Grundnivå
MV211A Läsa, skriva och diskutera miljövetenskapliga texter 7,5 hp, MV212A Miljöhistoria, humanekologi och miljöetik 7,5 hp, MV213A Ekologi, evolution och miljökemi 7,5 hp, MV214A Miljöpolitik och medborgarskap 7,5 hp, MV221A Statistik och miljökommunikation 7,5 hp, MV222E Urban Infrastructure, Ecology and Health 7,5 hp eller MV222A Urban infrastruktur, ekologi och hälsa 7,5 hp, MV223A Miljöpsykologi och -metod 7,5 hp, MV224A Naturvetenskaplig metod: datainsamling och analys av miljötillstånd 7,5 hp och MV233E Internationella miljösamarbeten 7,5 hp eller
MV102B Miljövetenskap grundkurs 30 hp, MV101A Miljörätt 15 hp, MV133B Miljöundersökningar 15 p och MV108C Miljövetenskap: fortsättningskurs 30 hp eller motsvarande
KSMXA Miljövetenskap
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet Miljövetenskap på nivå 1-60 hp.
Ingår i programmet Miljövetarprogrammet – Människa, Miljö, Samhälle
Syftet är att den studerande ska utveckla grundläggande kunskaper i miljöledningssystem och liknande styrsystem för organisationer samt dessas relationer med naturmiljön.
Kursen innehåller de generella grunderna i miljöledningssystem och liknande styrsystem för organisationer liksom fördjupningar inom några olika varianter av ledningssystem. Kursen behandlar:
- miljöledningens ekologiska, sociala och ekonomiska sammanhang och utveckling
- drivkrafter kopplade till miljöledningssystem
- kontroll- och ledningssystem för skötsel av naturmiljön och naturens resurser
- arbetsmiljö och arbetsmiljöledningssystem
- miljöredovisning, revision och liknande rapportering från miljöledningssystem
Kunskap och förståelse
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
1. redogöra för och använda grundläggande begrepp kopplade till miljöledningssystem och arbetsmiljöledningssystem samt deras konstruktion och funktion och beskriva systemens framväxt
2. återge och använda grundläggande begrepp och system för riskbedömning
3. redogöra för och förklara hur en organisation fungerar utifrån ett miljölednings- och arbetsmiljöledningsperspektiv inklusive att identifiera och beskriva vad det innebär att leda och koordinera processer inom miljöområdet och/eller naturresursskötsel i olika typer av organisationer
4. redogöra för och identifiera arbetsmiljöfaktorer på grundläggande nivå som är relevanta för miljövetarprofessionen
Färdighet och förmåga
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
5. konstruera miljö- och arbetsmiljöledningssystem och identifiera drivkrafter kopplade till dessa
6. systematiskt identifiera, analysera och bedöma miljöproblem, arbetsmiljöproblem och naturresurs-skötsel-problem relaterade till organisationers verksamhet
7. läsa och tolka miljöredovisningar och ur dessa extrahera nödvändig information för att formulera åtgärdsförslag och bedöma hållbarheten och/eller klimatarbetet hos organisationen
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
8. kritiskt värdera, på grundläggande nivå, miljöledningssystem som fenomen samt dessas etiska aspekter
Kursens arbetsformer bygger på föreläsningar, seminarier, fallövningar, övningar, eget arbete och arbete i grupp. Utöver den schemalagda undervisningstiden förväntas den studerande arbeta självständigt och i grupp med informationssökning och kunskapsinhämtning och -bearbetning.
Individuellt skriftligt prov (7,5 hp) (samtliga mål) (UA)
För godkänt slutbetyget på hela kursen (7,5 hp) krävs minst betyget E.
- Dransfield, R. (senaste upplagan). Business Economics. Routledge, Milton Park.
- Mulvihill, P.R. & Ali, S.H. (senaste upplagan). Environmental Management: Critical thinking and emerging practices. Routledge, Milton Park.
Vetenskapliga artiklar och annat material tillhandahålles elektroniskt
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.