Grundnivå
Den studerande ska vara godkänd på kurs TV101Y, samt ha godkänt resultat på 2301 Portfolio 10 hp från kurs TV102Y
Kursen ingår i examensfordringarna för tandläkarexamen
Kursen tar sin utgångspunkt i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt från tidigare kurser i programmet och förutsätter att du har tillägnat dig dessa. Du kommer nu att studera kariessjukdomens etiologi, diagnostik, prevention och behandling. I anslutning till detta lär du dig om de material som används vid restauration av tandskador orsakade av kariessjukdomen för att återställa barriärfunktion med funktionell tandanatomi och optimal käkfunktion. Vidare studerar du vilken påverkan dessa material kan ha på miljön och individens hälsa.
I kursen ingår studier om muskelfunktion och nervledning. Utöver detta introduceras även farmakologi i form av lokalanestesi i såväl teori som praktiska övningar.
Preklinisk färdighetsträning på modell utgör en stor del av kursen men även färdighetsövningar på varandra inför kommande patientmöten på kurs 4.
Du kommer att introduceras i ett kursöverskridande studentteam där ni samarbetar kring planering, dokumentation och uppföljning av patientbehandlingar.
På denna kurs börjar även ditt arbete med reflektioner kring din och studentkamraters självständighetsutveckling i klinik.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. beskriva tändernas, käkmuskulaturens och käkledens anatomi samt käkfunktion
2. förklara fysiologi och funktion för käkmuskulatur och käkled
3. förklara kariessjukdomens etiologi och patofysiologi
4. förklara olika metoder för diagnostik av kariessjukdom samt dessa metoders tillförlitlighet på tand- och individnivå
5. förklara hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande insatser samt förklara olika behandlingsalternativ för kariessjukdom på individnivå
6. beskriva de plastiska fyllningsmaterialens molekylära uppbyggnad, egenskaper och kliniska hantering i förhållande till behandlingsresultat samt materialens påverkan på individ, miljö och samhälle
7. förklara skillnaden och mekanismerna bakom allergiska och icke-allergiska överkänslighetsreaktioner samt toxiska reaktioner
8. redogöra för förfarandet vid utredning av misstänkt allergi mot tandvårdsmaterial
9. topografiskt beskriva anatomiska strukturer av betydelse för lokalanestesi i munhålan
10. förklara smärtans fysiologi och neuroanatomi i centrala nervsystemet (CNS) och perifera nervsystemet (PNS)
11. förklara lokalanestetikas verkningsmekanismer och biologiska effekter
12. beskriva hur kroppen på olika sätt hanterar xenobiotika
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
13. med respekt för allas roller och uppdrag bidra till grupp- och teamarbete
14. självständigt kunna utvärdera eget och kamrats arbete avseende förberedelser, genomförande och resultat samt agera utifrån erhållen återkoppling
15. forma tänder, undersöka och värdera käksystemets form och funktion i simulerad miljö samt bedöma behovet av att använda artikulator
16. operativt behandla kariesskada och återställa form och funktion med plastiska fyllningsmaterial på tand i simulerad miljö, med hänsyn till ergonomi, hygien och miljö
17. beskriva administrationsproceduren samt under handledning utföra lokalanestesi i munhålan
18. informera sig om läkemedels verkningar och biverkningar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
19. uppföra sig professionellt i såväl fysiska som digitala miljöer avseende t.ex. språkbruk, informationshantering samt bidra till en god arbetsmiljö
20. eftersöka kunskap och engagera sig i sitt lärande relaterat till befintliga ansvarsområden och kommande profession
Utbildningens övergripande principer utgår från utmaningsbaserat lärande. Kursveckorna omfattar studentaktiva moment med eget ansvar för förberedelser och inläsning och samarbete i grupp inom dina heltidsstudier.
Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom självstudier, gruppaktiviteter, seminarier samt preklinisk färdighetsträning. Undervisningen bygger på att du som student är aktiv, påläst och väl insatt i de områden som ska bearbetas. För att uppnå kursens lärandemål behöver du använda icke schemalagd tid för egna studier.
Utmaningar som du som student ställs inför utgår från professionsrelaterade frågeställningar och genomförs både i fysisk och digital lärandemiljö. Aktiviteter genomförs för att utveckla målgruppsanpassad kommunikation t.ex. akademiskt skrivande. Både muntliga och skriftliga presentationsformer förekommer genom övningsrapporter och arbetsuppgifter med kamratåterkoppling.
