Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2018-09-03

Kursplan med gällandedatum 2018-09-03

Benämning

Introduktion och kommunikation

Engelsk benämning

Introduction and Communication

Kurskod

SY110G

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2018-04-23

Gäller från

2018-09-03

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Samhällskunskap A . Eller: Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1N

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i Studie- och yrkesvägledarexamen och ges termin 1 på Studie- och yrkesvägledarutbildningen.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig kunskap om studie- och yrkesvägledningens utveckling och grundlägga en förståelse för olika perspektiv på vägledning och karriärutveckling. Vidare ska studenterna kunna reflektera över och analysera sitt eget studie- och yrkesval samt utveckla en förståelse för vetenskapligt skrivande. Inom kursens ram ska också studenterna introduceras i grundläggande kommunikation.

Innehåll

Kursen tar sin utgångspunkt i studie- och yrkesvägledningens utveckling, begrepp och mål, varvid olika historiska, internationella och teoretiska perspektiv behandlas. Det historiska perspektivet riktas mot individ- och samhällsutveckling ur ett vägledningsperspektiv. Det teoretiska perspektivet belyses utifrån olika teorier om individers och gruppers val och väljande. Kursen behandlar grundläggande kommunikation såväl enskilt som i grupp, med fokus på samtalets grunder, innehåll och utformning. I kursen läggs grunden till ett vetenskapligt förhållningssätt såväl vad gäller den kommande professionen som den egna utvecklingen. En begränsad undersökning, där studenterna parvis väljer en aktuell frågeställning, genomförs och redovisas. En del av kursen är verksamhetsförlagd och de perspektiv och det innehåll som aktualiseras under denna del relateras till kursens övriga innehåll. Som sammanfattning av kursen beskriver studenten, i en personlig utvecklingsplan, sitt lärande utifrån kursen mål och innehåll.

Lärandemål

Efter avslutad ska studenten kunna:
  • Visa insikt och förståelse för professionens utveckling, innehåll och förutsättningar
  • Förstå och tillämpa grunderna till ett vetenskapligt skrivande
  • Beskriva och analysera olika samtalsformer och grundläggande kommunikationsbegrepp
  • Reflektera över sig själv i relation till professionens krav
  • Visa förmåga att identifiera och beskriva sitt lärande och sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin professionella kompetens inom kursens kunskapsområde

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar, seminarier eller fältstudier, utvecklas med utgångspunkt i kursens syfte och mål och i samverkan med de studerande.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kurstart.

Bedömningsformer

Examinationen består av en begränsad undersökning inom kursens område. Undersökningen presenteras i en text som visar att studenten tillägnat sig kunskap om grundläggande vetenskapligt skrivande. Studenten ska också i portfolioform kunna redogöra för sin egen karriärprofil i relation till professionen. I en muntlig presentation ska studenten vidare kunna redogöra för och visa färdigheter i grundläggande kommunikation samt kunna reflektera kring en skönlitterär bok och dess relation till vägledning. I kursen ingår också en hemtentamen.
För betyget godkänd krävs att studenten visar ett tydligt analytiskt förhållningssätt till de begrepp som ingår i kursen samt förmåga att relatera dessa till egna och andras erfarenheter. Presentationerna skall karaktäriseras av god språkbehandling och struktur.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Andergren, Leif (2014). Samtala – Vägledning för framtid och karriär i en kaotisk värld, TREMEDIA
Ask, Sofia. (2005). Akademisk skriftspråkskomptens i praktiken. I: Lindgren, Maria (red.) Den skrivande studenten. Växjö: Växjö University Press. (13 s) Tillgänglig på Internet: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:vxu:diva-1516
Bergman, Susanne och Blomkvist, Camilla (2012) Uppskattande samtalskonst: om att skapa möjligheter i samtalets värld. Studentlitteratur.
Coelho, Paulo (2004). Alkemisten. Stockholm: Bazar Förlag AB.
Dysthe, Olga, Hertzberg, Frøydis & Hoel, Torlaug Løkensgard (2011). Skriva för att lära: skrivande i högre utbildning. 2., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur. (49 sid: Inledning och kap 1-3).
Egan, Gerard (2010) The Skilled Helper. Brooks/Cole, ISBN 0495604313. (Valda delar).
Gustafson, Niklas (2015). På väg mot färdigt examensarbete. Om kamratbedömning av uppsatstexter i responsgrupper inom ramen för en vetenskaplig uppsatstrappa. (20 sid). Malmö högskola, Lärande och samhälle (tillgänglig på Canvas).
Larsen, Ann-Kristin (2009). Metod helt enkelt.(ISBN978-91–40664–79-2). Malmö: Gleerups (125 s).
Lovén, Anders, red (2015). Karriärvägledning – En forskningsöversikt. Studentlitteratur AB (Valda delar).
Maltén, Arne (1998). Kommunikation och konflikthantering – en introduktion. (ISBN 978-91-44-6794) Lund. Studentlitteratur. (142 s).
Shiersmann m fl (red: 2012). NICE Handbook for the Academic Training of Career Guidance and Counselling Professionals - Kapitel 4 (Core competences for career guidance and counselling professionals). Tillgänglig på internet: http://www.nice-network.eu.
Tostrup, Ola (2015). Med bagaget in i studierna – studenters möte med Studie- och yrkesvägledarutbildningen. Malmö högskola, Lärande och samhälle (tillgänglig på Canvas).
En egen sökt artikel om vägledning tillkommer

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).