Grundnivå
rundläggande behörighet + Matematik 3b eller Matematik 3c eller Matematik C, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2 och Engelska 6.
Kursen ingår i huvudområdet fastighetsvetenskap på nivå 1-60hp och ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i fastighetsvetenskap med inriktning mot fastighetsföretagande.
Kursen ingår i huvudområdet fastighetsvetenskap på nivå 1-60hp och ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i fastighetsvetenskap med inriktning mot fastighetsförmedling.
Det första övergripande målet med kursen är att studenterna ska utveckla en förståelse för marknaders funktionssätt utifrån nationalekonomisk teori. Specifikt ska studenterna kunna använda nationalekonomiska teorier för att analysera fastighetsmarknaden. Studenterna ska även förstå och kunna analysera sambanden mellan marknaders funktionssätt, politiska styrmedel och hållbarhet. Det andra övergripande målet är att introducera studenterna för statistiska metoder som kan användas för att analysera fastighetsmarknaden. Kursen är indelad i fyra block: Mikroekonomi, Urban ekonomi, Statistik och Makroekonomi.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska student kunna:
1. redogöra för centrala begrepp och teorier inom mikroekonomi, makroekonomi, urban ekonomi och statistik
2. utifrån nationalekonomisk teori förklara hur marknadsmisslyckanden kan motivera politiska styrmedel och utifrån detta argumentera för åtgärder för att främja ökad hållbarhet generellt och inom fastighetsbranschen.
Färdighet och förmåga
3. använda teorier från mikroekonomi, makroekonomi och urban ekonomi för att analysera samhällsekonomin och skeenden på fastighetsmarknaden
4. genomföra grundläggande statistiska beräkningar, tillämpa statistiska metoder och tolka statistiska resultat inklusive analyser på relevanta data för fastighetsmarknaden.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:
5. analysera och kritiskt granska samhällsekonomin och fastighetsmarknaden genom att använda vetenskapliga metoder, nationalekonomisk teori och vetenskaplig litteratur
Arbetsformerna är lärarledda moment och självständigt arbete. Undervisningen utgörs av en mix av föreläsningar, seminarier/övningar, inspelat videomaterial, livestreamade sessioner och arbete med statistiska datorprogram. Studenterna förväntas kunna arbeta individuellt och i samarbete med andra.
Individuell examination (5 hp) (UA) (Lärandemål: 1-5)
Gruppbaserad inlämningsuppgift i statistik (1 hp) (UG) (Lärandemål:1, 4)
Gruppbaserad inlämningsuppgift inklusive seminariebehandling (1,5 hp). (UG) (Lärandemål: 3, 5)
För att bli godkänd på kursen krävs samtliga examinationsmoment är godkända.
Slutbetyget avgörs av betyget på den individuella examinationen.
- Illowsky, B. & Dean, S. (2013). Introductory Statistics. OpenStax, Houston, Texas. (tillgänglig elektroniskt).
- O’Sullivan, A. (senaste upplagan). Urban Economics. McGraw- Hill Education.
- Subthendu, D. (2006). Introductory Economics (Micro and Macro). New age international publishers, New Delhi.
Kompletterande material tillhandhålles elektroniskt
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.