Kursplan hösten 2018
Kursplan hösten 2018
Benämning
Sexualitet och funktionshinder
Engelsk benämning
Sexuality and Disability
Kurskod
SX632C
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2018-02-21
Gäller från
2018-09-03
Behörighetskrav
Svenska B och Engelska A samt examen från ett utbildningsprogram omfattande minst 180 hp (inklusive ett examensarbete om minst 15 hp) inom det människobehandlande eller samhällsvetenskapliga området.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Sexologi
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår som valbar kurs i termin 3 i masterprogrammet i sexologi. Kursen kan även läsas som fristående kurs.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper om funktionshinder och sexualitet i ett samhälleligt, kulturellt och idéhistoriskt perspektiv samt till utveckling av kliniska färdigheter för arbete med enskilda, par och grupper med funktionshinder.
Innehåll
I kursen diskuteras konsekvenser av fysiska, psykiska och intellektuella funktionshinder för sexualiteten. Vidare belyses samhälleliga, historiska och kulturella aspekter av funktionshinder och sexualitet, som får konsekvenser för enskilda, par och grupper. Studenterna diskuterar förhållningssätt och modeller för bemötande och behandling utifrån respektive yrkesroller.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. analysera samhälleliga, kulturella och historiska perspektiv på funktionshinder och sexualitet,
2. bedöma sexuella konsekvenser av fysiska, psykiska och intellektuella funktionshinder för den enskilde, paret eller gruppen, i ett socialt och kulturellt sammanhang, och
3. utveckla en modell för bemötande eller behandling av sexuella frågeställningar för enskilda, par och grupper med funktionshinder utifrån respektive yrkesroller.
Arbetsformer
Undervisningen sker på helfart. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, diskussioner samt självständig projektuppgift, vilken utförs individuellt. Dessutom ingår teaterföreställning, konstutställning och/eller filmvisning utifrån aktuellt tema.
Bedömningsformer
Bedömningen av studenternas prestationer sker utifrån delaktighet vid seminarier och föreläsningar och skriftlig tentamina samt inlämning och redovisning av ett självständigt projektarbete. Närvaro vid examinationsgrundande seminarier är obligatorisk. Eventuell frånvaro kan kompenseras efter överenskommelse med examinator. Bedömning av hur kunskaps-, färdighets- och lärandemål uppfylls sker genom en portfolio bestående av följande examinationsmoment:
a) skriftligt projektarbete, som syftar till att utveckla en modell för bemötande och/eller behandling av sexuella frågeställningar och/eller problem för enskilda, par eller grupper med funktionsnedsättningar utifrån kursdeltagarens egen yrkesroll
b)muntlig redogörelse av projektarbetet
c)skriftlig tentamen rörande samhälleliga, kulturella och historiska perspektiv på funktionsnedsättningar, kön och sexualitet, samt rörande sexuella konsekvenser av medfödda eller förvärvade funktionsnedsättningar.
För betyget Godkänd krävs att studenten uppfyller lärandemålen som angivits. För betyget Väl Godkänd krävs att examinationsuppgifterna dessutom karaktäriseras av självständighet och metateoretisk förståelse.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Bahner J, (2016) Så nära får ingen gå? En studie om sexualitet, funktionshinder och personlig assistans. Göteborg: Göteborgs universitet. (50 s. av 147 s.)
Barron K, (2004, red) Genus och funktionshinder. Lund: Studentlitteratur. (187 s.)
Bertilsdotter Rosqvist H, (2014) Becoming an ”Autistic Couple”: Narratives of Sexuality and Couplehood Within the Swedish Autistic Self-advocacy Movement. Sexuality & Disability, 32(3), 351-363, (13 s.)
Gindt D, Rydström J, (2012) Cripteori. Lambda Nordica 1–2(17). 7-20, 27-52, 194-216, (63 s.)
Grönvik L, (2007) Definitions of disability in social sciences: methodological perspectives. Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis. 11-18, (8 s.)
Hénault I, (2006) Asperger´s Syndrome and Sexuality. From Adolescents though Adulthood. London and Philadelphia; Jessica Kingsley Publishers. (100 s. av 208 s.)
Kulick D, Rydström J, (2015) Loneliness and its opposite. Sex, disability and the ethics of engagement. Durham: Duke University Press. 1-173, (173 s.)
Lukkerz J, (2014) En tom arena – gymnasiesärskole- och habiliteringspersonals perspektiv på sex- och samlevnadsundervisning. Malmö: Malmö Högskola. Fakulteten för Hälsa och Samhälle. (120 s.)
Lundberg P O, Löfgren-Mårtenson L, (2010, red). Sexuella dysfunktioner, funktionsnedsättningar och särskilda svårigheter. Sexologi, P O Lundberg, L Löfgren-Mårtenson (red). Stockholm: Liber. 361-372, (25 s.)
Löfgren-Mårtenson L, (2005) Får jag lov? Om sexualitet och kärlek i den nya generationen unga med utvecklingsstörning. Lund: Studentlitteratur. (11 s. av 233 s.)
Löfgren-Mårtenson L, (2009) The invisibility of young homosexual women and men with intellectual disabilities. Sexuality and Disability 27(1), 21–26. (5 s.)
Löfgren-Mårtenson L, (2008) Love in cyberspace: Swedish young people with intellectual disabilities and the internet. Scandinavian Journal of Disability Research 10(2), 125–138. (13 s.)
Mattsson T, (2015) Intersektionalitet i socialt arbete: teori, reflektion och praxis. Malmö: Gleerup. 47-50, 57-60, 65-71. (15 s. av 231 s.)
McRuer R, Mollow A, (2012, red) Sex and disability. Durham, N.C.: Duke University Press Books. 37-68, 165-182, 263-281. (69 s. av 432 s.)
Payne A D, Hickey H, Nelson A, Rees K, Bollinger H, Hartley S, (2016) Physically disabled women and sexual identity; a Photo Voice study. Disability & Society, 31(8), 1030-1049. (20 s.)
Schaafsma D, (2013) Sexuality and intellectual disability: implications for sex education. Maastricht: University of Maastricht (124 s.)
[1] Finns att köpa som e-bok.
Kursvärdering
En summativ kursvärdering genomförs efter kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till studenterna som påbörjar delkursen vid nästkommande kurstillfälle.