Grundnivå
1. en generell examen om 180 högskolepoäng på grundnivå inom en huvudområdesgrupp, eller
2. en yrkesexamen
Inget huvudområde
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 och gymnasieskolan.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sina ämneskunskaper i relation till skolans styrdokument samt utveckla kunskaper inom ämnesdidaktik och bedömning för att kunna verka som lärare i grundskolans senare år, gymnasieskolan och vuxenutbildningen.
I kursen behandlas skolans styrdokument i relation till studentens egna ämneskunskaper. Studenten analyserar och klargör sina ämneskunskaper inklusive brister i dessa. Under kursen fokuserar därefter studenten på att utveckla de kunskaper inom ämnet som studenten saknar.
Vidare behandlas teoretiska aspekter av didaktik och ämnesdidaktik för reflektion och som verktyg för att analysera och planera undervisning. Ämnesdidaktik behandlas som lärarnas professionsvetenskap och omfattar synsätt, teorier, modeller och praxiskunskap kring undervisning, undervisningsinnehåll, lärande och socialisation i relation till ämnesområdet.
Bedömning behandlas utifrån ett formativt och summativt perspektiv med tydlig förankring i styrdokumenten. Den formativa och summativa bedömningen diskuteras vidare utifrån bl a tänkbara konsekvenser för undervisning och lärande.
Avslutningsvis fokuserar en del av kursen på språk- och kunskapsutveckling inklusive ämnesspråk, skolspråk och vardagsspråk samt ett första- och andraspråksperspektiv.
Studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning bearbetas i relation till kursinnehållet.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna…
- identifiera och problematisera djup och bredd i ämnesinnehållet i skolans styrdokument samt relatera detta till de egna ämneskunskaperna
- redogöra för ämneskunskaper relevanta för lärarprofessionen i sitt/sina ämnen
- förklara och diskutera ämnesdidaktiska teorier och modeller som planerings- och analysverktyg i en undervisningskontext
- redogöra för samband mellan det ämnesspecifika språket och elevers kunskapsutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv samt i en ämneskontext
- diskutera och problematisera bedömning och betygsättning i en ämneskontext.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta också i nätbaserade relationer och utnyttja digitala medier för samarbete och lärande.
Kursen innehåller obligatoriska moment och dessa inkluderar kursens seminarier och praktiska moment.
Prov 1: Skriftlig hemtentamen och skriftlig salstentamen (Written Take Home Exam and Sit in Examination), 7 hp. I detta prov examineras mål 1 med skriftlig hemtentamen och mål 2 med skriftlig salstentamen.
Prov 2: Skriftlig hemtentamen (Written Take Home Examination), 5 hp. I detta prov examineras mål 3, 4, och 5.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Andrée, Maria; Bladh, Gabriel; Carlgren, Ingrid och Tväråna, Malin (2021) Ämneslärarens arbete. Didaktiska perspektiv. Natur och Kultur (Kap 3, 4, 8, 9, 12; 168 s)
Haijer, Maaike och Meestringa, Theun (2020) Språkinriktad undervisning. Hallgren och Fallgren (245 s)
Jönsson, Anders (2023) Lärande bedömning. Gleerups (194 s)
Holmqvist, Mona (2021) Teorier för undervisning och lärande. Gleerups (kap. 3 och 4; 38 s)
En av följande böcker av relevans för studenten:
Hansson, Lena; Jönsson, Anders och Leden, Lotta (2022) Ämnesdidaktiska val i naturvetenskap: för agens i vardag och samhälle. Gleerups (168 s)
Johansson, Myrtel och Sandström, Maria (2022) Undervisa i teknik – för lärare i grundskolan. Gleerups (216 s)
Liljedahl, Peter (2022) Att bygga tänkande klassrum i matematik. Gleerups (304 s)
Utöver ovanstående litteratur tillkommer artiklar, ämneslitteratur, ämnesrelaterad ämnesdidaktisk och didaktisk litteratur samt styrdokumenten för grundskolan, gymnasieskolan och vuxenutbildningen.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.