Grundnivå
Grundläggande behörighet + Engelska 6.
Inga huvudområden
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår inte i något huvudområde.
Syftet med kursen är att ge studenterna kunskap och förståelse för Förenta Nationerna och dess mekanismer och funktioner på den internationella arenan. Kursen betonar förhållandet mellan folkrätt och internationell politik, genom att analysera FN:s relevans, kapacitet, tillämpning och ansvar. Studenterna kommer att få teoretisk kunskap om FN och dess roll i internationell politik, som blir praktiskt användbar och tillämplig vid förberedelser och deltagande i ett FN-rollspel Kursen kombinerar teoretisk kunskap med praktiska färdigheter om FN-systemet rörande frågor på den internationella politiska agendan.
Kursen består av två delkurser:
Delkurs 1: FN-systemet (15 hp)
Den första delkursen ger en introduktion till FN-systemet och organisationens syfte, funktioner och uppbyggnad. Delkursen introducerar studenterna till FN:s omfattande lagstiftningsmekanism, struktur och organisation. Delkursen innefattar även rättsliga och politiska processer inom FN.
Delkursen är delad i tre delar:
- FN-systemet 1: Säkerhetsrådet (5 hp)
Den första delen fokuserar på Säkerhetsrådets roll som beslutande organ och identifierar dess funktioner och involvering i den internationella freden och säkerheten från en historisk och nutida kontext.
- FN-systemet 2: Internationella domstolen (ICJ)(5 hp)
Den andra delen av fokuserar på ICJ och det rättsliga systemet inom FN.
Delkursens berör främst ICJ:s jurisdiktion och dess roll som världssamfundets huvudorgan för tolkning av folkrätten.
- FN-systemet 3: Generalförsamlingen (5 hp)
Den tredje delen ger en djupgående introduktion till Generalförsamlingens funktioner och arbete samt dess roll i internationell politik som det legislativa och normativa organet inom FN.
Delkurs 2: FN-rollspel (15 hp)
Den andra delkursen är förberedelser och deltagande i ett FN-rollspel. Syftet med delkursen innebär att omsätta de teoretiska kunskaperna, från delkurs 1, till praktiska färdigheter och förmågor, genom att i rollspel återskapa FN och dess förutsättningar genom simulationer. Studenterna ska inta rollen som staters representanter till FN och dess olika organ, som t.ex generalförsamlingen och dess kommittéer, säkerhetsrådet, biträdande organ och fackorgan. Innehållet på delkursen bestäms i relation till aktuella händelser av internationellt intresse på FN:s dagordning.
Kursen består av 2 delkurser med följande lärandemål:
1. FN-systemet (15 hp)
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
1. visa kunskap om FN-organisationen, dess syfte och ursprung.
2. visa kunskap om FN som folkrättslig lagstiftare.
3. visa kunskap om internationella domstolens jurisdiktion och function.
4. visa kunskap om arbetsmetoder och procedurer inom FN.
5. visa förmåga att analysera rättsfall från internationella domstolen.
6. visa förmåga att utvärdera förhållandet mellan FN som lagstiftande organ och dess funktion och kapacitet inom internationell politik.
2. FN-rollspel (15 hp)
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
1. Visa en förmåga att i grupp undersöka och analysera frågorna som aktualiseras vid FN-rollspelet.
2. Visa förmåga att i grupp tillämpa FN:s arbetsmetoder och procedurer, utifrån dess folkrättsliga och politiska ramar.
3. Visa en förmåga att agera som statsrepresentant och kunna argumentera utifrån statens ståndpunkt i FN-rollspelet.
4. Visa förmåga att analysera och föreslå lösningar på de frågor som aktualiseras i rollspelet, utifrån statens perspektiv.
5. visa förmåga att i grupp presentera denna analys och lösning både i muntlig och skriftlig form och på ett logiskt och sammanhängande sätt.
