Avancerad nivå
Godkända kurser: VU723A Verksamhetsförlagd utbildning III eller motsvarande.
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde
Kursen ingår i förskollärarexamen.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper, förmågor och förhållningssätt som avser hela förskolläraruppdraget genom deltagande i verksamheten på partnerförskola. Vidare syftar kursen till att studenten ska reflektera över vetenskap och beprövad erfarenhet i relation till egen undervisning, förskolans uppdrag och pedagogiska verksamhet.
I kursen genomför studenten verksamhetsförlagd utbildning vilken följs upp i samtal och seminarier. Studenten deltar i förskolans arbete utifrån de villkor som råder på partnerförskolan. Studenten sätter sig in i förskolans verksamhet genom att delta i kollegiala samtal och seminarier samt genom att ta del av förskolans utvecklingsarbete.
Den verksamhetsförlagda och högskoleförlagda utbildningen integreras genom att studenten ges stöd och möjlighet på förskolan att:
- reflektera över kopplingen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet i relation till egen undervisning, förskolans uppdrag och pedagogiska verksamhet tillsammans med handledare och andra studenter samt
- diskutera teori och etiska perspektiv hämtade från kurser i fördjupningsämnet Barndom och lärande samt utbildningsvetenskap.
I denna kurs förväntas studenten att med utgångspunkt i barns behov, intressen och förmågor självständigt planera, genomföra, dokumentera och utvärdera undervisning. Andra fokus är internationella konventioner om mänskliga rättigheter och främjandet av förskolans arbete med värdegrunds- och demokratifrågor samt förskollärares yrkesetik. Studenten ska delta i förskolans systematiska kvalitetsarbete och analysera det i förhållande till förskolans uppdrag. Studenten ska konsekvent kunna använda teoretiska och etiska perspektiv hämtade från de högskoleförlagda kurserna och göra relevanta kopplingar till vetenskap och beprövad erfarenhet.
I kursguiden presenteras kursens innehåll och betygskriterier. Lärandemålens innebörd utvecklas. Guiden används som stöd genom kursen av studenten, handledaren och universitetsläraren i samtal om studentens professionsutveckling.
Efter avslutad kurs ska studenten
- med utgångspunkt i barns behov, intressen och förmågor kunna planera, genomföra, dokumentera och utvärdera sammanhängande undervisningssekvenser, förankrat i förskolans styrdokument med djupa och breda ämneskunskaper, grundat i relevant ämnesdidaktisk teori,
- med utgångspunkt i internationella konventioner om mänskliga rättigheter kunna samarbeta med barn, personal och vårdnadshavare för att främja förskolans värdegrund samt kritiskt värdera gjorda erfarenheter grundat i vetenskap och beprövad erfarenhet,
- reflektera över förskollärares yrkesetik i relation till förskolans uppdrag och verka för demokrati i verksamheten, grundat i vetenskap och beprövad erfarenhet,
- kunna kritiskt granska aspekter av verksamhetens systematiska kvalitetsarbete i relation till förskolans uppdrag, grundat i vetenskap och beprövad erfarenhet.
Kursen består av verksamhetsförlagd utbildning (vfu) på partnerförskola under handledning av förskollärare. Vfu genomförs på heltid. Närvaro på förskolan är obligatorisk.
Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan student och lärarutbildare på partnerförskola och universitet. Studenten tar aktiv del i förskolans löpande arbete med den pedagogiska verksamheten. Arbetet innefattar bland annat planering, undervisning, utvecklingssamtal, utvärderings- och utvecklingsarbete, systematiskt kvalitetsarbete, arbetslagsträffar, arbetsplatsträffar, fortbildningsdagar samt samverkan med vårdnadshavare och andra aktörer inom förskolans verksamhet. Studenten ska ta del av förskolans digitala verktyg. Studenten dokumenterar kontinuerligt erfarenheter och reflektioner under kursens gång exempelvis i form av loggbok.
Kursen inleds med en obligatorisk kursintroduktion där kursens lärandemål, upplägg, examination och betygskriterier presenteras och förklaras. I mötet diskuterar studenten sina strategier för att stärka sin kompetens att uppnå lärandemålen.
Studenten ska kontakta sin handledare inför kursen för att planera utifrån förskolans verksamhet och kursens lärandemål. I kursen ingår ett trepartssamtal där studenten reflekterar över genomförd undervisning tillsammans med handledaren och universitetsläraren. Riktmärket för trepartssamtalet är en timme. Universitetsläraren ansvarar för att samtalet dokumenteras. En avstämning görs av studentens möjligheter att nå kursens samtliga lärandemål. Trepartssamtalet genomförs digitalt. Trepartssamtalet ska föregås och efterföljas av en reflektion tillsammans med handledare. Vid behov sker ett besök där studenten genomför undervisning som universitetsläraren observerar, följt av trepartssamtal på plats.
Studenten ska ges möjlighet att kontinuerligt reflektera över sin praktik och professionsutveckling både självständigt och tillsammans med handledare.
I kursen ingår en uppföljning mellan universitet och handledare. Uppföljningen genomförs digitalt och organiseras av universitetet. Förskolan ska erbjuda tid och plats för planering, handledning och individuell reflektion. Studenten ska ges möjlighet att förbereda kursens bedömningsformer.
Examinatorn (universitetsläraren) gör en samlad bedömning baserad på genomförd verksamhetsförlagd utbildning, handledarens vfu-rapport samt kursens bedömningsformer.
Examinationen består av:
- Studentens inlämnade planering och genomförda undervisning samt ett trepartssamtal
- Seminarium baserat på en skriftlig presentation av ett dilemma hämtat från verksamheten i relation till förskolans värdegrund
- Individuell skriftlig text där lärandemålet om förskolans uppdrag relateras till den egna professionsutvecklingen och förskolläraruppdraget
Betygskriterier redovisas i kursguiden och delges studenterna under kursintroduktionen.
Om studenten inte slutför påbörjad kurs erhåller studenten betyget Underkänd.
Studenten äger endast rätt till ett omtentamenstillfälle.
Litteratur som studenten väljer i samråd med vfu-lärare och handledare kan tillkomma.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.