Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2011-03-28

Kursplan med gällandedatum 2011-03-28

Benämning

Den föränderliga människan

Engelsk benämning

The changing nature of human being

Kurskod

SY140G

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2011-03-28

Gäller från

2011-03-28

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Se utbildningsplan.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1N

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i studie- och yrkesvägledarprogrammet.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna ska ha kunskap om och utveckla förståelse för olika psykologiska och socialpsykologiska teorier om individens utveckling och förändring med relevans för studie- och yrkesvägledning. Kursen syftar också till att kunna förstå och analysera den betydelse som genus och etnicitet har i dessa processer.

Innehåll

Kursen inriktas mot psykologiska och socialpsykologiska processer på såväl individ- som gruppnivå. Förklaringsmodeller till mänskligt beteende studeras och analyseras. Vidare behandlas människors utsatthet i förändringssituationer. Med utgångspunkt från den teoretiska begreppsramen reflekterar studenterna över faktorer som påverkar individens karriärutveckling. Särskild uppmärksamhet ägnas skilda kulturbegrepp, migration och etnicitet samt genus.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
• beskriva centrala begrepp och aktuella teorier inom psykologi och socialpsykologi med relevans för studie- och yrkesvägledning
• relatera till och använda centrala genusteorier samt kunna använda teorier och begrepp för att förstå etnicitet och migration med relevans för yrket
• diskutera och ha grundläggande kunskap om grupprocesser, socialisation, rollkonflikter och identitetskonstruktion

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner och skriftlig tentamen, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.

Bedömningsformer

I examinationerna ingår en individuell skriftlig hemtentamen där studenten redovisar och diskuterar olika psykologiska och socialpsykologiska teorier och dess betydelse och förklaringsfaktorer för individers och gruppers agerande och väljande. Ett seminarium genomförs med utgångspunkt från en kartläggningsintervju med en person med annan bakgrund än den studerande själv. Intervjun analyseras med hjälp av centrala begrepp och teorier om identitet och roller. Vidare examineras studenten vid ett seminarium där ett skriftligt arbete presenteras och diskuteras. Arbetet behandlar först och främst genus, etnicitet och migrationsperspektivet men det kan även vara relevant att relatera till psykologiska och socialpsykologiska teorier.
För betyget väl godkänd krävs att studenten visar ett tydligt och fördjupat analytiskt förhållningssätt till de begrepp och teorier som ingår i kursen. Dessutom krävs god förmåga att kunna tillämpa och föreslå relevanta handlingsstrategier för individer och grupper med olika utgångspunkter. Vid bedömning av såväl muntliga som skriftliga redovisningar krävs av studenten god språkbehandling, struktur och en väldisponerad presentationsform.
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Ahmadi, Nader (2003). Ungdom, kulturmöten, identitet. Stockholm, Liber. 227 s. ISBN 91-47-05166-3
Angelöw Bosse & Jonsson, Thom (2000). Introduktion till socialpsykologi. Lund, Studentlitteratur, 252 s. ISBN 91-44-00597-0
Egan, Gerard (2007) The skilled helper: a problem-management and opportunity-development approach to helping. Thomson Brooks/Cole. (del 1 ca s. 1-150, självständigt valda delar 50 sidor)
Gemsöe, Lena (2002) Feminism. Bilda Förlag
Goffman, Irving (2001). Stigma; den avvikandes roll och identitet. Stockholm, Prisma, 168 s. ISBN 91-7297-516-4
Gustafson, Niklas (2010) Lärare i en ny tid. Om grundskollärares förhandlingar av professionella identiteter. Umeå School of Education, Umeå universitet. Kap 5 "I praktikgemenskaper förhandlar lärarna identiteter som deltagande och icke-deltagande", sid. 117-138. http://dspace.mah.se/handle/2043/10136
Hammarén, Nils, Johansson, Thomas (2009) BeGreppbart – Identitet, Malmö, Liber
Karlsson, Lars (2007) Psykologins grunder. Lund, Studentlitteratur, 734 s. ISBN 978-91-44-01876-8 (vissa kap)
Lundgren-Gothlin, Eva (1999) Kön eller Genus? Nationella sekretariatet för genusforskning
Wikström, Hanna (2009) Begreppbart – Etnicitet. Malmö, Liber
Valbar litteratur enligt kursansvarigs anvisningar:
Bakhtiari, Marjaneh (2009) Kan du säga schibbolet? Stockholm, Ordfront
Oates, Joyce Carol (2009) Dödgrävarens dotter. Stockholm, Bonnier Pocket
Oksanen, Sofi (2010) Utrensning. Stockholm, Bonnier Pocket
Tamas: Gellert (2003) Lasermannen. Stockholm, Ordfront
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
Kursen behandlar ett antal olika förklaringsmodeller och teorier för människors handlande med särskild inriktning på studie- och yrkesval. I detta sammanhang belyses de påverkansfaktorer som individer och grupper utsätts för och med särskild inriktning på migration och etnicitet.

Kursvärdering

Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.