägledning.
Innehåll
Delkursen är uppsatsförberedande och behandlar vetenskapliga teorier och metoder av relevans för ämnesområdet studie- och yrkesvägledning. I kursen ingår en vetenskapsteoretisk orientering och en genomgång av vetenskapligt förhållningssätt. Kursen ger en översikt och exempel på nationell och internationell forskning inom studie- och yrkesvägledning. Forskningsetiska frågor behandlas.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
redogöra för och identifiera olika vetenskapliga traditioner
- analysera och bedöma metoder och angreppssätt för forsknings- och utvecklingsarbete inom studie- och yrkesvägledningsområdet
- redogöra för och exemplifiera olika forskningsområden och forskningsprojekt inom området
- beskriva och värdera olika sätt att samla in och analysera data inom såväl kvalitativ som kvantitativ metod.
- beskriva och göra bedömningar av etiska överväganden vid planering, genomförande och redovisning av en undersökning.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar och seminarier samt praktisk tillämpning av olika vetenskapliga metoder.
Bedömningsformer
Bedömning sker genom en individuell hemskrivning med fokus på vetenskaplig metod och forskningsöversikt samt genom individuell inlämningsuppgift. .
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Ask, Sofia. (2005). Akademisk skriftspråkskomptens i praktiken. I: Lindgren, Maria (red.) Den skrivande studenten. Växjö: Växjö University Press. (13 s.) Tillgänglig på Internet: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:vxu:diva-1516
Larsen, Ann Kristin (2009) Metod helt enkelt: en introduktion till samhällsvetenskaplig metod. Malmö: Gleerups (128 s.)
Larsson, S. (2000) Om skrivandets lust och olust. I: Pedagogisk forskning i Sverige, 5 (1), 30-42. (13 s.) Tillgänglig på internet: http://www.ped.gu.se/pedfo/pdf-filer/larsson.pdf
Lovén, Anders (2000) Kvalet inför valet. Malmö: Lärarhögskolan, Pedagogiska institutionen (303 s.)
Lovén, Anders (2010). Behöver vi teorier inom vägledning? (15 s.) Tillgänglig på its learning.
Lundahl, Lisbeth (2010) Att bana vägen mot framtiden. Studentlitteratur (valda delar ca 120 s.)
Skolverket (2004) Utbildnings- och yrkesval i egna och andras ögon. Skolverket (120 s.)
Thurén, Torsten (2007) Vetenskapsteori för nybörjare. Stockholm: Liber, (176 s.)
Widerberg, K. (2003). Vetenskapligt skrivande: kreativa genvägar. Lund: Studentlitteratur. (103 s.)
Vilhjálmsdóttir, Guðbjörg m.fl. (2011). ”Voice of users. Promoting quality of guidance for adults in the nordic countries.” Report from the Nordic Network for Adult Learning. (119 s.) Tillgänglig på internet: http://www.nordvux.net/download/6821/voice_of_users.pdf
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
I forskningsöversikten behandlas områden som i hög grad berör Malmö högskolas perspektivområden. Litteraturen beskriver hur människor väljer eller av andra anledningar når olika utbildnings- och yrkespositioner. I det sammanhanget belyses, diskuteras och analyseras vilken betydelse klass, genus, etnicitet och miljö har för de olika val, främst avseende utbildning och yrke, som individer och grupper ställs inför.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.