Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2022-01-17

Kursplan med gällandedatum 2022-01-17

Benämning

Den föränderliga människan

Engelsk benämning

The Changing Nature of Human Being

Kurskod

SY140G

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för studie- och yrkesvägledarprogrammet

Inrättandedatum

2008-03-13

Fastställandedatum

2021-11-17

Gäller från

2022-01-17

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: SY120G Individ och samhälle (genomgången) eller SY130G Vägledningens grunder (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i studie- och yrkesvägledarprogrammet.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna ska ha kunskap om och utveckla förståelse för olika psykologiska teorier om individens utveckling och förändring med relevans för studie- och yrkesvägledning. Kursen syftar också till att kunna förstå och analysera hur identitet konstrueras samt diskutera och värdera vilken betydelse som genus och etnicitet har i ett vägledningssammanhang.

Innehåll

Kursen inriktas mot psykologiska och socialpsykologiska processer på såväl individ- som gruppnivå. Förklaringsmodeller till mänskligt beteende studeras och analyseras. Med utgångspunkt från den teoretiska begreppsramen reflekterar studenterna över faktorer som påverkar individens karriär och livsval. Särskild uppmärksamhet ägnas migration, etnicitet och genus samt dessas betydelse för identitet och identitetskonstruktion. Som sammanfattning av kursen beskriver studenten, i en professionell utvecklingsplan, sitt lärande utifrån kursen mål och innehåll.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
• beskriva centrala begrepp och teorier inom psykologi med relevans för studie- och yrkesvägledning
• diskutera identitet och identitetskonstruktion med stöd i karriärteori och dess relevans för studie- och yrkesvägledaryrket
• förklara och föra resonemang kring teorier och begrepp för genus, etnicitet och migration med relevans för vägledaryrket
• Visa förmåga att identifiera och beskriva sitt lärande och sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin professionella kompetens inom kursens kunskapsområde

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer. Dessa kan utgöras av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner, skriftliga
arbeten och skriftlig tentamen och utvecklas med utgångspunkt från kursens lärandemål i samverkan mellan studerande och kursansvarig.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursansvarig vid kursstarten.

Bedömningsformer

Kursen examineras i sin helhet i fyra uppgifter: lärandemål ett examineras genom en skriftlig tentamen, lärandemål två examineras genom en skriftlig analys, lärandemål tre examineras vid ett seminarium med ett skriftligt underlag i form av en rapport och lärandemål fyra examineras genom en text.
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.

Kurslitteratur

Ambjörnsson, Fanny och Jönsson, Maria. 2010. Inledning. I Ambjörnsson, Fanny och Jönsson, Maria (red.). Livslinjer: Berättelser om ålder, genus och sexualitet. Göteborg: Makadam, sid. 7-16. (10 s.)
Bunar, Nihad (red.). 2015. Nyanlända och lärande: Mottagande och inkludering. Stockholm: Natur & kultur. (valda delar i samråd med kursansvarig, ca 120 s.)
Dysthe, Olga, Hertzberg, Frøydis och Hoel, Torlaug Løkensgard. 2011. Skriva för att lära. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur. (kap 9: sid 175-195, kap 10: sid 197-212) (37 s.)
Ecclestone Kathryn, Biesta, Gert och Hughes, Martin. 2010. Transitions in the lifecourse: The role of dentity, agency and structure. I Ecclestone, Kathryn, Biesta, Gert och Hughes, Martin (red.). Transitions and learning through the lifecourse. London: Routledge, 1-15. (Tillgänglig som e-bok via Libsearch.) (15 s.)
Eriksson, Mia och Gottzén, Lucas. 2020. Genus. Stockholm: Liber. (128 s.)
Gustafson, Niklas. 2010. Lärare i en ny tid: Om grundskollärares förhandlingar av professionella identiteter. Umeå: Doktorsavhandlingar inom den Nationella forskarskolan i Pedagogiskt Arbete, Umeå universitet/Malmö högskola. Tillgänglig på Internet: http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:317593/FULLTEXT01.pdf (kap 2: sid 43-47, kap 4: sid 97-116) (25 s.)
Hwang, Philip, Lundberg, Ingvar och Smedler, Ann-Charlotte (red.). 2012. Grunderna i vår tids psykologi. 2 uppl. Stockholm: Natur & kultur. (valda delar i samråd med kursansvarig, ca 200 s.)
Leung, Alvin S. 2010. The Big Five Career Theories. I James A. Athanasou och Raoul Van Esbroeck (red.) International Handbook of Career Guidance. 115-132. Dordrecht: Springer. (18 s.)
McMahon, Mary och Patton, Wendy. 2019. The Systems Theory Framework of Career Development: Applying Systems Thinking to Career Development Theory and Practice. I Arthur, Nancy, Neault, Roberta och Mcmahon, Mary (red.). Career Theories and Models at Work: Ideas for Practice. Toronto: CERIC, 237-247. (11 s.)
Patton, Wendy och McMahon, Mary. 2021. Career Development and Systems Theory: Connecting Theory and Practice. 4 uppl. Leiden: Brill. (kap 3: sid 67-107) (41 s.)
Patton, Wendy och McMahon, Mary. 2006. The Systems Theory Framework of Career Development and Counseling: Connecting Theory and Practice. International Journal for the Advancement of Counselling, 28 (2): 153-166. (14 s.)
Sorbring, Emma, Andersson, Åsa och Molin, Martin (red.). 2014. Att förstå ungdomars identitetsskapande: En inspirations- och metodbok. Stockholm: Liber. (valda delar i samråd med kursansvarig, ca 90 s.)
Statistiska Centralbyrån. 2020. På tal om kvinnor och män: Lathund om jämställdhet. Stockholm: Statistiska Centralbyrån. Tillgänglig på Internet: https://www.scb.se/contentassets/98bad96ec1bd44aea171b2fb4f7b3f64/le0201_2019b20_br_x10br2001.pdf (112 s.)
Stier, Jonas. 2019. Identitet: Ett socialpsykologiskt perspektiv. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur. (183 s.)
Wikström, Hanna. 2009. Etnicitet. Stockholm: Liber. (128 s.)
Artiklar tillkommer.
Valbar skönlitteratur enligt kursansvarigs anvisningar:
Bakhtiari, Marjaneh. 2009. Kan du säga schibbolet? Stockholm: Ordfront.
Larsmo, Ola. 2016. Swede Hollow. Stockholm: Bonnier.
Moberg, Vilhelm. 2013. Utvandrarna. Stockholm: Bonnier.
Said, Sami. 2012. Väldigt sällan fin. Stockholm: Natur & Kultur.

Kursvärdering

Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens lärandemål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursansvarig och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.