Grundnivå
Genomgångna kurser IS175F Historia I och IS176F Historia II, med minst 45 hp med minst betyget godkänd. Eller motsvarande.
LAHIA Historia
G2E / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för ka
Kursen ingåer i huvudområdet historia
Kursen syftar till att studenterna ska fördjupa och problematisera sina insikter i historiska förändringsprocesser och människors livsvillkor. Syftet är också att studenterna genom att utveckla sina teoretiska insikter och metodiska färdigheter självständigt ska kunna identifiera, kritiskt analysera och diskutera historiska problem utifrån studier av källor och litteratur. Vidare ska studenterna utveckla sin förmåga till vetenskapligt skrivande.
Kursen består av tre delkurser
Teorier och metoder - 7,5 hp
Delkursen är uppsatsförberedande och behandlar vetenskapliga teorier och metoder av särskild relevans för historiska studier. Därvidlag ges en vetenskapsteoretisk orientering. Vidare analyseras olika förklaringsmodeller, tolkningsramar och historieuppfattningar. Dessutom problematiseras analytiska redskap som exempelvis klass, genus, etnicitet och generation. Med teoretiska utgångspunkter diskuteras och problematiseras olika typer av källmaterial. Av studenter valda problemområden fokuseras i studierna.
Tematisk kurs med historiska perspektiv - 7,5 hp
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper inom ett tema, område eller ämne med historisk inriktning.
Uppsats - 15 hp
I denna delkurs planerar och genomför studenten en vetenskaplig undersökning som dokumenteras i form av en uppsats. Uppsatsen ventileras på ett seminarium, där studenten försvarar sin egen uppsats och opponerar på en annan students arbete.
Teorier och metoder - 7,5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- analysera och värdera olika tolkningar av historiska förändringsprocesser
- muntligt och skriftligt presentera vetenskapliga teoriers och metoders relevans för historiska studier
- sovra mellan olika analytiska begrepp i egna tolkningar av historiska processer och människors livsvillkor
- självständigt diskutera den historiska kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används
- självständigt söka historiska källor av relevans för ett valt problemområde
- identifiera ett relevant historiskt problem och skissera preliminära frågeställningar
Tematisk kurs med historiska perspektiv - 7,5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- redogöra för, förklara och kritiskt diskutera centrala innehåll och begrepp inom ett specifikt historiskt temaområde
- redogöra för centrala teorier inom området
Uppsats - 15 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- sovra och tillämpa olika analytiska begrepp i egna tolkningar av historiska processer och människors livsvillkor
- självständigt söka, bearbeta, kritiskt analysera och kritiskt tolka historiska källor av relevans för ett valt problemområde
- identifiera och formulera ett relevant historiskt problem samt planera, genomföra och dokumentera en vetenskaplig undersökning inom givna tidsramar
- framställa en vetenskaplig text med ett analytiskt förhållningssätt samt göra för det egna arbetet relevanta ställningstaganden utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- kritiskt granska, kommentera och formulera sig, både muntligt och skriftligt, om andra studenters vetenskapliga texter i ett dialogiskt utbyte
- självständigt resonera kring sin egen kunskaps- och kompetensutveckling
Teorier och metoder - 7,5 hp
Undervisningen består i första hand av seminarier, övningar och studenters skriftliga och muntliga presentationer.
Tematisk kurs med historiska perspektiv - 7,5 hp
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar, diskussionsseminarier, övningar, och kortare muntliga och skriftliga presentationer, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan med studenterna.
Uppsats - 15 hp
Undervisningen består i första hand av seminarier, övningar och studenters skriftliga och muntliga presentationer. I uppsatskursen produceras ett självständigt arbete under handledning. Utvärdering sker efter varje delkurs.
Teorier och metoder - 7,5 hp
Lärandemålen examineras genom en muntlig presentation och en skriftlig text. Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstart.
Tematisk kurs med historiska perspektiv - 7,5 hp
Kursen bedöms i sin helhet i en skriftlig och muntlig examination.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Uppsats - 15 hp
Examinationen består i att studenten skriver och muntligt försvarar en vetenskaplig uppsats, samt opponerar på en annan uppsats.
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.
Teorier och metoder, 7,5 hp
Gunnarsson Payne, Jenny & Öhlander, Magnus (2017). Tillämpad kulturteori - Introduktion för etnologer och andra kulturvetare. Lund: Studentlitteratur (350s.)
Josephson, Peter & Lundgren, Frans (red.) (2016). Historia i praktiken. Lund: Studentlitteratur (170 s.)
Metodavsnitt ur tre doktorsavhandlingar i historia som väljes i samråd med lärare (ca 60 s.)
Teoriavsnitt ur tre doktorsavhandlingar i historia som väljes i samråd med lärare (ca 60 s.)
Valfri doktorsavhandling som väljes i samråd med lärare (ca 250 s.)
Till kursen hör för tema, område eller ämne utvald litteratur, som publiceras inför kursstart, om ca 1100 sidor. Delar av kurslitteraturen kan vara valbar i samråd med kursledaren.
Tematisk kurs med historiska perspektiv, 7,5 hp
Se särskild kursplan.
Uppsats, 15 hp
Götlind, Anna & Linnarsson, Magnus (2016). Konsten att skriva en fotnot vetenskaplig formalia för humanister, MTM: Johanneshov (elektronisk resurs)
Litteratur väljs i samråd med handledare
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
För betyget VG på hel kurs skall minst två delkurser vara VG varav den ena måste vara Uppsatskursen.