Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2022-03-17

Kursplan med gällandedatum 2022-03-17

Benämning

Introduktion och kommunikation

Engelsk benämning

Introduction and Communication

Kurskod

SY110G

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för studie- och yrkesvägledarprogrammet

Inrättandedatum

2007-03-28

Fastställandedatum

2021-11-17

Gäller från

2022-03-17

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1N

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i Studie- och yrkesvägledarexamen och ges termin 1 på Studie- och yrkesvägledarutbildningen.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig kunskap om studie- och yrkesvägledningens utveckling och grundlägga en förståelse för olika perspektiv på vägledning och karriärutveckling. Vidare ska studenterna kunna reflektera över och analysera sitt eget studie- och yrkesval samt utveckla en förståelse för vetenskapligt skrivande. Inom kursens ram ska också studenterna introduceras i grundläggande kommunikation.

Innehåll

Kursen tar sin utgångspunkt i studie- och yrkesvägledningens utveckling, begrepp och mål, varvid olika historiska, internationella och teoretiska perspektiv behandlas. Det historiska perspektivet riktas mot individ- och samhällsutveckling ur ett vägledningsperspektiv. Det teoretiska perspektivet belyses utifrån olika teorier om individers och gruppers val och väljande. Kursen behandlar grundläggande kommunikation såväl enskilt som i grupp, med fokus på samtalets grunder, innehåll och utformning. I kursen läggs grunden till ett vetenskapligt förhållningssätt såväl vad gäller den kommande professionen som den egna utvecklingen. En begränsad undersökning, där studenterna parvis väljer en aktuell frågeställning, genomförs och redovisas. En del av kursen är verksamhetsförlagd och de perspektiv och det innehåll som aktualiseras under denna del relateras till kursens övriga innehåll. Som sammanfattning av kursen beskriver studenten, i en professionell utvecklingsplan, sitt lärande utifrån kursen mål och innehåll.

Lärandemål

Efter avslutad ska studenten kunna:
  • Visa insikt och förståelse för professionens utveckling, innehåll och förutsättningar
  • Förstå och tillämpa grunderna till ett vetenskapligt skrivande
  • Beskriva och analysera olika samtalsformer och grundläggande kommunikationsbegrepp
  • Reflektera över sig själv i relation till professionens krav
  • Visa förmåga att identifiera och beskriva sitt lärande och sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin professionella kompetens inom kursens kunskapsområde

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar, seminarier eller fältstudier, utvecklas med utgångspunkt i kursens syfte och mål och i samverkan med de studerande.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kurstart.

Bedömningsformer

Kursen examineras i sin helhet genom en skriftligt redovisad undersökning, en skriftlig reflektion, en portfolio, två muntliga presentationer samt en hemtentamen.
För betyget godkänd krävs att studenten visar ett tydligt analytiskt förhållningssätt till de begrepp som ingår i kursen samt förmåga att relatera dessa till egna och andras erfarenheter. Presentationerna skall karaktäriseras av god språkbehandling och struktur.

Kurslitteratur

Ask, Sofia (2005). Akademisk skriftspråkskomptens i praktiken. I: Lindgren, Maria (red.) Den skrivande studenten. Växjö: Växjö University Press. (13 s) Tillgänglig på Internet: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:vxu:diva-1516
Bergman, Susanne och Blomkvist, Camilla (2018). Uppskattande samtalskonst: om att skapa möjligheter i samtalets värld. Studentlitteratur.(138 sidor)
Coelho, Paulo (2004 eller senare). Alkemisten. Stockholm: Bazar Förlag AB. (184 sidor)
Dysthe, Olga, Hertzberg, Frøydis & Hoel, Torlaug Løkensgard (2011). Skriva för att lära: skrivande i högre utbildning. 2., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur. (49 sid: Inledning och kap 1-3).
Egan, Gerard och Robert Reese (2021). The Skilled Helper. A Client-Centred Approach. (ISBN: 9781473774919). Cengage Learning EMEA. (sid 1-125)
Gustafson, Niklas (2015). På väg mot färdigt examensarbete. Om kamratbedömning av uppsatstexter i responsgrupper inom ramen för en vetenskaplig uppsatstrappa. (20 sid). Malmö högskola, Lärande och samhälle (tillgänglig på Canvas).
Larsen, Ann-Kristin (2018). Metod helt enkelt.(ISBN978-91–40664–79-2). Malmö: Gleerups.(200 sidor)
Lovén, Anders, red (2015). Karriärvägledning – En forskningsöversikt. Studentlitteratur AB (sid 1-134)
Maltén, Arne (1998). Kommunikation och konflikthantering – en introduktion. (ISBN 978-91-44-6794) Lund. Studentlitteratur.(208 sidor)
Shiersmann, Christiane m fl (red: 2012). NICE Handbook for the Academic Training of Career Guidance and Counselling Professionals - Kapitel 4 (Core competences for career guidance and counselling professionals). Tillgänglig på internet: http://www.nice-network.eu.(62 sidor)
Tostrup, Ola (2015). Med bagaget in i studierna – studenters möte med Studie- och yrkesvägledarutbildningen. Malmö högskola, Lärande och samhälle (tillgänglig på Canvas).(20 sidor)
En egen sökt artikel om vägledning tillkommer

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).