Kursplan hösten 2024
Kursplan hösten 2024
Benämning
Sexologi: Examensarbete för masterexamen
Engelsk benämning
Sexology: Master´s (Two-Years) Thesis
Kurskod
SX761B
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2021-06-15
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
För tillträde till termin 5 krävs att kurserna från termin 1-3 är godkända.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Sexologi
Fördjupningsnivå
A2E
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen utgör mastersprogrammets femte och sjätte termin (om tredje året läses på helfart) eller sjunde och åttonde terminen (om tredje och fjärde året läses på halvfart) och är en kurs inom huvudområdet sexologi.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten skall kunna planera, genomföra och försvara ett självständigt uppsatsarbete, med utgångspunkt från en frågeställning av relevans för det sexologiska kunskapsområdet.
Innehåll
Under kursen arbetar studenten med att självständigt planera och genomföra en vetenskaplig studie. Studien skall vara relevant för det sexologiska kunskapsområdet. Studenten tillämpar forskningsmetoder och teoretiska perspektiv samt gör forskningsetiska överväganden. Under kursen diskuterar studenten forskningsfrågor samt val av forsknings- och analysmetoder under föreläsningar, arbetsseminarier och individuell handledning. Vid arbetsseminarier och genom opposition vid avslutande uppsatsseminarium granskas även andra studenters texter. Slutligen ingår i kursen att studenten offentligt försvarar sitt examensarbete vid ett examinationstillfälle.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. identifiera och självständigt formulera en vetenskaplig problemställning av relevans för det sexologiska kunskapsområdet,
2. ge en bred och systematisk sammanställning av såväl nationell som internationell forskning inom valt forskningsfält samt positionera den egna studien i relation till denna,
3. välja och motivera ett lämpligt metodiskt angreppssätt med redovisade forskningsetiska överväganden i relation till vald problemställning,
4. välja och motivera lämpliga teoretiska perspektiv samt systematiskt analysera insamlat material i relation till dessa perspektiv,
5. dra relevanta slutsatser av undersökningen, samt argumentera för den kliniska och/eller forskningsmässiga betydelsen med koppling till det sexologiska kunskapsområdet,
6. presentera sitt arbete i en vetenskaplig text som är strukturerad, väl underbyggd, formellt korrekt och språkligt klar, och
7. kommunicera och försvara sitt eget examensarbete samt kritiskt och konstruktivt opponera på ett annat.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, arbetsseminarier, självstudier och eget skrivande samt individuell handledning. Seminarierna inleds oftast med en kortare föreläsning kring ett specifikt tema som etik, metod, syfte eller analys. Därefter behandlas dessa teman, utifrån frågeställningar som är knutna till kurslitteraturen.
Lärandemål 1-2 och 4-6 uppnås genom eget skrivande, handledning, föreläsningar och arbetsseminarier. Genom eget skrivande, arbetsseminarier och eventuell etikprövning uppnås lärandemål 3. Lärandemål 7 uppnås genom arbetsseminarier och vid avslutande examinationsseminarium.
Särskilda riktlinjer anges av examinator avseende krav för genomförandet av självständigt och offentligt försvarad uppsats, samt försvar av ett eget examensarbete.
Bedömningsformer
Bedömningen av studenternas prestationer sker dels vid examinationsseminariet där försvar av eget arbete, samt granskning av annan uppsats bedöms, dels vid examinationen av den färdiga uppsatsen.
Lärandemål 1-6 examineras genom bedömning av den inlämnade uppsatsen av examinator. Fokus i bedömningen är förmågan att på ett vetenskapligt och självständigt sätt utforma en studie med sexologisk relevans, där tidigare studier, metod, etik, teori och resultat är tydligt presenterade och motiverade. Lärandemål 7 examineras genom bedömning av opponering och försvar vid examinationsseminarium. Fokus i bedömningen är förmågan att presentera och försvara sitt arbete, samt kritiskt och konstruktivt opponera på annat arbete.
För betyget Godkänd krävs att studenten dels genomför en godkänd opposition, samt försvar av egen uppsats, dels genomför en vetenskaplig studie som resulterar i en godkänd examensuppsats. För betyget Väl godkänt krävs att examensuppsatsen dessutom karakteriseras av reflektion, fördjupning och mycket god språkhantering.
Rätt till omtentamen
Student som har underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur
Ahrne G, (2011) Handbok i kvalitativa metoder. Malmö: Liber. (245 s.)
Alvehus J, (2013) Skriva uppsats med kvalitativ metod: en handbok. Malmö: Liber. (144 s.)
Bryman A, (2011) Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö: Liber. (690 s.)
Burman Å, (2017) Bli klar i tid – må bra på vägen: handbok för doktorander. Stockholm: Natur & Kultur. (200 s.)
Djurfeldt G, Larsson R, Stjärnhagen O, (2010) Statistisk verktygslåda 1. Stockholm: Studentlitteratur. (300 s. av 480 s.)
Övrig litteratur väljs i samråd med kursansvarig lärare/examinator.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en formativ kursvärdering (temperaturtagning) genomförs efter halva kursen samt återkopplas till studenterna. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Minnesanteckningar från återkopplingen görs tillgängliga för kursens studenter samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle
Övergångsbestämmelser
Om kursen upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen.