EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Våren 2027

Kursplan våren 2027

Benämning

Fysik för digitala spel

Engelsk benämning

Physics for Digital Games

Kurskod

FY121A

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Gäller från

2025-01-20

Inrättandedatum

2021-11-19

Fastställandedatum

2024-04-09

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Matematik 3b eller Matematik 3c eller Matematik CGodkänd på kursen MA127A.

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i utbildningsprogrammet Spelutveckling.

Kursen ingår inte i något huvudområde.

Innehåll

Kursen innehåller följande moment:

Krafter:

  • grundläggande krafter: tyngdkraft, normalkraft, friktion
  • övrigt: lyftkraft från fluid, motståndskrafter från t ex luft, sammansättning till centripetalkraft

Rörelse:

  • grundläggande: hastighet, acceleration, potentiell energi och translationskinetisk energi
  • övrigt: vinkelhastighet, vinkelacceleration, rotationskinetisk energi

Kraft och rörelse:

  • grundläggande: Newtons lagar, parabelrörelse, rörelsemängd, impuls, endimensionell stöt (och explosion)
  • övrigt: samtidig translation och rotation, kraftmoment, motstånd/dämpning, centralrörelse, komplicerad rotation: rörelsemängdsmoment, tröghetsmoment

Lärandemål

Kunskap och förståelse

För godkänd kurs ska studenten:

  • kunna redogöra för grundläggande fysikaliska begrepp och händelser inom kraft och rörelse
  • kunna kortfattat redogöra för övriga fysikaliska begrepp och händelser inom kraft och rörelse
  • visa förståelse för vilka fysikaliska (och matematiska) metoder som behöver användas för att lösa en given problemställning inom spelutveckling
  • kunna utförligt redogöra för fysiken för en kropps rörelse i en spelsituation i termer av kraft, rörelsemängd, hastighet, acceleration och potentiell energi och translationskinetisk energi

Färdighet och förmåga

För godkänd kurs ska studenten:

  • visa förmåga att förstå programkod och själv programmera fysiken för en kropps rörelse i en spelsituation
  • kunna ställa upp och beräkna resultat från en fysiksituation med translation och endimensionell stöt (inklusive explosion)
  • kunna redogöra för fysiken för en kropps rörelse i situationer med rotation, luftmotstånd/dämpning eller centralrörelse
  • kunna utföra beräkningar för grundläggande fysikaliska begrepp och händelser inom kraft och rörelse
  • kunna tillämpa de fysikaliska metoderna i form av programkod för enklare spelelement

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För godkänd kurs ska studenten:

  • kunna förhålla sig kritiskt till hur fysik modeleras i programkod
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling

Arbetsformer

Lektioner, redovisningar samt självstudier.

Bedömningsformer

För godkänt krävs att tentamen (4,5 hp) och programmeringsuppgifterna (3 hp) är godkända.

För Väl godkänd krävs antingen betyget 5 på tentamen och minst G på programmeringsuppgifterna eller minst betyget 4 på tentamen och VG på programmeringsuppgifterna.

Kurslitteratur

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

.