Grundnivå
Grundläggande behörighet.
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår inte i något huvudområde.
- Juridisk metod och rättssystemet (7,5 hp)
- Förvaltningsförfarandet (7,5 hp)
- Arbetsrätt (7,5 hp)
- Projektarbete (7,5 hp)
Den första delkursen innehåller en genomgång av det svenska rättssystemets uppdelning och domstolar. Tyngdpunkten ligger på den juridiska metoden och hur juridiska problem löses med stöd av rättskällor. En del av kursen omfattar lagstiftningsprocessen och diskussion kring skillnaden mellan politiska beslut och tjänstemannabeslut.
Delkursen förvaltningsförfarandet innehåller en genomgång av förvaltningslagen, offentlighetsprincipen och kommunallagen. Tonvikten läggs på hur den enskilde individens rättigheter och möjligheter skall tas tillvara i kontakter med myndigheter samt hur beslut kan överklagas.
Inom delkursen Arbetsrätt behandlas dels de lagar som reglerar anställning och uppsägning/avsked och dels det regelverk som gäller för fackliga frågor och rätten till medbestämmande, samt en genomgång av diskrimineringslagen som gäller för arbetssökande och på arbetsmarknaden.
Den fjärde delkursen utgörs av ett projektarbete i form av en rättsutredning som studenten självständigt skall genomföra. Delkursen syftar till att studenten skall kunna lösa vissa juridiska problem med hjälp av olika rättskällor.
Kunskaper och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten
- visa kunskap om och förståelse för förvaltningsförfarandet och offentlighetsprincipen och dess konsekvenser för tjänstemannarollen;
- visa kunskap om och förståelse för lagstiftningsprocessen;
- visa kunskap om och förståelse för den juridisk metoden; och
- visa kunskap om och förståelse för de lagar som kursen behandlar.
Färdigheter och förmågor
Efter avslutad kurs ska studenten
- självständigt kunna tillämpa relevant författning
- visa förmåga att kunna identifiera, formulera och lösa grundläggande problemställningar och uppgifter inom förvaltningsrätten;
- visa förmåga att både skriftligen och muntligen kunna argumentera och redogöra för sin bedömning och analys av dessa problemställningar och uppgifter som relaterar till kursen;
- visa förmåga att enskilt eller i grupp söka, bearbeta och sammanställa rättskällor och redovisa detta på ett logiskt och sammanhängande sätt; och
- ha förbättrat sin förmåga att kommunicera skriftligt och muntligt med auktoritet, trovärdighet och övertygelse;
Värderingsförmågor och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten
- visa förmåga att vara professionell i bemötande och förhållningssätt i sin yrkesroll som offentlig tjänsteman;
- visa förmåga att utifrån sitt sakområde göra åtgärdsbedömningar utifrån svensk lagstiftning; och
- visa förmåga att objektivt och trovärdigt kunna argumentera för- och emot en viss tolkning eller ståndpunkt.
Undervisningen ges på distans i realtid enligt schemat. Notera att föreläsningarna inte spelas in och därför inte kan ses i efterhand. Undervisningen består av föreläsningar och gruppövningar.
Delkursen Juridisk metod och rättssystemet (7,5 hp) examineras genom en skriftlig inlämningsuppgift (7,5 hp).
Delkursen Förvaltningsförfarandet (7,5 hp) genom en hemtentamen.
Delkursen Arbetsrätt examineras genom en hemtentamen (7,5 hp).
Delkursen Projektarbete examineras genom ett självständigt skriftligt arbete (7,5 hp).
Vid examinationstillfällena för momenten ovan bedöms även studenternas förmåga att inom givna tidsramar och examinationsförutsättningar i övrigt, analysera, bedöma och lösa problemställningar kring de aktuella ämnen som momentet avser. Vidare bedöms studentens förmåga att argumentera för en viss lösning eller ställningstagande.
Det ges minst två omtentamenstillfällen för studenter som inte slutfört tentamen/examination med godkänt resultat vid ordinarie tentamenstillfälle. Omtentamen ges i samma examinationsform som vid det ordinarie examinationstillfället.
Delkursen Juridisk metod och rättssystemet:
- Ulf Jensen, Staffan Rylander & Per henrik Lindblom, Att skriva juridik - Regler och råd, iUSTUS, senaste upplagan
- Zetterström, Stefan, Juridiken och dess arbetssätt – En introduktion, Iustus, Sverige, senaste upplagan
Utöver vad som anges i litteraturlistan kan annat material tillkomma om maximalt 200 sidor.
Delkursen Förvaltningsförfarandet:
- Lundin, Olle och Ulla Björkman, Kommunen och lagen: En introduktion (senaste upplagan) Iustus
- Von Essen, Ulrik, Arbete i offentlig förvaltning, Nordstedts juridik AB, Sverige, senaste upplagan
Utöver vad som anges i litteraturlistan kan annat material tillkomma om maximalt 200 sidor.
Delkursen Arbetsrätt:
- Göransson, Håkan, Arbetsrätten – en introduktion, Norstedts juridik AB, Sverige, senaste upplagan
- Filippa Swanstein & Karin Henrikz, Diskrimineringslagen – från princip till praktik, Studentlitteratur, Sverige, senaste upplagan
Utöver vad som anges i litteraturlistan kan annat material tillkomma om maximalt 200 sidor.
Delkursen Projektarbete
- Ulf Jensen, Staffan Rylander & Per henrik Lindblom, Att skriva juridik - Regler och råd, iUSTUS, senaste upplagan
- Zetterström, Stefan, Juridiken och dess arbetssätt – En introduktion, Iustus, Sverige, senaste upplagan
- Relevant litteratur och offentliga tryck som studenten själv ska identifiera genom sökning på biblioteket och i samråd med examinator.
För samtliga delkurser gäller:
- Socialrätt - en lagbok för socionomer och andra professionsutbildningar, Studentlitteratur AB, Sverige, senaste upplagan
Utöver vad som anges i litteraturlistan kan annat material tillkomma om maximalt 200 sidor.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.