Kursplan våren 2013
Kursplan våren 2013
Benämning
Sexualupplysning, prevention och rådgivning (klinisk sexologi II)
Engelsk benämning
Sex education, prevention and counselling (Clinical sexology II)
Kurskod
SX631B
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2011-12-13
Gäller från
2013-01-20
Behörighetskrav
Svenska B och Engelska A samt examen från ett utbildningsprogram omfattande minst 180 hp (inklusive ett examensarbete om minst 15 hp) inom det människobehandlande området.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Sexologi
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i termin 3 i masterprogrammet i sexologi.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper och färdigheter för informations- och rådgivningsarbete rörande sexuella frågeställningar.
Innehåll
Kursen belyser sex- och samlevnadsundervisning och preventivt arbete framförallt i skola och inom hälso- och sjukvård. Den presenterar redskap och modeller för att arbeta med rådgivning, information och upplysning med olika målgrupper såsom exempelvis ungdomar, grupper från andra kulturer, personer med funktionsnedsättning. Kursen innehåller klinisk sexologi med utgångspunkt från en psykosocial teori ram, där sexologisk kunskap tillämpas i upplysnings- och preventionsarbete rörande sexuella frågeställningar.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för aktuella modeller för sex- och samlevnadsundervisnings-, informations- och rådgivningsarbete,
2. analysera olika sexuella problem utifrån ett upplysnings- och preventionsperspektiv, och
3. tillämpa preventivt och rådgivande arbete med sexologiska frågeställningar av olika genes och karaktär utifrån studentens yrkesroll.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, diskussioner, pedagogiskt rollspel, samt självständig projektuppgift. Studiebesök arrangeras vid upplysnings- och preventionsverksamheter.
Bedömningsformer
Bedömningen av studenternas prestationer sker utifrån delaktighet vid seminarier, skriftlig tentamina samt inlämning och redovisning av ett självständigt projektarbete. Närvaro vid examinationsgrundande seminarier är obligatorisk. Frånvaro vid enstaka tillfällen kan kompenseras efter överenskommelse med examinator. För att mäta hur kunskaps-, färdighets- och lärandemål uppfylls kommer en portfolio bestående av följande examinations moment att bedömas:
a) skriftligt projektarbete innehållande fallbeskrivning med förslag på preventivt och/eller rådgivande sexologiskt arbete
b) muntlig redogörelse av projektarbetet,
c) enskild skriftlig tentamen rörande sex- och samlevnadsproblem.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt i studiehandledningen fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Annon, J (1976) The PLISSIT Model: a proposed conceptual scheme for the behavioral treatment of sexual problems. J. Sex Educ. Ther. 2(1), 1–15. 15 s.
Bäckman, M (2003) Kön och känsla. Samlevnadsundervisning och ungdomars tankar om sexualitet. Riga: Makadam. Utvalda sidor ca 150 s.
Bäckman, M. (2010) Sex- och samlevnadsundervisning i skolan. I: Lundberg, P.O. & Löfgren-Mårtensson, L. (red.), Sexologi (s. 423-429). Falköping: Liber förlag 7s.
Carlbom, A. (2012) Islamisk sexualrådgivning-ett globalt fenomen. I: Plantin, L & Månsson, S-A. (red.), Sexualitetsstudier (s.254-275). Malmö: Liber förlag 22s.
Ekstrand, M. Tydén, T. & Larsson M. (2011) Exposing oneself and one's partner to sexual risk-taking as perceived by young Swedish men who requested a Chlamydia test. Eur J Contracept Reprod Health Care. Apr;16(2):100-7. Epub 2011 Jan 31. 7s.
Elmerstig, E. Wijma, B. Sandell, K. & Berterö, C. (2012) ”Sexual pleasure on equal terms”: young women´s ideal sexual situations. J Psychosom Obstet Gynaecol. Sept; 33(3):129-34. 5s.
Graugaard, C. Möhl, B. & Hertoft, P. (2006) Kropp, sygdom & seksualitet. Köpenhamn. Hans Reitzels Forlag. Kap. 1 och kap.4.
Larsson, M. Aneblom, G. Odlind, V. & Tydén, T. (2002) Reasons for pregnancy termination, contraceptive habits and contraceptive failure among Swedish women requesting an early pregnancy termination. Acta Obstet Gynecol Scand. Jan;81(1):64-71. 8s.
Lukkerz, J & Hansson E. (2010) Rådgivning via telefon och Internet. I: Lundberg, P.O. & Löfgren-Mårtensson, L. (red.), Sexologi (s.385-390). Falköping: Liber förlag. 6s.
Löfgren-Mårtenson, L (2009) ”Hur gör man? Om sex- och samlevnadskunskap i särskolan. Varberg: Argument förlag. Utvalda sidor ca 120 s.
Magnusson, C. & Häggström-Nordin, E. (red) (2009) Ungdomar, sexualitet och relationer. Lund. Studentlitteratur. Utvalda sidor ca 50 s.
Makenzius, M. Tydén, T. Darj, E. & Larsson, M. (2011) Repeat induced abortion - a matter of individual behaviour or societal factors? A cross-sectional study among Swedish women. Eur J Contracept Reprod Health Care. Oct;16(5):369-77. Epub 2011 Jul 21.9s.
Nilsson Schönnesson, L. (2010) Sexologi och etik. I: Lundberg, P.O. & Löfgren-Mårtensson, L. (red.), Sexologi (s.445-449). Falköping: Liber förlag 5s.
Sanchez, DT. Crocker, J. & Boike, KR. (2005) Doing gender in the bedroom: investing in gender norms and the sexual experience. Pers Soc Psychol Bull. 31 (10): 1445-55.10s.
Tikkanen, R. (2007) Kunskapsbaserad hivprevention riktad till MSM. Socialstyrelsen. Ca 40 s.
Tikkanen, R. och Eriksson, N. (2008) Person, Relation och situation. FoU-rapport. Malmö högskola, Hälsa och samhälle. Ca 100 s.
Tikkanen, R.H., Abelsson, J. & Forsberg, M. (2011). UngKAB09. Kunskap, attityder och sexuella handlingar bland unga. Göteborg: Göteborgs universitet, Institutionen för socialt arbete, Skriftserien 2011:1, s 151 s. Utvalda sidor ca 100 s.
Tydén, T. Palmqvist, M. & Larsson, M. (2012) A repeated survey of sexual behavior among female university students in Sweden. Acta Obstet Gynecol Scand. Feb;91(2):215-9.4 s.
Till litteraturlistan tillkommer vetenskapliga artiklar på totalt 150 sidor.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida.