Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2014-03-30

Kursplan med gällandedatum 2014-03-30

Benämning

Vägledningens grunder

Engelsk benämning

The Basics of Guidance

Kurskod

SY130G

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2014-02-07

Gäller från

2014-03-30

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Se utbildningsplan.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i Studie- och yrkesvägledarexamen och ges termin 2 på Studie- och yrkesvägledarutbildningen.

Syfte

Kursens syftar till att studenterna skall tillägna sig grundläggande kunskaper om teorier och modeller för vägledning och samtal. Kursens syftar också till att utveckla förmågan att bedriva vägledning och anknyta denna till relevant teoribildning.

Innehåll

Kursen tar sin utgångspunkt i mötet mellan vägledare och vägledningssökande där olika samtalsmodeller och karriärteorier används för analys och tillämpning. Med utgångspunkt i genomförda vägledningssamtal analyseras och diskuteras vägledarens möte med olika vägledningssökande samt dennes roll, färdigheter och förhållningssätt i samtalssituationen. Studenterna analyserar den egna karriärutvecklingen och anknyter sin analys till olika karriärutvecklingsteorier. En del av kursen är verksamhetsförlagd, och de perspektiv och det innehåll som aktualiseras under denna del relateras till kursens övriga innehåll.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • Visa grundläggande förmåga att agera i vägledningssituationer
  • Redogöra för olika samtalsmodeller och vägledningsteorier
  • Urskilja och reflektera över studie- och yrkesvägledningens olika förutsättningar och villkor
  • Beskriva och analysera karriärteorier i relation till den egna karriärutvecklingen
  • Inom ett vägledningssammanhang förstå grupprocesser och individers behov i dessa

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsning-ar, seminarier och gruppövningar, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.

Bedömningsformer

Examinationen består i att studenten individuellt blir bedömd på ett videoinspelat vägledningssamtal (lärandemål 1). I kursen ingår en individuell skriftlig tentamen där studenten redovisar för och reflekterar kring olika samtalsmodeller, vägledningsteorier och dess betydelse i vägledningssituationer (lärandemål 2). Även lärandemålet som berör grupprocesser (lärandemål 5) examineras vid skrivningen. Studentens egen karriärberättelse examineras skriftligt samt analyseras i grupp (lärandemål 4). Under kursens verksamhetsförlagda period sker en skriftlig dokumentation och analys där lärandemål 3 examineras.
För betyget Väl godkänd krävs att studenten visar ett tydligt analytiskt förhållningssätt till de teorier och modeller som ingår i kursen samt på ett tydligt sätt visar på grundläggande förmåga att kunna genomföra ett vägledningssamtal. Vid bedömning av såväl muntliga som skriftliga redovisningar krävs av studenten god språkbehandling, struktur och en väldisponerad presentationsform.
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Amundson, Norman E, Harris-Bowlsbey, JoAnn & Niles, Spencer G (2009) Essential Elements of Career Counseling – Processes and Techniques. Pearson, 161 sid, ISBN 0131582186 (valda delar)
Dresch, J och Lovén, A (2003) Vägledning i förändring. Malmö högskola
Engqvist, A (2009) Om konsten att samtala. Nordstedts förlag
Lovén, A (2010) Behöver vi teorier i vägledningen? Malmö högskola
Patton, W och McMahon, M. (2006) Career Development and Systems Theory. Sense Publishers,
(valda delar)
Stensaasen, S och Sletta O (2000) Grupprocesser – om inlärning och samarbete i grupp.
Natur och kultur
Øiestad, Guro (2005) Feedback. Liber AB
Kurslitteraturen kan kompletteras med artiklar.

Kursvärdering

Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kur-sen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenter-na/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.