Avancerad nivå
Examen på grundnivå eller motsvarande.
Inget huvudområde
Fristående kurs. Kursen utgör en del av den behörighetsgivande utbildningen omfattande 15 hp som anordnas vid Malmö universitet. Kursen kan kompletteras med andra högskolepedagogiska kurser så att behörighet för anställning som lärare erhålls (15 hp vid Malmö universitet).
Kursen avser att kursdeltagaren ska skaffa sig en innehållsrik och bred referensram när det gäller det akademiska lärarskapets innehåll och förutsättningar. Kursen syftar även till att ge en grund för utveckling av lärarens didaktiska och pedagogiska kunskaper och färdigheter. Utöver detta ska kursen bidra till att skapa kontaktytor över organisatoriska och akademiska gränser inom universitetet.
Kursen ger en introduktion till Scholarship of Teaching and Learning (SoTL). Olika arbetsformer behandlas som t.ex. föreläsningen, seminariet, basgruppen och hur dessa kan relateras till innehåll och lärandemål. En del av kursen utgår från kursdeltagarnas föreställningar om vad som utmärker en bra lärare och olika syn på kunskap och lärande. Vidare behandlas mötet mellan kursledaren/läraren och deltagaren/studenten, enskilt och i grupp. Internationalisering och mångfald är ytterligare inslag.
En annan del av kursen handlar om konstruktion av kurser där kursplanearbete, genomförande, examination och utvärdering, hänger ihop i det som benämns ”constructive alignment”. På så vis behandlas frågor om på vilka sätt lärandemålen ger avtryck i kursgenomförandet, om kursens arbetsformer och innehåll ger deltagarnas erfarenheter som hjälper dem att uppnå lärandemålen samt hur examensformer används för att bedöma deltagarnas prestationer i förhållande till lärandemålen.
Kursen tar också upp auskultationer med kollegial granskning som syftar till att starta kollegiala diskussioner kring hur undervisningen kan utvecklas.
Efter avslutad kurs skall kursdeltagaren kunna:
- använda olika arbetsformer som är anpassade till kursinnehåll och lärandemål
- beskriva och motivera den akademiska undervisningen på vetenskaplig grund samt beprövad erfarenhet
- utarbeta olika strategier för likabehandling i mötet med studenter/deltagare i heterogena grupper
- sammanställa en kursplan som förhåller sig till begreppet ”constructive alignment”
- relatera den egna undervisningen till nationella styrdokument och internationalisering av universitetet
Studierna sker både individuellt och i grupp och bygger på kollegial respons och granskning. Arbetsformerna varierar mellan föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och diskussioner. Malmö universitets lärplattform används.
Samtliga lärandemål examineras genom ett paper.
Biggs, John & Tang, Catherine (2007). Teaching for quality learning at university. What the student does. (tredje upplagan). Maidenhead: Open University Press. (sidor väljs i samråd med examinator)
Brandén, Henrik (2022). Lärande, undervisning och arbete inom högre utbildning. Stockholm: Sanoma utbildning. (sidor väljs i samråd med examinator)
Casson, Andrew (2015). Högskolans ansvar - Principer för utveckling av den högre utbildning. London: Ubiquity Press. (209 sidor)
Elmgren, Maja & Henriksson, Ann-Sofie. (2010). Universitetspedagogik. Stockholm: Norstedts. (sidor väljs i samråd med examinator)
Handal, Gunnar (1999). Kritiske venner: bruk av interkollegial kritik innen universiteten. Nying. Rapport nr 9. Linköping: Institutionen för systemteknik Univ. (12 sidor)
Kreber, Caroline (2002). Teaching Excellence, Teaching Expertise, and the Scholarship of Teaching. Innovative Higher Education. Vol. 27, No. 1, 5–23.
Stigmar, Martin (red.) (2009). Högskolepedagogik. Stockholm: Liber. (sidor väljs i samråd med examinator)
Sveriges förenade studentkårer (2013). Studentens lärande i centrum: Sveriges förenade studentkårer om pedagogik i högskolan. Stockholm: Sveriges förenade studentkårer. Tillgänglig på internet. (36 sidor)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.