Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan våren 2026

Kursplan våren 2026

Benämning

Sexologi: Våld, trauma och sexualitet

Engelsk benämning

Sexology: Violence, Trauma and Sexuality

Kurskod

SX735E

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UA / Utmärkt (A), Mycket Bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Godkänd (E) eller Underkänd (U)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för hälsa och samhälle

Inrättandedatum

2023-02-14

Fastställandedatum

2024-12-17

Gäller från

2025-09-01

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Examen från ett utbildningsprogram motsvarande minst en kandidatexamen såsom socionom-, sociala omsorgs-, sjuksköterske-, psykolog- eller läkarprogrammet, alternativt från andra vårdinriktade program, samt Engelska 6.

Förklarande tillägg
Detta förkunskapskrav syftar till att fånga upp kunskaper och färdigheter som tillägnas genom studier och arbete/praktik med människor i professionella relationer som exempelvis patient/vårdare och klient/behandlare.

Huvudområde

HSSXO / Sexologi

Fördjupningsnivå

A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår som valbar periodiserande kurs i termin 3 eller termin 4 i mastersprogrammet i sexologi. Kursen kan även läsas som fristående kurs.

Innehåll

Kursen belyser olika aspekter av våld, trauma och sexualitet med primärt fokus på sexuellt våld, utifrån aktuell forskning. I kursen analyseras och diskuteras kopplingar mellan våld, trauma och sexualitet med hjälp av relevanta teorier och begrepp. Kursinnehållet kommer också tillämpas till kliniskt arbete och den professionella rollen såsom professionella verktyg och strategier för bemötande av traumatiserade individer/grupper samt etiska aspekter.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren kunna

  1. identifiera och diskutera centrala frågor och teoretiska perspektiv i relation till sexuellt våld, trauma och sexualitet,
  2. analysera kopplingar mellan sexuellt våld, trauma och sexualitet utifrån aktuell forskning och olika teoretiska perspektiv, och
  3. tillämpa kunskap om sexuellt våld, trauma och sexualitet i den professionella rollen inklusive professionella verktyg och strategier för bemötande av traumatiserade individer/grupper samt etiska aspekter.

Arbetsformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, obligatoriska seminarier och gruppdiskussioner, projektarbete samt enskilda studier. Lärandemål 1–3 uppnås genom deltagande i angivna arbetsformer samt bearbetning av kursens innehåll såväl i grupp som enskilt. Föreläsningar och seminarier behandlar kursens olika teman. Vid seminariet sker diskussioner i såväl smågrupper som helgrupp. I arbetet med enskild skriftlig tentamen väljs aktuella vetenskapliga artiklar av relevans för ett eget valt tema.

Bedömningsformer

Lärandemål 1-3 examineras individuellt muntligt genom redovisning av projektarbete i tvärgrupper, fokus i bedömningen är studenternas förmåga att identifiera och diskutera centrala frågor och teoretiska perspektiv i relation till sexuellt våld, trauma och sexualitet samt analysera kopplingar däremellan. Samtliga lärandemål examineras även genom individuell skriftlig tentamen där fokus i bedömningen ligger på förmågan att kunna redogöra för, diskutera och analysera ett eget valt tema av relevans för kursens område med hjälp av vetenskapliga källor samt visa förmåga att tillämpa kunskap kring detta tema i den professionella rollen.
Specifika bedömningskriterier för de enskilda examinationerna framgår i studiehandledningen.

Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarium kan erbjudas under terminstid.

Projektarbetet betygssätts med Pass (E) eller Fail (U). Den individuella tentamen betygssätts med Excellent (A), Very Good (B), Good (C), Satisfactory (D), Pass (E) or Fail (U). För Godkänt betyg på kursen krävs att studenten genomfört samtliga obligatoriska moment, fått Godkänt både på projektarbetet och den individuella uppgiften. För betyget Väl Godkänd på kursen krävs dessutom betyget Väl Godkänt på den individuella uppgiften.

Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schema.

Kurslitteratur

Alessi E J, Kahn S, (2023) Toward a trauma-informed qualitative research approach: Guidelines for ensuring the safety and promoting the resilience of research participants. Qualitative Research in Psychology, 20(1), 121-154. https://doi.org/10.1080/14780887.2022.2107967

Buehler S, (2021) What Every Mental Health Professional Needs to Know About Sex: Vol. Third edition. Springer Publishing Company: New York, NY. (150 utvalda sidor av 336)

Jiménez Aceves, J., & Tarzia, L. (2024). Understanding the Perspectives and Experiences of Male Perpetrators of Sexual Violence Against Women: A Scoping Review and Thematic Synthesis. Trauma, Violence, and Abuse, 25(4), 3226–3240. https://doi.org/10.1177/15248380241241014

McCauley H L, Campbell R, Buchanan N. T, Moylan C A, (2019) Advancing Theory, Methods, and Dissemination in Sexual Violence Research to Build a More Equitable Future: An Intersectional, Community-Engaged Approach. Violence Against Women, 25(16), 1906-1931. https://doi.org/10.1177/1077801219875823

Petersson C C, Plantin L, (2024) Overcoming Challenges of Intimacy: Male Child Sexual Abuse Survivors’ Experiences of Achieving Healthy Romantic Relationships in Sweden. Journal of Family Violence, 39(6), 1107–1120. https://doi.org/10.1007/s10896-023-00576-w

Wathen C N edt, Varcoe C edt, (2023) Implementing trauma- and violence-informed care : a handbook. University of Toronto Press. 368 sidor.

Aktuella rapporter, vetenskapliga artiklar och texter om ca 300 sidor tillkommer.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.