Avancerad nivå
60 högskolepoäng inom huvudområdet Engelska och lärande ska vara genomgångna varav 52,5 högskolepoäng godkända.
Kursen ingår i Engelska och lärande, masterprogram.
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper i och om ämnesdidaktisk forskning, vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Kursen syftar också till att studenten vidareutvecklar sin förmåga att genomföra en större vetenskaplig studie i Engelska och lärande.
I kursen behandlas traditioner, forskningsansatser, teorier och metoder inom fältet Engelska och lärande. Examensarbetet utgörs av en empirisk undersökning, ett utvecklings-/förändringsarbete, ett gestaltande arbete, eller en text-/dokumentationsstudie.
Efter avslutad kurs ska studenten
- självständigt kunna formulera en vetenskaplig problemställning med relevans för språk och litteraturdidaktisk forskning och därmed för yrket
- kunna presentera och kritiskt granska forskning inom valt problemområde samt dra slutsatser för den egna studien
- kunna motivera och argumentera för ett utifrån vald problemställning lämpligt teoretiskt och metodiskt angreppssätt med redovisade forskningsetiska överväganden
- utifrån teoretiska perspektiv kunna analysera och tolka insamlat material
- kunna dra slutsatser av undersökningen samt argumentera för arbetets betydelse för framtida forskning
- kunna presentera sitt arbete i en vetenskaplig text som är väl disponerad samt formellt och språkligt korrekt
- kunna kommunicera och försvara sitt arbete samt opponera på ett annat arbete.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, handledningsträffar och seminarier. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare. Arbetet under kursen bedrivs huvudsakligen självständigt med stöd av handledare.
Examinationen består av en utredande och argumenterande vetenskaplig text. I ett seminarium bedöms studentens förmåga att försvara sitt arbete och att opponera på ett annat arbete.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Bryman, Alan (2016). Social Research Methods. Oxford: Oxford University Press (300 s)
I övrigt ingår litteratur av relevans för det egna examensarbetet vilken väljs i samråd med handledaren.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Svenskt kursnamn: Engelska och lärande: Examensarbete