EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Våren 2025

Kursplan våren 2025

Benämning

Utvecklingsarbete inom skola

Engelsk benämning

Development Work in School

Kurskod

LL615P

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Gäller från

2025-01-20

Fastställandedatum

2021-10-27

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LL614P Utvärdering och utvecklingsarbete (genomgången) eller motsvarande.

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:83.

Innehåll

Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin förmåga att använda vetenskapligt grundade metoder och modeller för att i form av ett utvecklingsarbete bidra till att undervisningen utvecklas.

Kursen behandlar frågor som rör hur ett utvecklingsarbete utformas utifrån teoretiska och metodologiska överväganden och med relevans för skola, lärares arbete och elevers lärande. I kursen ingår även att kritiskt granska underlag och metoder och dess konsekvenser för undervisning samt för elevers lärande och utveckling. Studenten väljer ett problemområde och planerar ett utvecklingsarbete i samråd med handledare samt utformar ett förslag på hur resultatet ska utvärderas.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  1. identifiera och avgränsa ett utvecklingsområde med relevans för undervisningen samt elevers lärande och utveckling,
  2. presentera och kritiskt granska forskning inom valt utvecklingsområde samt dra slutsatser för det egna utvecklingsarbetet,
  3. motivera och argumentera för ett utifrån valt utvecklingsområde lämpligt metodiskt angreppssätt,
  4. planera ett utvecklingsarbete inom pedagogisk verksamhet samt planlägga en utvärdering av genomfört planeringsarbete,
  5. väldisponerat, formellt och språkligt korrekt skriftligt presentera sitt utvecklingsarbete,
  6. muntligt kommunicera och försvara sitt arbete samt opponera på ett annat arbete.

Arbetsformer

Kursen innehåller varierade arbetsformer i form av seminarier och handledningsträffar. Arbetet under kursen bedrivs i huvudsak självständigt med stöd av handledare. De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.

Bedömningsformer

Examinationen består av en muntlig och skriftlig presentation av utvecklingsarbetet. I ett seminarium bedöms studentens förmåga att kommunicera och försvara sitt arbete och att opponera på ett annat arbete.

Kurslitteratur

Backman, Jarl (2008) Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur (223 s)

Bryman, Alan (2011) Samhällsvetenskapliga metoder, 2 (rev.) uppl. Malmö: Liber (690 s)

Vetenskapsrådet (u.å.) Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning (17 s). Tillgänglig via internet.

Skolverket (2020). Att ställa frågor och söka svar: samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. (Första upplagan, första tryckningen). [Stockholm]: Skolverket. Tillgänglig via nätet. (177 s)

I övrigt ingår litteratur av relevans för det egna utvecklingsarbetet vilken väljs i samråd med handledaren.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.