EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2020

Kursplan hösten 2020

Benämning

Akademiskt språkbruk

Engelsk benämning

Academic Language Usage

Kurskod

SV230S

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2020-08-31

Fastställandedatum

2019-12-11

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå.

Syfte

Kursens syfte är att studenterna ska tillägna sig kunskap och förståelse för akademiskt språkbruk samt utveckla förmåga att kommunicera såväl skriftligt som muntligt i en akademisk kontext.

Innehåll

Undervisningen behandlar akademisk kommunikation, skriftlig såväl som muntlig. Syftet är att studenterna ska förstå de grundläggande särdragen för argumentation, stil och struktur i en akademisk kontext och kunna tillämpa detta i den egna skriftliga och muntliga kommunikationen

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten:
  • visa grundläggande förståelse för argumentation, stil och struktur i olika akademiska skriftliga och muntliga genrer
  • visa grundläggande förmåga att kommunicera funktionellt i olika akademiska sammanhang
  • kunna skriva en kortare text inom en akademisk genre
  • kunna genomföra en enklare muntlig akademisk presentation
  • ha utvecklat en grundläggande förmåga att analysera, beskriva och bedöma akademiskt språkbruk samt
  • visa ett analytiskt och reflekterande förhållningssätt till den egna språkanvändningen i en akademisk kontext och till akademiskt språkbruk i allmänhet.

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och självständigt arbete. Undervisningen bygger på studentaktivt lärande vilket innebär att studenterna har ett stort eget ansvar för sitt lärande.

Bedömningsformer

Kursen examineras genom två skriftliga uppgifter (2 respektive 3 hp)U/G/VG samt genom muntliga uppgifter i grupp och enskilt i seminarieform (sammanlagt 2.5 hp)U/G.
Det ges minst två omtentamenstillfällen för studenter som inte slutfört tentamen med godkänt resultat vid ordinarie tentamenstillfälle. Omtentamen ges i samma form som vid det ordinarie tentamenstillfället.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Kurslitteratur:
Rienecker, L. & Stray Jørgensen, P. (2014) Att skriva en bra uppsats, 4:e uppl. Stockholm: Liber. Valda delar.
Blomström, V. & Wennerberg, J. (2015) Akademiskt läsande och skrivande. Lund: Studentlitteratur.
Richard Nordberg, "Muntlig presentation och retorik. En handledning", ARC/CAS (digital resurs, 19 s.)
Referenslitteratur:
Blomström, V. & C. Persson (2014) Muntlig interaktion i akademiska sammanhang. Lund: Studentlitteratur
Schött, K. m.fl. (2015) Studentens skrivhandbok. Stockholm: Liber.
Språkriktighetsboken (2016) Stockholm: Norstedts.
Svenska skrivregler (2011) Stockholm Liber. Finns också som e-bok.
Utöver vad som anges i litteraturlistan kan annat material om maximalt 300 sidor tillkomma.

Kursvärdering

Alla studenter ges möjlighet att vid slutet av kursen ge skriftliga och muntliga kommenterar. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig på områdets datornät. Därutöver förekommer möjligheter till skriftlig eller muntlig utvärdering efter enskilda delkurser.