Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: RL210C Religion och lärande: Religioner i världen (genomgången)
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
Existentiella frågor och frågor om mänskliga rättigheter är centrala i kursen. Människan som en tolkande och meningssökande varelse betonas och relateras till olika religioner i världen. Dagsaktuella frågor om globala samhällsproblem och internationella konflikter står i fokus samt relateras till etiska teorier om global rättvisa. Särskilt identifieras frågor som är centrala för religionskunskapsundervisningen i skolan. Härigenom kopplas också didaktiska frågor och val till kursens teoretiska innehåll.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- identifiera och analysera existentiella frågor som rör solidaritet, demokrati, rättvisa, mänskliga rättigheter, samt freds- och konfliktfrågor.
- precisera och problematisera aktuella händelser och fenomen i det internationella samhället samt relatera detta till religionsvetenskapen, religionskunskapsämnet och religionsdidaktik.
- definiera ett religionsvetenskapligt problemområde, identifiera och välja relevant litteratur, samt kritiskt granska och värdera inhämtad information.
Inom ramen för kursen organiseras föreläsningar och seminarier, informationssökning, arbete i grupp och självstudier. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärare.
Prov 1: Posterpresentation (Poster Presentation), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Skriftlig och muntlig presentation (Written and Oral Presentation), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 2.
Prov 3: Skriftlig och muntlig litteraturöversikt (Written and Oral Literature Review), 7 hp. I detta prov examineras lärandemål 3.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Andersson, Dan-Erik och Modée, Johan (2011). *Mänskliga rättigheter och religion. * Malmö: Liber. (252 s.)
Armstrong, Chris (2019). *Why Global Justice Matters. * Cambridge: Polity Press. (136 s.)
Hartsmar, Nanny & Liljefors Persson, Bodil (red.) (2013). Medborgerlig bildning: demokrati och inkludering för ett hållbart samhälle. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (ca 75 s. i lärares urval).
Lövheim, Mia och Bromander, Jonas (2012). *Religion som resurs: Existentiella frågor och värderingar i unga svenskars liv. * Skellefteå: Artos & Norma Bokförlag (359 s.)
Utöver detta tillkommer följande:
Artiklar och bokkapitel som laddas upp på kursplattformen (ca 100 s).
Debattbok om aktuell samhällsfråga som väljs i samråd med undervisande lärare (ca 100–150 s).
Litteratur för ämnesfördjupningen som väljs i samråd med undervisande lärare (ca 700 s).
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.