Avancerad nivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: Verksamhetsförlagd utbildning III (godkänd) eller motsvarande
Inget huvudområde
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen är en del av VAL, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning (2011:689) om vissa behörighetsgivande examina för legitimation som lärare och förskollärare och om högskoleutbildningar för vidareutbildning av lärare och pedagogisk personal inom förskolan som leder till lärar- eller förskollärarexamen. Kursen ingår i examen med inriktning mot arbete i fritidshem.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper, förmågor och förhållningssätt som avser hela läraruppdraget inom relevant inriktning och ämne. Vidare syftar kursen till att studenten ska reflektera över vetenskap och beprövad erfarenhet i relation till den egna fritidspedagogiska verksamheten och undervisningen samt skolans uppdrag.
I kursen genomför studenten verksamhetsförlagd utbildning vilken följs upp i samtal och seminarier.
Studenten ges stöd och möjlighet att:
- tillsammans med kollegor och handledare reflektera över kopplingen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och den egna undervisningen.
- diskutera teori och etiska perspektiv hämtade från kurser i utbildningsvetenskap, ämne och ämnesdidaktik.
Fritidshemmets verksamhet, fritidslärarens roll och skolan som pedagogisk miljö är i fokus. I kursen förväntas studenten självständigt planera, genomföra, dokumentera och utvärdera undervisning med utgångspunkt i elevers behov, intressen och förmågor. Ett annat fokus är dokumentation av elevers kunskapsutveckling och återkoppling. Ytterligare fokus i kursen är internationella konventioner om mänskliga rättigheter, skolans systematiska kvalitetsarbete samt den egna professionsutvecklingen i relation till skolans uppdrag. Studenten ska konsekvent använda teoretiska och etiska perspektiv hämtade från andra kurser som ingår i utbildningen.
I kursguiden presenteras kursens innehåll och betygskriterier. Lärandemålens innebörd utvecklas. Guiden används som stöd genom kursen av studenten, handledaren och universitetsläraren i samtal om studentens professionsutveckling.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- med utgångspunkt i elevers behov, intressen och förmågor kunna planera, genomföra, dokumentera och utvärdera undervisning i den egna fritidspedagogiska verksamheten, förankrad i skolans styrdokument samt baserat på relevanta ämneskunskaper och relevant ämnesdidaktisk teori
- dokumentera och analysera elevers kunskapsutveckling grundat i vetenskap och beprövad erfarenhet, samt ge återkoppling till elever och vårdnadshavare
- samarbeta med elever och vuxna för att främja jämställdhet och jämlikhet i enlighet med skolans värdegrund, med utgångspunkt i internationella konventioner om mänskliga rättigheter, samt kritiskt värdera erfarenheterna grundat i vetenskap och beprövad erfarenhet.
- kunna kritiskt granska aspekter av skolans systematiska kvalitetsarbete grundat i vetenskap och beprövad erfarenhet, samt reflektera över den egna professionsutvecklingen i relation till skolans demokratiska uppdrag.
Kursen inleds med en obligatorisk kursintroduktion där kursens lärandemål, upplägg, examination och betygskriterier presenteras och förklaras. I mötet diskuterar studenten sina strategier för att stärka sin kompetens att uppnå lärandemålen.
Studenten ska ges möjlighet att kontinuerligt reflektera över sin praktik och professionsutveckling. Studenten dokumenterar därför kontinuerligt erfarenheter och reflektioner under kursens gång exempelvis i form av loggbok. I kursen ingår att studenten genomför undervisning som universitetsläraren observerar. I det åtföljande trepartssamtalet reflekterar studenten över och problematiserar den genomförda undervisningen. En avstämning görs av studentens möjligheter att nå kursens lärandemål.
Examinatorn (universitetsläraren) gör en samlad bedömning baserad på genomförd verksamhetsförlagd utbildning, handledarens VFU-rapport samt kursens bedömningsformer.
Examinationen består av:
- Studentens genomförda undervisning utifrån en på förhand kommunicerad planering följd av ett trepartssamtal
- Seminarium baserat på en skriftlig presentation av ett dilemma hämtat från verksamheten i relation till skolans värdegrund
- Individuell skriftlig text där lärandemålet om skolans uppdrag relateras till den egna professionsutvecklingen och läraruppdraget
Studentens genomförda undervisning observeras av universitetsläraren och följs av ett trepartssamtal där studenten, handledaren och universitetsläraren deltar. Riktmärket för samtalet är en timme. Universitetsläraren ansvarar för att samtalet dokumenteras.
Betygskriterier redovisas i kursguiden och delges studenterna under kursintroduktionen.
Studenten äger endast rätt till ett omtentamenstillfälle
Litteratur som studenten väljer i samråd med universitetsläraren och handledare kan tillkomma.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Student som påbörjat men avbryter eller inte fullföljer VFU-kurs erhåller betyget underkänd. Student som varit frånvarande på grund av sjukdom eller för vård av sjukt barn upp till 25% av kurstiden kan under vissa förutsättningar erbjudas att komplettera frånvaro.