Kursplan hösten 2013
Kursplan hösten 2013
Benämning
Sexologi - kunskapsområde och profession
Engelsk benämning
Sexology – knowledge and profession
Kurskod
SX611B
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2011-06-07
Gäller från
2012-01-16
Behörighetskrav
Svenska B och Engelska A samt examen från ett utbildningsprogram omfattande minst 180 hp (inklusive ett examensarbete om minst 15 hp) inom det människobehandlande området.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Sexologi
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i termin 1 i masterprogrammet i sexologi.
Syfte
Kursen utgör en introduktion till masterprogrammet och syftar till att studenten utvecklar kunskaper om ämnet och verksamhetsområdet sexologi.
Innehåll
Sexologiämnets historia och framväxt behandlas utifrån olika sociala, politiska, kulturella, historiska och religiösa förhållanden och perspektiv. Kursen ger också kunskaper om sexologin som verksamhetsområde för olika professioner inom hälso- och sjukvård samt inom socialt arbete, skola och frivilligorganisationer. Därtill uppmärksammas centrala frågor och teoretiska perspektiv inom forskningen på området samt hur förändringar över tid har gestaltat sig när det gäller hur, vad och på vilket sätt forskningen bedrivits.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. analysera ämnet och verksamhetsområdet sexologi,
2. redogöra för sexologiämnets framväxt och historia,
3. redogöra för centrala frågor och teoretiska perspektiv i sexualitetsforskningen, och
4. redogöra för verksamhetsområdet sexologi och analysera professionaliseringen av det sexologiska arbetet
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, diskussioner samt en självständig projektuppgift, vilken kan utföras antingen i grupp eller individuellt.
Bedömningsformer
Bedömningen av studenternas prestationer sker utifrån delaktighet vid seminarier, skriftlig tentamina samt muntlig redovisning av ett självständigt projektarbete. Närvaro vid seminarier är obligatorisk. Frånvaro vid enstaka tillfällen kan kompenseras efter överenskommelse med examinator.
För att avgöra hur lärandemålen uppfylls kommer en portfolio bestående av följande examinationsmoment att bedömas: muntlig presentation i grupp av projektarbete innehållande analys om sexologins framväxt som kunskaps- och verksamhetsområde roll utifrån valfri del av angiven litteratur, individuell skriftlig redogörelse med olika exempel centrala frågeställningar och teoretiska perspektiv inom sexualitetsforskningens område och aktiv i diskussioner kring begreppen sexologi, sexualitet, sexualitetsforskning, sexologisk verksamhet och profession.
För betyget Godkänd krävs att studenten uppfyller de lärandemål som angivits.
För betyget Väl Godkänd krävs att examinationsuppgifterna dessutom karaktäriseras av originalitet och metateoretisk förståelse.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om kursen upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Foucault, M. Sexualitetens historia. Viljan att veta. Uddevalla: Bokförlaget Daidalos. 160 s.
Lennerhed, L. (2002) Sex i folkhemmet. RFSU: s tidiga historia. Södertälje: Gidlunds förlag. 256 s.
Pedersen, W. (2005). Nye seksualiteter. Oslo: Universitetsforlaget, 363 s, i urval ca 280 s.
Plantin, L & Månsson, S-A (2011) Sexualitetsstudier. Stockholm: Liber 300 s.
Urval av artiklar från vetenskapliga tidskrifter 200 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens/delkursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplar till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.