Kursplan våren 2014
Kursplan våren 2014
Benämning
Sexuell hälsa och välfärd i ett globalt perspektiv
Engelsk benämning
Sexual Health and Welfare in Global Perspective
Kurskod
SX652B
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2013-12-09
Gäller från
2014-01-19
Behörighetskrav
Godkända kurser i masterprogrammets termin 1-3 omfattande minst 30 hp eller minst 30 hp på avancerad nivå inom något av följande huvudområde: Socialt arbete, Psykologi, Vårdvetenskap, Medicin, Sociologi, Genusvetenskap, Folkhälsovetenskap, Beteendevetenskap, Antropologi, Etnologi, Filmvetenskap, Litteraturvetenskap, Konstvetenskap.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Sexologi
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i termin 5 i masterprogrammet och är en kurs inom huvudområdet sexologi.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten utvecklar kunskaper om sexuell och reproduktiv hälsa, sexuella rättigheter, sexuellt risktagande, sexuellt utnyttjande och sexuell diskriminering med utgångspunkt från ett globalt perspektiv.
Innehåll
I kursen behandlas sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter ur ett lokalt och globalt perspektiv. Utbredning och spridning av sexuellt överförbara sjukdomar diskuteras. Fenomen som abort, barn- och mödradödlighet samt andra sexualrelaterade problem analyseras och diskuteras i relation till olika gruppers levnadsvillkor, fattigdomsfrågor och välfärdslösningar. Kursens frågeställningar exemplifieras med fallstudier av sexuellt överförbara sjukdomar och sexuellt risktagande i tredje världen. Sexuell hälsa och sexuell riskutsatthet i migrationsprocesser samt olika aspekter på sexuell och reproduktiv hälsa, sexuellt utnyttjande och diskriminering diskuteras med utgångspunkt i ett lokalt och globalt perspektiv.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för begrepp som sexuell hälsa, reproduktiv hälsa, sexuella rättigheter, sexuellt risktagande, sexuellt utnyttjande och sexuell diskriminering med utgångspunkt från ett globalt perspektiv,
2. analysera sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter ur ett lokalt och globalt perspektiv,
3. analysera mekanismer bakom utbredning och spridning av sexuellt överförbara sjukdomar i relation till fattigdom och välfärd, och
4. kritiskt reflektera över sexualrelaterade problem som abort, barn- och mödradödlighet i relation till olika gruppers levnadsvillkor.
Arbetsformer
Undervisningen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och grupparbeten. Därutöver genomför studenterna ett självständigt arbete med utgångspunkt från en valfri frågeställning med anknytning till global sexuell hälsa och välfärd.
Bedömningsformer
Bedömningen av studenternas prestationer görs utifrån deltagande vid seminarier, grupphandledningsmoment och skriftlig hemtentamen samt av ett självständigt projektarbete. Närvaro vid examinationsgrundande seminarier är obligatorisk. Frånvaro vid enstaka tillfällen kan kompenseras efter överenskommelse med examinator. För att bedöma om lärandemålen är uppfyllda ingår följande examinationsmoment:
a) Skriftligt projektarbete, som knyts till valfri problematik inom global sexuell hälsa och välfärd.
b) Muntlig redogörelse av projektarbetet.
c) Skriftlig hemtentamen.
Rätt till omtentamen
Student som har underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om kursen upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i studiehandledningen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Berglund, S. (2008) Competing Everyday Discourses and the Construction of Heterosexual Risk-Taking Behavior among Adolescents in Nicaragua – Towards a Strategy for Sexual and Reproductive Health Empowerment. Malmö Högskola FOU Rapport 2008:5. 250 s.
Collumbien M, Datta J, Davis B & Wellings K . Structural influences on sexual health. I Sexual health. A public health perspective. K Wellings, K Mitchell & M Collumbien (Red.). 2012. Open university press. (s. 114-124) 10 s.
Cook, R J., Bernard M. D. & Fathalla, M. F. (2003) Reproductive health and human rights: integrating medicine, ethics, and law. Oxford University Press (utvalda delar). 150 s.
Eriksson Baaz, Maria & Maria Stern (2009) Why Do Soldiers Rape? Masculinity, Violence, and Sexuality in the Armed Forces in the Congo (DRC). International Studies Quarterly (2009) 53, s 495-518. 20 s.
Garcia-Moreno, C., Jansen, H., Ellsberg, M. Heise, L. & Watts, C. H. (2006) “Prevalence of intimate partner violence: findings from the WHO multi-country study on women’s health and domestic violence”, on behalf of the WHO Multi-country Study on Women’s Health and Domestic Violence against Women Study Team, Lancet 2006; 368: 1260-1269. 10 s.
Holmström, C. (2012), ”Intimitet och sexuella handlingsstrategier i transnationella sociala rum”. I Lars Plantin & Sven-Axel Månsson (red.), Sexualitetsstudier, s 211-232. Liber. 20 s.
Ingham R. The importance of context in understanding and seeking to promote sexual health. I Promoting young people´s sexual health. International perspectives. R Ingham & P Aggleton (Red.) 2006. Routledge. (s.41 -60) 20 s.
Leclerc-Madlala S. (2003), “Transactional Sex and the Pursuit of Modernity”, Social Dynamics 29:2:213-233, Romdebosch University & Cape Town. pdf. 20 s.
Lundberg, P.O. & L. Löfgren-Mårtensson (red.) 2010, Sexologi. Liber. Tredje upplagan. Kapitel 15 (s 132-136), kapitel 18 (s 149-156), samt kapitel 28 (s 239-245). 20s.
Ouis, P. (2009), ”’Den verkliga kulturkonflikten?’: Islamisk sexualmoralism i liberala Sverige”. Socialvetenskaplig Tidskrift, No 3-4, sid 350-368. 20 s.
Ouis, P (2009) “Honourable Traditions? Honour Violence, Early Marriage and Sexual Abuse of Teenage Girls in Lebanon, the Occupied Palestinian Territories and Yemen”. International Journal of Children’ Rights, nr 17: 445-474. 30 s.
Ouis, P (2012), ”Tradition, religion och sexualitet: Sexuell hälsa och rättigheter i ett globalt perspektiv”. I Lars Plantin & Sven-Axel Månsson (red.), Sexualitetsstudier, s 107-124. Liber. 20 s.
Saiz, I. 2007, “25. Bracketing sexuality: Human rights and sexual orientation – A decade of development and denial at the UN”. I Parker, R & P Aggleton (eds.) 2007. Culture, Society and Sexuality: A Reader. Routledge, s 459-479.
Save the Children 2013. Surviving the First Day: State of the World’s Mothers 2013. pdf. 88 s.
Sexual and Reproductive Health 1: Anna Glasier, A Metin Gülmezoglu, George P Schmid, Claudia Garcia Moreno, Paul FA Van Look, “Sexual and reproductive health: a matter of life and death”, Lancet 2006; 368. 15 s.
Sexual and Reproductive Health 2 : Kaye Wellings, Martine Collumbien, Emma Slaymaker, Susheela Singh, Zoé Hodges, Dhaval Patel, Nathalie Bajos, “Sexual behaviour in context: a global perspective”, Lancet 2006; 368. 15 s.
Sexual and Reproductive Health 4 : David A Grimes, Janie Benson, Susheela Singh, Mariana Romero, Bela Ganatra, Friday E Okonofua, Iqbal H Shah, “Unsafe abortion: the preventable pandemic”, Lancet 2006; 368. 15 s.
Smittskyddsinstitutet 2012. Migration, sexuell hälsa och prevention: Två kunskapsöversikter med fokus på risktagande och riskutsatthet i samband med migration. pdf. 164 s.
Statens Folkhälsoinstitut 2012. Sex, hälsa och välbefinnande. pdf. 70s.
Thomas, F, M. Haour-Knipe & P. Aggleton (red.) 2010. Mobility, Sexuality and Aids. London: Routledge. (valda delar, 50s).
UN Millennium Project 2006. Public Choices, Private Decisions: Sexual and Reproductive Health and the Millennium Development Goals. pdf. 100 s.
Utrikesdepartementet (2006). Sveriges internationella politik för sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter. Stockholm: Regeringskansliet, Utrikesdepartementet. 30 s
World Association for Sexual Health (WAS) 2008. Sexual Health for the Millennium: A Declaration and Technical Document. pdf. 100s
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande och återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.