Grundnivå
Grundläggande behörighet + Engelska 6.
KSPRD / Produktdesign
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet produktdesign på nivå 1-30 hp och kan ingå i examensfordringarna för en kandidatexamen i produktdesign.
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska skaffa sig en introduktion till ämnet produktdesign. I designmetodiken lär sig studenten vanligt förekommande metoder inom produktdesign, metoder för idéutveckling och kreativt iterativt arbete. Studenten tränas också i hur skissarbetet är en del av designprocessen och hur det kan användas för idéutveckling och kommunikation. Under kursen introduceras studenten även till verkstadsarbete, material och tillverkningstekniker.
I kursen ges vidare överblick över produktdesignerns olika yrkesmöjligheter och arbetsuppgifter, ämnets historia, nutida och framtida utveckling samt grundläggande designmetodik.
Innehåll
- Designhistoria kopplad till designerns yrkesroll.
- Grundläggande designmetodik och visuell kommunikation av idé och resultat i designprocessen.
- Skissarbete för hand i två och tre dimensioner
- Experimentellt formarbete kopplat till verkstadsteknik och prototyparbete.
- Material och tillverkningsteknik, med grundläggande ritteknik
- Akademiskt förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa kännedom om produktdesignerns yrkesroll och arbetsuppgifter inom olika sektorer och visa förståelse för samhällets utveckling såväl historiskt som i nutid och hur det speglas i yrket och ämnets utveckling,
- kunna tillämpa grundläggande designmetoder,
- visa på färdigheter inom tvådimensionella skissmetoder som är lämpliga för att kommunicera sina idéer, tankar och frågeställningar,
- visa förmåga att genomföra olika typer av tredimensionella skissmetoder som är lämpliga för att kommunicera sina idéer, tankar och frågeställningar,
- visuellt kunna kommunicera resultatet av en designprocess,
- kunna läsa, reflektera över, diskutera och skriva en akademisk text,
- visa kunskap om formgivningsprocessen och dess relation mellan funktion, förståelse, form och identitet,
- visa färdigheter i verkstaden för att kunna utveckla skissmodeller och prototyper i några olika material och metoder,
- kunna argumentera för valda material och tillverkningsmetoder,
- kunna göra en ritning för verkstadsarbete.
Föreläsningar, seminarier, övningar och handledningar
- Yrkesrollen i utveckling (3 hp): individuell inlämningsuppgift (lärandemål 1)
- Skissteknik (3 hp): individuella inlämningsuppgifter (lärandemål 3)
- Projekt A: Designmetodik med fokus på skissprocess (6 hp): presentation, gestaltning och dokumentation i grupp (lärandemål 2, 4)
- Visuell kommunikation (1,5hp): individuella inlämningsuppgifter (lärandemål 5)
- Akademiskt förhållningssätt (1,5hp): individuell inlämningsuppgift (lärandemål 6)
- Form (4,5hp): individuella gestaltningar och presentationer (lärandemål 7)
- Projekt B: Designmetodik med fokus på verkstad. (4,5 hp): presentation, gestaltning och inlämningsuppgift i grupp (lärandemål 8)
- Material & tillverkningsteknik del 1 (3 hp) (lärandemål 9).
- Teknisk ritning (1,5hp): individuell inlämningsuppgift (lärandemål 10)
- Projekt C: Designmetodik med fokus på semiotik (1,5 hp) gestaltning och presentation i grupp (lärandemål 7)
Rienecker, L. & Stray Jörgensen, P. (2014). Att skriva en bra uppsats. 3., omarb. uppl. Lund: Liber.
Thompson, R. (2007). Manufacturing processes for design professionals. Thames & Hudson.
Thompson, R. (2017). Materials Selection for Design Professionals. Thames & Hudson.
Van Boeijen, A., Daalhuizen, J. & Zijlstra, J. (2014). Delft Design Guide. BIS.
Wikberg Nilsson, Å., Törlind, P. & Ericson, Å. (2021). Design – process och metod. Lund: Studentlitteratur.
Textutdrag från andra läromedel eller digitala läromedel tillgängliggörs i digital form (pdf eller länk) på universitetets lärplattform av ansvarig lärare.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.