EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2011

Kursplan hösten 2011

Benämning

Akademiskt språkbruk

Engelsk benämning

Academic language usage

Kurskod

SV230S

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2011-08-29

Fastställandedatum

2011-06-13

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå.

Syfte

Kursens syfte är att studenterna ska tillägna sig kunskap om och förståelse för olika typer av akademiskt språkbruk och att de ska utveckla förmågan att självmedvetet och med beaktande av vedertagna mönster kommunicera såväl skriftligt som muntligt i en akademisk kontext.

Innehåll

Undervisningen behandlar olika akademiska genrers (skriftliga såväl som muntliga) grundläggande särdrag. Syftet är att studenterna ska förstå hur olika dessa genrer är uppbyggda samt orsakerna till och konsekvenserna av denna uppbyggnad. Dessutom tränas studenterna i att kommunicera såväl muntligt som skriftligt i en akademisk kontext och också i att kunna reflektera kring både egna och andras skriftliga och muntliga framställningar.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten:
  • ha grundläggande förståelse för argumentation, stil och struktur i olika akademiska skriftliga och muntliga genrer;
  • ha grundläggande förmåga att kommunicera funktionellt i olika akademiska sammanhang;
  • kunna skriva en kortare text inom en akademisk genre;
  • kunna genomföra en enklare muntlig akademisk presentation;
  • ha utvecklat en grundläggande förmåga att analysera, beskriva och bedöma akademiskt språkbruk samt
  • ha tillägnat sig ett analytiskt och reflekterande förhållningssätt till den egna språkanvändningen i en akademisk kontext och till akademiskt språkbruk i allmänhet.

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och självständigt arbete. Undervisningen bygger på studentaktivt lärande vilket innebär att studenterna har ett stort eget ansvar för sitt lärande.

Bedömningsformer

Kursen examineras genom två skriftliga uppgifter (2 respektive 3 hp)U/G/VG samt genom muntliga uppgifter i grupp och enskilt i seminarieform (sammanlagt 2.5 hp)U/G.
Det ges minst två omtentamenstillfällen för studenter som inte slutfört tentamen med godkänt resultat vid ordinarie tentamenstillfälle. Omtentamen ges i samma form som vid det ordinarie tentamenstillfället. Muntlig examination kan dock omtenteras skriftligt.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Kurslitteratur:
Lagerholm, P, Stilistik, Lund 2008, valda delar
Johannesson, K. 2001: Tala väl. 10 lektioner i praktisk retorik. Stockholm: Norstedt. Valda delar.
Rienecker, L. & Stray Jørgensen, P., 2008: Att skriva en bra uppsats, 2:a uppl. Malmö: Liber. Valda delar.
Referenslitteratur:
Schött, K, m.fl, Studentens skrivhandbok, Stockholm 2007
Språkriktighetsboken, Stockholm 2005.
Svenska skrivregler, Stockholm 2008.
Utöver vad som anges i litteraturlistan kan annat material om maximalt 200 sidor tillkomma.

Kursvärdering

Alla studenter ges möjlighet att vid slutet av kursen ge skriftliga och muntliga kommenterar. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig på områdets datornät. Därutöver förekommer möjligheter till skriftlig eller muntlig utvärdering efter enskilda delkurser.