Avancerad nivå
Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.
Inget huvudområde
Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.
Kursen syftar till att studenten utvecklar förmåga att identifiera problem i skolverksamheten utifrån utbildningsvetenskapliga teorier och perspektiv. Kursen syftar även till att studenten ska utveckla sin förmåga att planera en vetenskaplig studie.
Kursen behandlar vetenskapsteori och forskningsmetoder inom utbildningsvetenskaplig forskning. Kursen består av två delmoment. Det första delmomentet behandlar vetenskapsteoretiska begrepp och perspektiv i relation till utbildningsvetenskaplig forskning. I det andra delmomentet behandlas forskningsmetoder inom utbildningsvetenskaplig forskning utifrån olika teoretiska och metodologiska överväganden samt hur datamaterial kan bearbetas och analyseras.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för centrala vetenskapsteoretiska begrepp och perspektiv
- redogöra för kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoders användningsområden
- med stöd i vetenskapsteoretiska begrepp och perspektiv göra vetenskapsteoretiska och metodologiska överväganden i relation till en utbildningsvetenskaplig undersöknings problemformulering, syfte och frågeställningar
- självständigt formulera problem, syfte och frågeställning för en utbildningsvetenskaplig undersökning
- sammanställa relevanta källor för att belysa en utbildningsvetenskaplig frågeställning ur olika perspektiv
- reflektera över olika möjligheter att bedriva forskning och utveckling inom den egna professionen
Kursen innehåller varierade arbetsformer i form av föreläsningar, seminarier och responsarbete av kursuppgifter.
Samtliga kursmål examineras med en skriftlig och muntlig presentation av forskningsplan (All goals are examined with a written and oral presentation of a research plan).
Brinkkjaer, Ulf & Høyen, Marianne (2020). Vetenskapsteori för lärarstudenter (2:a upplaga). Lund: Studentlitteratur. (224 s.)
Christoffersen, Line & Johannessen, Asbjörn (2015). Forskningsmetoder för lärarstudenter. Lund: Studentlitteratur. (208 s.)
Elbro, Carsten & Poulsen, Mads (2016). Utvärdera din undervisning: värdera och förstå statistik och evidens. Stockholm: Natur och kultur. (171 s.)
Serder, Margareta & Jobér, Anna (2021). Vetenskapliga teorier för lärare. Stockholm: Natur & Kultur. (451 s.)
Vetenskapliga artiklar och mindre omfattande litteratur kan tillkomma.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.