Kursplan hösten 2018
Kursplan hösten 2018
Benämning
Sexologi: Kropp, psyke och sexualitet
Engelsk benämning
Sexlogy: Body, Psyche and Sexuality
Kurskod
SX712A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2017-12-12
Gäller från
2018-11-12
Behörighetskrav
Svenska B och Engelska A samt examen från ett utbildningsprogram omfattande minst 180 hp (inklusive ett examensarbete om minst 15 hp) inom det människobehandlande området.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Sexologi
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i termin 1 i mastersprogrammet i sexologi.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper om sexualitetens anatomiska, fysiologiska och psykosexuella dimensioner, samt om samspelet mellan kropp, kultur och psyke.
Innehåll
Kursen belyser kropp, psyke och kön utifrån biologiska, psykosociala och kulturella perspektiv. Den ger kunskaper om sexualitetens anatomiska och fysiologiska förutsättningar, om psykosexuell utveckling, samt om hur kroppen och psyket är sammanvävda i den sexuella erfarenheten. Kursen behandlar sexualitetens anatomi och fysiologi samt förhållandet mellan kropp, psyke och kultur. På kursen studeras hur kulturella och religiösa normer påverkar sexualiteten.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för sexualitetens anatomiska och fysiologiska förutsättningar,
2. tillämpa de teorier om psykosexuell och sexuell utveckling som behandlas i kursen, och
3. analysera hur sambandet mellan kropp, kultur och psyke kan påverka sexualiteten.
Arbetsformer
För att uppnå lärandemål 1 och 2 deltar studenten i undervisningen parallellt med enskilda studier. I kursen ingår en rad olika obligatoriska moment så som föreläsningar, diskussioner, och seminarier. För att uppnå lärandemål 3 skriver studenten en individuell uppgift och genomför en muntlig redovisning. Samtliga kursdagar är obligatoriska. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompenseras i samråd med examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarium kan erbjudas under terminstid.
Bedömningsformer
Bedömningen av studenternas prestationer sker delvis utifrån delaktighet via analys och reflektion vid föreläsningar, diskussioner, seminarier och muntlig redovisning av en individuell uppgift.
Lärandemål 1 och 2 examineras med en skriftlig tentamen. I fokus för bedömningen står studentens förmåga att kunna redogöra för sexualitetens fysiologiska förutsättningar, samt att tillämpa teorier om psykosexuell utveckling. Lärandemål 3 examineras genom en individuell skriftlig uppgift som även redovisas muntligt, där betyget Underkänd eller Godkänd ges. I fokus för bedömningen står studentens förmåga att analysera betydelsen av kropp, kultur, religion och psyke för sexualiteten.
För att få betyget Godkänd på kursen krävs att studenten genomfört samtliga obligatoriska delar, fått Godkänd både på tentamen och den individuella uppgiften. För betyget Väl Godkänd på kursen krävs dessutom betyget Väl Godkänd på tentamen och betyget Godkänd på den individuella uppgiften. Betygskriterier specificeras i studiehandledningen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Carlbom A, (2012) Islamisk sexrådgivning ett globalt fenomen. Sexualitetsstudier. Red: Plantin L, Månsson S-A. Malmö: Liber. (22 s.)
Diamond J, (1997).Why is sex fun? The evolution of human sexuality. London: Weidenfield & Nicolson. (50 s. av 168 s.)
Elmerstig E, (2012) Kropp och psyke i den sexuella upplevelsen. Sexualitetsstudier. Red: Plantin P, Månsson S-A. Malmö: Liber. (17 s.)
Einstein G, (2008) From body to brain: Considering the neurobiological effects of female genital cutting. Perspectives in Biology and Medicine, 51(1), 84-97. (14 s.)
Heiman J, (2002) Orgasmic disorders in women. Principles and Practice of Sex Therapy. Eds: Leiblum S, Risa S. Guilford Publications. (40 s.)
Hildebrandt A, (2015) Christianity, Islam and Modernity: Explaining Prohibitions on Homosexuality in UN member States. Political Studies, 63, 852-869. (17 s.)
Johnsdotter S, (2011) Sexualitet och kultur. Sexualitetsstudier. Red: Plantin L, Månsson S-A. Malmö: Liber. (31 s.)
Johnsdotter S, (2013) Discourses on sexual pleasure after genital modifications: The fallacy of genital determinism. Global Discourse, 3(2), 256–265. (10 s.)
Kellog Spadt S, Rosenbaum T, Dweck A, Millheiser L, Pillai-Friedman S, Krychman M, (2014) Sexual Health and Religion: A Primer for the Sexual Health Clinician. Journal of Sexual Medicine, 11, 1606-1619. (13 s.)
Lundberg T, Malmquist A, Wurm A (2017) HBTQ+: psykologiska perspektiv och bemötande. Stockholm: Natur & kultur. 93-103, 137-148. (21 s.)
Nikolaisen J, Dammen Nikolaisen K, (2008) Sexuality in Childhood. Ur Sexology in Context. Eds: Traeen B, Lewin B. Oslo: Universitetsförlaget. (14 s.)
Tiefer L, (2004) Sex is Not a Natural Act and Others Essays. Boulder, Colo: Westview Press. Del I och II. (112 s.)
Ryan C, Jetha C, (2011) Sex at dawn: How we mate, why we stray, and what it means for modern relationships. New York: Harper Collins. (100 s. av 432 s.)
Texter på upp till 200 sidor kan tillkomma. Till litteraturlistan tillkommer också ett ospecificerat antal sidor som väljs av studenterna själva i samråd med examinator.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en kursvärdering genomförs efter kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på särskild plats samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.