Kursplan våren 2013
Kursplan våren 2013
Benämning
Sexualitet och funktionshinder
Engelsk benämning
Sexuality and Disability
Kurskod
SX632B
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2011-12-13
Gäller från
2013-01-20
Behörighetskrav
Svenska B och Engelska A samt examen från ett utbildningsprogram omfattande minst 180 hp (inklusive ett examensarbete om minst 15 hp) inom det människobehandlande området.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Sexologi
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår som valbar kurs i termin 3 i masterprogrammet i sexologi. Kursen kan även läsas som fristående kurs.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper om funktionshinder och sexualitet i ett samhälleligt, kulturellt och idéhistoriskt perspektiv samt till utveckling av kliniska färdigheter för arbete med enskilda, par och grupper med funktionshinder.
Innehåll
I kursen diskuteras konsekvenser av fysiska, psykiska och intellektuella funktionshinder för sexualiteten. Vidare belyses samhälleliga, historiska och kulturella aspekter av funktionshinder och sexualitet, som får konsekvenser för enskilda, par och grupper. Studenterna diskuterar förhållningssätt och modeller för bemötande och behandling utifrån respektive yrkesroller.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. analysera samhälleliga, kulturella och historiska perspektiv på funktionshinder och sexualitet,
2. bedöma sexuella konsekvenser av fysiska, psykiska och intellektuella funktionshinder för den enskilde, paret eller gruppen, i ett socialt och kulturellt sammanhang, och
3. utveckla en modell för bemötande eller behandling av sexuella frågeställningar för enskilda, par och grupper med funktionshinder utifrån respektive yrkesroller.
Arbetsformer
Undervisningen sker på helfart. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, diskussioner samt självständig projektuppgift, vilken utförs individuellt. Dessutom ingår teaterföreställning, konstutställning och/eller filmvisning utifrån aktuellt tema.
Bedömningsformer
Bedömningen av studenternas prestationer sker utifrån delaktighet vid seminarier och föreläsningar och skriftlig tentamina samt inlämning och redovisning av ett självständigt projektarbete. Närvaro vid examinationsgrundande seminarier är obligatorisk. Eventuell frånvaro kan kompenseras efter överenskommelse med examinator. Bedömning av hur kunskaps-, färdighets- och lärandemål uppfylls sker genom en portfolio bestående av följande examinationsmoment:
a) skriftligt projektarbete, som syftar till att utveckla en modell för bemötande och/eller behandling av sexuella frågeställningar och/eller problem för enskilda, par eller grupper med funktionsnedsättningar utifrån kursdeltagarens egen yrkesroll
b)muntlig redogörelse av projektarbetet
c)skriftlig tentamen rörande samhälleliga, kulturella och historiska perspektiv på funktionsnedsättningar, kön och sexualitet, samt rörande sexuella konsekvenser av medfödda eller förvärvade funktionsnedsättningar.
För betyget Godkänd krävs att studenten uppfyller lärandemålen som angivits. För betyget Väl Godkänd krävs att examinationsuppgifterna dessutom karaktäriseras av självständighet och metateoretisk förståelse.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Barron, K. (red.) (2004). Genus och funktionshinder. Lund: Studentlitteratur. 187 s.
Bitzer, J., Giacomo, P., Tschudin, S. & Alder, J. (2007). Sexual Counseling for Women in the Context of Physical Diseases – A Teaching Model for Physicians. Journal of Sexual Medicine, 4(1), 29–37. 8 s.
Cosgrove, L., Pearrow , M. & Anaya , M. (2008). Toward a New Paradigm for Psychiatric Diagnoses and Clinical Research in Sexology. Feminism Psychology, 18, 457–465. 8 s.
Gerland, G. (2011). Autism, relationer och sexualitet. 2:a upplagan. Lund: Studentlitteratur. 184 s.
Gindt, D. & Rydström, J. (2012). Cripteori. Lambda Nordica, 1–2(17). Valda delar, cirka 50 s.
Jemtå, L., Fugl-Meyer, K. & Öberg, K. (2008). On intimacy, sexual activities and exposure to sexual abuse among children and adolescents with mobility impairment. Acta Pædiatrica 97, 641–646. 5 s.
Lundberg, P.O. & Löfgren-Mårtenson, L. (red.) (2010). Sexuella dysfunktioner, funktionsnedsättningar och särskilda svårigheter. I P.O. Lundberg & L. Löfgren-Mårtenson (red.), Sexologi, 3:e rev. uppl. Stockholm: Liber. Valda delar, ca 25 s.
Löfgren-Mårtenson, Lotta (2005). Får jag lov? Om sexualitet och kärlek i den nya generationen unga med utvecklingsstörning. Lund: Studentlitteratur. 233 s.
Löfgren-Mårtenson, L. (2009). The Invisibility of Young Homosexual Women and Men with Intellectual Disabilities. Sexuality and Disability, 27(1), 21–26. 5 s.
Löfgren-Mårtenson, L. (2008). Love in Cyberspace: Swedish Young People with Intellectual Disabilities and the Internet. Scandinavian Journal of Disability Research, 10(2), 125–138. 13 s.
McCarthy, Michelle (1999). Sexuality and Women with Learning Disabilities. London och Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers. 287 s.
McRuer, R. (2006). Crip Theory. Cultural Signs of Queerness and Disability. New York University Press. UK. Ca 300 s.
Simonelli, C. Tripodi, F,Rossi, R., Fabrizi, A. , Lembo, D. , Cosmi, V. & Pierleoni, L. (2007). The influence of caregiver burden on sexual intimacy and marital satisfaction in couples with an Alzheimer spouse. International Journal of Clinical Practice, January 2008, 62(1), 47–52. 5 s.
Kursvärdering
En summativ kursvärdering genomförs efter kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till studenterna som påbörjar delkursen vid nästkommande kurstillfälle.