Grundnivå
52,5 hp inom huuvdområdet Produktdesign varav samtliga 30 hp från kursen Produktdesign: Designmetodik, eller
60 hp inom området design.
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i kandidatprogrammet Produktdesign.
Material Driven Design är en kreativ och explorativ designmetod där materialet är utgångspunkten i designprocessen. Metoder syftar till att skapa förståelse för ett materials unika egenskaper och begränsningar, samt hur ett material påverkar användarupplevelsen. Metoden kan också användas till att undersöka möjligheter att skapa nya material genom att utnyttja okonventionella resurser, s.k. upcycling.
Kursen syftar till att studenten utvecklar fördjupad förståelse för materialegenskaper och produktionstekniker, utifrån ett designperspektiv. Studenten ska utveckla förmågan att göra välgrundade material- och produktionsval med utgångspunkt i användarens upplevelse av materialet. I kursen ingår ett designprojekt där materialet är utgångspunkten i designprocessen.
Material Driven Design: teori, metodik och projekt
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna föra resonemang kring relevansen av olika materialegenskaper och produktionsmetoder samt visa förståelse för komplexiteten i urvalsprocess av material i ett designprojekt
- kunna förklara hur materialegenskaper påverkas av tillverkningsmetoder
- utforska och analysera användarupplevelsen av ett material utifrån sensoriska upplevelser
- utforska och analysera materialegenskaper utifrån materialdata, tillverkningsdata, användarupplevelse samt fysikaliska och mekaniska egenskaper
- visa förståelse för materialvalets inverkan på produktens gestaltning, produktion, funktion, användarupplevelse och miljöpåverkan genom kritisk reflektion
Undervisningen utgörs av föreläsningar, övningar, laborationer, seminarier samt självstudier. En viktig del av lärprocessen består i att studenten aktivt deltar och bidrar både i lärarledda och studentledda moment. Genom hela kursen reflekterar studenten på över sitt arbete i s.k.reflekterande praktik.
Material driven design: teori och metod (4,5 hp): inlämningsuppgift och seminarium (lärandemål 1, 2 och 3)
Material driven design: projekt (3hp): fysisk prototyp, dokumentation och seminarium (lärandemål 4 och 5)
- Karana, E. (2013). Materials Experience: Contemporary Issues In Materials and Product Design, Butterworth Heinemann, ISBN: 9780080993591
- Karana, E., Barati, B., Rognol, V. i & van der Laan, A. (2015). Material driven design (MDD): A method to design for material experiences, International Journal of Design, 9, 2, 35-54
- Kääriäinen, P., Tervinen, L., Vuorinen, T., & Riutta, N. (2020). The CHEMARTS cookbook, Aalto University publication series CROSSOVER, 1/2020, ISBN: 978-952-60-8803-7 (electronic), ISBN 978-952-60-8802-0 (printed)
Other recommended literature:
- Ashby, M., & Johnson, K. (2009). Materials and Design, Butterworth Heinemann, ISBN: 9781856174978
- Thompson, R. (2007). Manufacturing Processes for Design Professionals, Thames & Hudson Ltd, ISBN: 9780500513750
- Thompson, R. & Thompson, M. (2014). Manufacturing Processes for Textile and Fashion Design Professionals, Thames & Hudson Ltd, ISBN 9780500517413
- Solanki, S. (2018). Why materials matter: responsible design for a better world, Prestel Publishing
- Myers, W. (2012). Bio design, Nature, Science, Creativity, Thames & Hudson Ltd
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Undervisningsspråk: engelska
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.