EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Våren 2026

Kursplan våren 2026

Benämning

Medie- och kommunikationsvetenskap: Att förstå de kreativa industrierna

Engelsk benämning

Media and Communication Studies: Understanding the Creative Industries

Kurskod

KK641C

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UA / Utmärkt (A), Mycket Bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Godkänd (E) eller Underkänd (U)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2026-01-19

Inrättandedatum

2023-05-15

Fastställandedatum

2023-08-23

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

15 hp på avancerad nivå inom huvudområdet Medie- och kommunikationsvetenskap.

Huvudområde

KSMKA / Medie- och kommunikationsvetenskap

Fördjupningsnivå

A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet Medie- och kommunikationsvetenskap, och är en obligatorisk del av masterprogrammen HAMKE och HAMKV Media and Communication Studies: Culture, Collaborative Media, and Creative Industries, Master's programme (Ett- och tvåårigt).

Innehåll

Inom ramen för kursen utforskar vi kulturbranschen genom att använda strategier, teman och ramverk relaterade till medie- och kommunikationsvetenskap. Studenterna undersöker ursprung, utveckling, möjligheter och utmaningar inom branschen och använder kunskap från kurslitteratur och fallstudier för att genomföra praktiska uppgifter och komma i kontakt med internationella kulturorganisationer utanför universitetet.

Kursen består av en serie seminarier om olika branschspecifika och teoretiska perspektiv på kulturbranschen. Studenterna kommer i kontakt med både lokala och internationella aktörer som besöker klassrummet och presenterar sin verksamhet. Genom uppgifter under kursens gång får studenterna möjlighet att samverka och gå i dialog med aktörer inom fältet.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:

  1. muntligt och skriftligt demonstrera avancerad kunskap och förståelse för de kulturella och kreativa näringarna ur ett internationellt perspektiv
  2. kritiskt bedöma de kulturella och kreativa näringarna ur metodologiska mikro- respektive makroperspektiv
  3. kritiskt diskutera kommersialiseringen av kreativitet inom kulturbranschen.

Arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och presentationer av gästföreläsare. Studenterna använder både makro- och mikrometoder för att undersöka organisationer som de själva väljer, och rapporterar om sina resultat både muntligt och skriftligt.

Bedömningsformer

Uppgifterna omfattar skriftliga och muntliga delar.

  1. En projektrapport i två delar: (a) en analys av en vald organisation ur ett makroperspektiv (5 hp, LM 1 & 2), och (b) en analys av samma organisation ur ett mikroperspektiv (5 hp, LM 1,3,4)
  2. En omfattande muntlig presentation av ovanstående forskning vid ett slutseminarium (2 hp, LM 1)
  3. En individuell uppsats (3 hp, LM 1).

För att bli godkänd på kursen måste studenterna klara alla uppgifter.

Tre examinationstillfällen erbjuds under den termin kursen ges eller i nära anslutning till den aktuella terminen. Studenter som inte har avslutat kursen har möjlighet att delta i examinationer när kursen ges igen. I dessa fall gäller litteratur och examinationsuppgifter som är giltiga för kursen under det tillfälle när examinationen genomförs.

Särskilda omständigheter gäller för kurser med produktionsuppgifter eller redovisning av grupparbeten, eftersom bedömningen är beroende av att studenten deltar i specifika projekt under givna tidsperioder. Den specifika uppgiften kan komma att anpassas vid omexamination eftersom den inte kan utföras på samma sätt som vid den ordinarie examinationen.

Kurslitteratur

  • Davies, Rosamund and Gauti Sigthorsson. Introducing the Creative Industries: From Theory to Practice. London: Sage, 2013.
  • Hesmondhalgh, David. The Cultural Industries. London: Sage, 2019.

Ett urval av tidskriftsartiklar och bokkapitel som är tillgängliga via universitetsbibliotekets fulltextdatabaser kommer att läggas till i listan över obligatorisk läsning varje termin.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.