Grundnivå
Grundläggande behörighet + Engelska 6 + minst 120 högskolepoäng.
Inget huvudområde
GXX / Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Kursen kan i normalfallet utgöra del av examensfodringarna för examen på grundnivå.
Studenterna kommer att lära sig om olika förhållningssätt och teorier inom co-design som kan användas för att genomföra samarbetsprojekt tillsammans med olika intressenter (t.ex. icke-statliga organisationer, medborgare, offentliga myndigheter).
Kursens lärandeaktiviteterna och examinationer baseras på aktivt deltagande och samarbetet mellan studenter både i klassrummet och utanför.
Genom lärarledda moment, praktiskt designarbete och reflekterande arbete kommer studenter att utforska kärnämnen inom co-design (t.ex. co-design historia, ömsesidigt lärande, materialitet och deltagande) och tillvägagångssätt (t.ex. etnografiska metoder, kollaborativ kartläggning, workshops); samt samtida ämnen (t.ex. hållbarhet, stadsskapande) och experimentella tillvägagångssätt (t.ex. kollektiva prototyper, designevenemang, interventioner).
Studenterna kommer också att genomföra ett så kallat ”design ting”, vilket är ett format för ett offentligt demokratiskt och materialiserat möte - ett ting.
Den praktiska erfarenheten från övningarna kommer att användas som utgångspunkt för vidare reflektion och lärande i klassen.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för grundläggande teorier, samtida perspektiv och centrala exempel inom området co-design; speciellt i relation till design, delaktighet och demokrati
- välja och anpassa relevanta co-designmetoder för att planera och iscensätta en serie co-designaktiviteter
- visa färdigheter om att samarbeta med andra
- kritiskt analysera och utvärdera sina egna co-designaktiviteter med hjälp av tillhandahållna teoretiska förhållningssätt och etiska ramverk
- kritiskt relatera co-design till sitt eget huvudområde inom studier eller praktik
- kommunicera teorier, erfarenheter och insikter inom co-design verbalt, visuellt och skriftligt för olika målgrupper; samt konstruktivt diskutera och kommentera andras arbete
Kursen innebär lärarledda moment (t.ex. föreläsningar, diskussioner), praktiskt designarbete (t.ex. övningar och workshops) och reflekterande arbete (t.ex. seminarier, individuellt skrivande). Kursens lärandeaktiviteter och examinationer baseras på aktivt deltagande och samarbetet mellan studenter både i klassrummet och utanför är centralt.
De lärarledda momenten relaterar till lärandemål 1, 2, 3, 5, 6.
Det praktiska designarbetet (övningar i workshops och ”design saker”) relaterar till lärandemål 2, 3, 4, 6.
Det reflekterande arbetet relaterar till lärandemål 1, 2, 3, 4, 5, 6.
Kursen bedöms genom tre examinationer:
Co-design processportfölj som dokumenterar den praktiska designarbetets process, resultat och lärdomar. Följande lärandemål bedöms: 2, 3, 6 (5 hp)
Planera, iscensätta och dokumentera ett ”design ting”. Följande lärandemål bedöms: 2, 4 (5 hp)
En individuell skriftlig reflektion. Följande lärandemål bedöms: 1, 4, 5, 6 (5 hp)
Tre examinationstillfällen erbjuds under den termin kursen ges eller i nära anslutning till den aktuella terminen. Studenter som inte har avslutat kursen har möjlighet att delta i examinationer när kursen ges igen. I dessa fall gäller litteratur och examinationsuppgifter som är giltiga för kursen under det tillfälle när examinationen genomförs.
Särskilda omständigheter gäller för kurser med produktionsuppgifter eller redovisning av grupparbeten, eftersom bedömningen är beroende av att studenten deltar i specifika projekt under givna tidsperioder. Den specifika uppgiften kan komma att anpassas vid omexamination eftersom den inte kan utföras på samma sätt som vid den ordinarie examinationen.
Ett litteraturkompendium med huvudtexter från fältet, inklusive utdrag från:
- Simonsen, Jesper and Robertson, Toni (eds.) (2013). International Handbook of Participatory Design. Routledge.
- Smith, Rachel Charlotte et al. (eds.) (2025). Routledge International Handbook of Contemporary Participatory Design. Routledge.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.