Grundnivå
RL224C Religion och lärande: Religion, modernitet och globalisering genomgången
Inget huvudområde
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Kursen fokuserar på ömsesidiga förhållanden mellan religion och media, populär- och ungdomskultur samt musik, och hur dessa kan bidra till eller utmana religionskunskapsundervisningens innehåll. Teorier och metoder för att analysera, bearbeta och undervisa om populärkultur, massmedia och musik utgör en central del av kursen. Kursen ger också studenter möjligheter att utforska multimodalitet och olika digitala verktyg och miljöer i förhållande till undervisning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- identifiera och förklara hur ungdomars meningssökande tar sig uttryck i och genom olika medier samt relatera detta till maktfrågor och värdegrundsfrågor;
- analysera tecken och symbolers betydelse för identitetskonstruktion och religiösa meningsskapandeprocesser;
- använda digitala verktyg och beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för undervisning;
- tillämpa olika teorier om medier, multimodalitet och musik på en vald kulturprodukt;
- presentera, motivera och teoretiskt förankra didaktiska val i undervisningssammanhang relaterade till kursens innehåll.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av föreläsningar och seminarier, obligatoriska workshops, informationssökning, arbete i grupp och självstudier. Missade workshops kompletteras genom en skriftlig inlämning. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärare.
Prov 1: Skriftlig och muntlig redovisning (Written and Oral Presentation), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Paper (Paper), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3.
Prov 3: Skriftlig och muntlig redovisning (Written and Oral Presentation), 5 hp. I detta prov examineras 4 och 5.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Barthes, Roland (2009). Mythologies. Vintage. (Kap. “Myth Today,” 50 s.)
Klassen, Chris (2014). Religion & Popular Culture: A Cultural Studies Approach. Oxford University Press. (227 s.)
Utöver detta tillkommer följande:
Artiklar och bokkapitel som laddas upp på kursplattformen (ca. 700 s.).
Valbar litteratur till examinationsuppgifter tillkommer (ca. 300 s.).
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.