Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2011-11-10

Kursplan med gällandedatum 2011-11-10

Benämning

Individ och samhälle

Engelsk benämning

The Individual and Society

Kurskod

SY120G

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2011-11-02

Gäller från

2011-11-10

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Se utbildningsplan.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1N

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i Studie- och yrkesvägledarexamen och ges termin 1 på Studie- och yrkesvägledarutbildningen.

Syfte

Kursen syftar till att ge en grundläggande introduktion till två perspektiv på människan som samhällsvarelse, presenterat inom ämnena statsvetenskap och sociologi.

Innehåll

Kursen tar sin utgångspunkt i spänningsförhållandet mellan individ och samhälle och vilka konsekvenser detta får för individens inre och yttre betingelser. Möten med omvärlden studeras här ur ett sociologiskt perspektiv. Vårt eget politiska systems uppbyggnad och dess beslutsprocesser analyseras ur såväl ett övergripande brett som lokalt avgränsat perspektiv. Vidare studeras strukturer och strukturförändringar i svenskt näringsliv, offentlig sektor och utbildningsväsendet och dessas konsekvenser för individers och gruppers handlingsutrymme ur ett sociologiskt perspektiv. Studenterna ges möjlighet att reflektera kring begreppen socialisation och väljande. Kursens fokus ligger på utveckling av förmågan att kunna problematisera innehållet ur ett tvärvetenskapligt perspektiv

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Beskriva det politiska systemets uppbyggnad och beslutsprocesser
- Beskriva centrala begrepp och aktuella teorier inom sociologi
- Beskriva olika sociologiska perspektiv på relationen individ och samhälle samt redogöra för hur denna relation påverkar vetenskapligt tänkande
- Redogöra för, problematisera och använda sociologiskt inspirerad karriärteori

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar, seminarier och fältarbete, och skriftlig tentamen, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.

Bedömningsformer

Lärandemålet ”beskriva det politiska systemets uppbyggnad och beslutsprocesser” examineras med ett fältarbete i grupp som redovisas såväl skriftligt som muntligt, i analysen beaktas de politiska beslutsprocessernas betydelse. Vidare ingår en individuell skriftlig tentamen där studenten redovisar och diskuterar olika sociologiska teorier och dess betydelse och förklaringsvärde i relation till vägledning och arbetslivet. Lärandemålet ”redogöra för, problematisera och använda sociologiskt inspirerad karriärteori” examineras i ett arbetande seminarium där studenterna får tillämpa teori på ett eget fall.
För betyget väl godkänd krävs att studenten visar ett tydligt och fördjupat analytiskt och förhållningssätt till de begrepp och teorier som ingår i kursen. Dessutom krävs god förmåga att relatera dessa till relevanta empiriska exempel. Vid bedömning av såväl muntliga som skriftliga redovisningar krävs av studenten god språkbehandling, struktur och en väldisponerad presentationsform.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Ahrne, Göran, Roman Christine, Franzén Mats (2003). Det sociala landskapet. Bokförlaget Korpen. (Valda delar ca 250 s.)
Angelov, N., Johansson, P., Kennerberg, L (2008) Välja fritt och välja rätt – drivkrafter för rationella utbildningsval. Rapport 2008:23, IFAU – Institutet För Arbetsmarknadspolitisk Utvärdering
Bakhtiari, M (2006)Kalla det vad fan du vill. Bokförlaget Höropp
Birgersson, Bengt Owe, (1992). Samhällsboken, hur styrs Sverige. Freebook, (170 s.)
Engdahl, O., Larsson, B. (2011) Sociologiska perspektiv. Grundläggande begrepp och teorier. Studentlitteratur
Hodkinson, P., Sparkes, A. (1997) Careership: A Sociological Theory of Career Decision Making. British Journal of Sociology of Education, 18:1, 29-44
Lewin, L. (2007) Statsvetenskapens grunder. SNS pocketbibliotek
Lidström, Lena (2009) En resa med osäkra mål. Unga vuxnas övergångar från skola till arbete i ett biografiskt perspektiv. Print & Media, Umeå universitet
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
Innehållet i kurs 2 har många anknytningar till Malmö högskolas perspektivområden. I ett övergripande perspektiv behandlas och analyseras arbetslivets utveckling bland annat med avseende på naturresurser och hållbar utveckling. I ett särskilt fältarbete analyserar studenter-na människors uppväxtvillkor ur såväl genus-, klass- som etnicitetsperspektiv.

Kursvärdering

Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kur-sen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenter-na/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.