6. visa förmåga att använda grundläggande akademisk formalia och akademiskt språkbruk.
Kursen är utformad som heltidsstudier. Undervisning av kursen ges i huvudsak i form av föreläsningar, workshops och seminarier. Undervisning på delkurs 1 består av föreläsningar och seminarier och på delkurs 2 av workshops. Huvuddelen av arbetet utgörs av självständiga studier. Studenterna har ansvar för att läsa i takt med undervisningen och komma förberedda till varje undervisningstillfälle. Kursens genomförande bygger på att studenterna aktivt deltar i diskussioner, vilket kräver förberedelser. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till läs- och diskussionsgrupper.
1. FN-systemet (15 hp)
Examinationen på delkurs 1 består av skriftliga uppgifter. Lärandemål 1 och 2 examineras genom hemtentamen. (5hp). Lärandemål 3 och 5 examineras genom rättsfallsanalyser (5 hp) Lärandemål 4 och 6 examineras genom hemtentamen (5hp).
2. FN-rollspel (15hp)
Delkursen examineras genom deltagande i ett rollspel och genom hemtentamen. Lärandemålen 1,2,3,4 och 5 examineras muntligt genom ett rollspel (7,5 hp). Lärandemålen 1,2,3,4,5 och 6 examineras genom hemtentamen (7.5hp).
För att erhålla godkänt betyg på kursen i sin helhet, krävs betyget godkänt på varje examination.
Delkurs 1: FN-systemet (15 hp)
Betts, Alexander & Orchard, Philip, 2013, Implementation of World Politics: How International Norms Change Practice, OUP Oxford
Boyle, Alan & Chinkin, Christine , 2007, The Making of International Law, Oxford University Press, latest edition
Chesterman, Simon, Franck, Thomas M., & Malone, David M., 2016, Law and Practice of the United Nations, Oxford Univeristy Press
Klabbers, Jan, 2013, International Law, Cambridge University Press, latest edition
Peterson, M.J., 2006, The UN General Assembly, Routledge
Plesch, Dan & Weiss, Thomas D., 2015, Wartime Origins and the Future United Nations; Past as Prelude?
United Nations: Department of Public Information, 2013, Basic Facts About the United Nations, 2013, United Nations
Weiss, Thomas D., 2008, The Oxford Handbook on the United Nations, Oxford University Press
Weiss, Thomas D., Forsythe, David P., Coate, Roger A., Pease, Kelly-Kate S., 2013, United Nations and Changing World Politics, 2013, Westview Press Inc.
200 pages of legal sources can be added
Delkurs 2: FN-rollspel (15 hp)
United Nations Associations, A Global Agenda: Issues before the General Assembly of the United Nations (annual publication).
United Nations Association, Model UN Survival Kit (available online).
Betts, Alexander & Orchard, Philip, 2013, Implementation of World Politics: How International Norms Change Practice, OUP Oxford
Boyle, Alan & Chinkin, Christine , 2007, The Making of International Law, Oxford University Press, latest edition
Chesterman, Simon, Franck, Thomas M., & Malone, David M., 2016, Law and Practice of the United Nations, Oxford Univeristy Press
Klabbers, Jan, 2013, International Law, Cambridge University Press, latest edition
Peterson, M.J., 2006, The UN General Assembly, Routledge
Plesch, Dan & Weiss, Thomas D., 2015, Wartime Origins and the Future United Nations; Past as Prelude?
Turunc, Kerem, 2009, The Winning Delegate: An Insider’s Guide to Model United Nations
United Nations: Department of Public Information, 2013, Basic Facts About the United Nations, 2013, United Nations
Weiss, Thomas D., 2008, The Oxford Handbook on the United Nations, Oxford University Press
Weiss, Thomas D., Forsythe, David P., Coate, Roger A., Pease, Kelly-Kate S., 2013, United Nations and Changing World Politics, 2013, Westview Press Inc.
500 pages can be added.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.