Praktisk och klinisk färdighetsträning
Genom färdighetsträning på modell utvecklar du dina manuella färdigheter för att under kommande terminer kunna utföra operativ kariesterapi på patient.
Det ingår även kliniska övningar där du tränar grundläggande färdigheter och rutiner samt administrerar lokalanestesi. I dessa övningar intar du som student såväl tandläkar- som patientrollen. Du kommer även auskultera vid patientbehandling.
Kursen omfattar 2 provmoment:
- Portfolio (12,5 hp) som omfattar obligatoriska seminarier, inlämningsuppgifter, kamratåterkoppling, egenreflektion, muntliga och skriftliga rapporter,. Portfolion omfattar även deltagande i gruppaktiviteter och godkända prekliniska och kliniska färdigheter, samt uppnådda kursmål avseende värderingsförmåga och förhållningssätt. Kriterier finns tillgängliga för studenterna i lärplattformen. Aktiviteterna återkopplas regelbundet till studenten under kursen och vid kursens schemalagda utvecklingssamtal. Om ett moment i portfolion blir underkänt kan det kompletteras under pågående kurs. Portfolion sträcker sig över hela kursen och betygssätts i sin helhet vid kursens slut. Där kursmålen 5, 13-20 examineras.
- Skriftlig examination (17,5 hp) Där kursmålen 1-12 examineras.
Student som underkänts i skriftlig examination ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på nästkommande kurstillfälle enligt samma regler, om inte gällande övergångsregler trätt in.
Student som underkänts i portfolion ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav inom ordinarie kurs. Om student underkänns i portfolio och därmed inte får tillträde till TV104Y upprättas en individuell studieplan. Av den individuella studieplanen ska det framgå vilka aktiviteter som erbjuds och kunskapskontroller som krävs för godkänd portfolio. Studenten har möjlighet till ytterligare 3 omprov nästa gång kursen ges. Därefter är möjligheten till fler provtillfällen för portfolion förverkad. Godkända portfoliomoment kan bara tillgodoräknas till och med nästa gång kursen ges. Därefter måste portfolion examineras om i sin helhet.
Samtliga provmoment måste vara godkända för att få betyget G på kursen. Portfolion måste vara godkänd för att få tillträde till kurs TV104Y.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska och praktiska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska och praktiska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns i den kliniska och praktiska färdighetsträningen på aktuell kurs. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska och praktiska färdighetsträning på denna kurs. Återupptagande av studierna på denna kurs kan ske efter godkänt genomförande av handlingsplan. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet kunskapskontroller till tre tillfällen.
Fejerskov O edt, Nyvad B edt, Kidd EAM edt. Dental caries: the disease and its clinical management. 2. ed. Wiley-Blackwell; 2008
Zohoori FV. The Impact of Nutrition and Diet on Oral Health. S. Karger; 2020
Ligtenberg AJM. Saliva: Secretion and Functions. S. Karger; 2014 (Monographs in Oral Science: Vol.24)
Buzalaf MAR. Fluoride and the Oral Environment. S. Karger; 2011 (Monographs in Oral Science: Vol.22)
Rosén AL, Jarnbring F aut. Lokalanestesi och smärta. Andra upplagan. Studentlitteratur; 2021
Noort R van. Introduction to dental materials. 4th. ed. Mosby; 2013
Shen C, Anusavice KJ, Rawls R aut, Esquivel-Upshaw JF aut. Phillips’ science of dental materials. Thirteenth edition. Elsevier/Saunders; 2022
Marieb EN, Keller SM. Essentials of human anatomy & physiology. Thirteenth edition. Upper Saddle River: Pearson; 2021.
Widmaier EP, Raff H aut, Strang KT aut. Vander’s Human Physiology: the mechanisms of body function. Sixteenth edition. McGraw-Hill Education; 2022
Ritter J, Rang HP, Flower RJ aut, Henderson G aut, Loke YK aut, Rang HP aut, et al. Rang and Dale’s Pharmacology. Ninth edition. Elsevier; 2019
Okeson JP. Management of temporomandibular disorders and occlusion. 8th edition. Elsevier; 2019
Övrig litteratur i form av e-böcker, media och vetenskapliga artiklar tillhandahålles innan kursstart via separat bilaga.
Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har påbörjat studier enligt en tidigare utbildningsplan kommer en individuell studieplan krävas för tillträde till kurser inom utbildningsplanen OGTLY. Studieplanen kan variera i omfattning och kan medföra att studenten behöver komplettera allt från enstaka kursmål till större delar av eller hela kursinnehållet.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.