Avancerad nivå
Sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp, vilket inkluderar ett självständigt arbete om 15hp, yrkesverksam som legitimerad sjuksköterska motsvarande ett års tjänstgöring.
HSOMA / Omvårdnad
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning medicinsk vård 60 hp och erbjuds under termin 2.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper om teorier och modeller för ledarskap, organisationer och patientsäkerhet ur ett hållbarhets- och jämställdhetsperspektiv för att kunna leda arbetet inom sluten och primärkommunal medicinsk vård. Studenten ska även kunna leda och kritiskt granska kvalitets- och förbättringsarbete inom hälsofrämjande omvårdnad, med fokus på evidens, jämställdhet och hållbarhet.
Kursen består av 2 delkurser:
Delkurser
Delkurs 1. Organisation och ledarskap i teori, 4.5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen behandlar teorier och modeller för ledarskap och organisation som syftar till att stödja specialistsjuksköterskans ledarskap utifrån ett jämställdhetsperspektiv. Lagar, styrdokument riktlinjer och forskning av relevans för specialistsjuksköterskans ledarskap diskuteras. Likaså diskuteras specialistsjuksköterskans behov av fortlöpande ledarskapsutbildning utifrån ett reflekterande hållbarhetsperspektiv.
Delkurs 2. Ledarskap i praktik inom hälsofrämjande omvårdnad, 3 hp
Delkursens innehåll
Delkursen fokuserar på tillämpning av kvalitetsarbete och förbättringskunskap för att möjliggöra ledning av evidensbaserat hälsofrämjande arbete med utgångspunkt i hållbarhetsutveckling inom specialistsjuksköterskans ledarskap i sluten och primärkommunal medicinsk vård. Vidare behandlas ledarskap och utvecklingsarbete i relation till vårdpedagogik.
Delkurs 1. Organisation och ledarskap i teori, 4.5 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- kontrastera och kritiskt redogöra för teorier och modeller för ledarskap och organisation som stödjer specialistsjuksköterskans ledarskap utifrån ett reflekterande jämställdhetsperspektiv,
- förklara och argumentera för lagar, regelverk, styrdokument och forskning för att självständigt bedöma, planera, genomföra och utvärdera åtgärder av relevans för specialistsjuksköterskans ledarskap, och
- värdera och självständigt ta ställning till specialistsjuksköterskans behov av fortlöpande ledarskapsutbildning utifrån ett reflekterande hållbarhetsperspektiv med särskild hänsyn tagen till professionens kunskapsutveckling inom medicinsk vetenskap med inriktning medicinsk omvårdnad.
Delkurs 2. Ledarskap i praktik inom hälsofrämjande omvårdnad, 3 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- Planera ett kvalitets- och förbättringsarbete inom hälsofrämjande omvårdnad inom sjukhusvård eller primärkommunal medicinsk vård, och
- Kritiskt granska planerat kvalitets- och förbättringsarbete utifrån specialistsjuksköterskans ledarskap med fokus på evidens, jämställdhet, hållbarhet och vårdpedagogik.
Delkurs 1. Organisation och ledarskap i teori, 4.5 hp
Delkursens arbetsformer
Arbetsformerna är utformade för att stödja kursens lärandemål och däri ingår att studenten för en portfolio med obligatoriska skriftliga reflektioner efter varje föreläsning. Reflektionerna ska omfatta förståelsen av föreläsningens innehåll med kopplingar till kurslitteratur och vetenskapliga studier samt framtida tillämpningar. Studenten förväntas också att självständigt arbeta självständigt med angiven kurslitteratur och vetenskapliga artiklar. Vidare är arbetsformerna tänkta att främja studentens förmåga att kritiskt reflektera över och tillämpa kunskap (lärandemål 1) samt att självständigt bedöma och planera åtgärder (lärandemål 2 och 3).
Delkurs 2. Ledarskap i praktik inom hälsofrämjande omvårdnad, 3 hp
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemålen i delkurs 2 deltar studenterna i föreläsningar, seminarium och egna studier. Arbetsformerna stödjer kursens lärandemål (LM) där föreläsningarna ger en teoretisk grund för att planera kvalitets- och förbättringsarbete inom hälsofrämjande omvårdnad (LM 1). Seminariet möjliggör diskussion och kritisk granskning av projektidéer med fokus på evidens, jämställdhet, hållbarhet och vårdpedagogik, samt ger praktisk tillämpning och återkoppling genom den skriftliga inlämningsuppgiften (LM 2). Egna studier stödjer fördjupning i relevanta områden (LM 1 och LM 2).
Delkurs 1. Organisation och ledarskap i teori, 4.5 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-3 examineras i form av en skriftlig individuell tentamen. Fokus i examinationens bedömning ligger på studentens förmåga att redogöra för teorier och modeller, ledarskap och organisation samt lagar, regelverk, styrdokument, forskning och jämställdhets- och hållbarhetsperspektiv av relevans för specialistsjuksköterskans ledarskap.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt betyg på skriftlig tentamen. För väl godkänt betyg på delkursen krävs väl godkänt betyg på skriftlig tentamen. Obligatoriska moment ska vara genomförda.
Detaljerade bedömningskriterier återfinns i studiehandledning.
Delkurs 2. Ledarskap i praktik inom hälsofrämjande omvårdnad, 3 hp
Delkursens bedömningsformer
Delkurs 2 examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift som presenteras och kritiskt diskuteras vid ett examinerande seminarium. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga till vetenskapligt förankrad kritisk reflektion om ledarskap i förhållande till kvalitets- och förbättringsarbete. För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt resultat på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften. För väl godkänt betyg krävs väl godkänt resultat på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften.
Detaljerade bedömningskriterier återfinns i studiehandledning.
För godkänt betyg på hela kursen krävs godkänt betyg på delkurs 1 och delkurs 2.
För väl godkänt betyg på hela kursen krävs väl godkänt på delkurs 1 och delkurs 2.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Delkurs 1. Organisation och ledarskap i teori, 4.5 hp
Edberg A-K, Ehrenberg A, Friberg F, Wallin L, Wijk H, Öhlen J, (2021) Omvårdnad på avancerad nivå - kärnkompetenserna inom sjuksköterskans specialistområde. Lund; Studentlitteratur. 600 s.
Forsberg A, (2022) Avancerad omvårdnad på akademisk grund: Att lära och leda. Stockholm: Natur & Kultur. 190 s.
Lundin K, Sandström B, (2015) Ledarskap inom vård och omsorg. Lund: Studentlitteratur. 240 s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 200 s.
Delkurs 2. Ledarskap i praktik inom hälsofrämjande omvårdnad, 3 hp
Edberg AK, Ehrenberg A, Wijk H, Öhlen J, (2021) Omvårdnad på avancerad nivå - kärnkompetenserna inom sjuksköterskans specialistområde. Lund: Studentlitteratur. 600s.
Larsson C, Murdaugh CL, Parsons MA, Pender NJ, (2021) Sjuksköterskans hälsofrämjande arbete. Lund: Studentlitteratur. 328s.
Lundin K, Sandström B, (2015) Ledarskap inom vård och omsorg. Lund: Studentlitteratur. 240 s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 150 s.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.