Grundnivå
För tillträde till kursen krävs godkänd kurs KG111C.
Inga huvudområden
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i termin fyra på kriminologiprogrammet
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om alkohol- och narkotikakonsumtion samt om prevention och behandling av missbruk.
I kursen behandlas teori och forskning om alkohol- och narkotikakonsumtion, prevention och behandling utifrån olika samhällsaktörers perspektiv. Vidare diskuteras relationen mellan bruk och missbruk av alkohol och narkotika samt sambandet mellan alkohol – och narkotikakonsumtion och kriminalitet. Beroendeskapande preparat och metoder för evidensbaserad behandling samt prevention av alkohol – och narkotikamissbruk diskuteras. Teoretiska perspektiv på användande, missbruk och beroende av alkohol och narkotika samt alkohol- och narkotikapolitiska åtgärder diskuteras. Under kursen behandlas även missbruks- och beroendevårdens utveckling och framtida utformning
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för relationen mellan bruk och missbruk av alkohol och narkotika samt diskutera förhållandet mellan användning av alkohol, narkotika och kriminalitet,
- redogöra för effekten av beroendeskapande preparat samt för evidensbaserad behandling och prevention av alkohol – och narkotikamissbruk,
- diskutera teoretiska perspektiv på användande, missbruk och beroende av alkohol och narkotika samt alkohol- och narkotikapolitiska åtgärder, och
- diskutera missbruks- och beroendevårdens utveckling samt ge förslag på framtida utformning.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, enskilda studier och seminarier. Samtliga lärandemål stöds genom föreläsningar där litteraturens innehåll diskuteras.
Lärandemål 1–4 examineras genom en enskild skriftlig tentamen. Samtliga lärandemål (1–4) examineras även muntligt och skriftligt genom aktivt deltagande i examinerande seminarier. För både enskild skriftlig tentamen och examinerande seminarier är fokus för bedömning på studentens förmåga att redogöra för och diskutera innehållet i kurslitteraturen. Bedömningskriterier för samtliga examinationsmoment finns på lärplattformen.Examinerande seminarier tillsammans med enskild skriftlig tentamen utgör underlag för kursens examination.
För att erhålla betyget godkänt på kursen krävs minst betyget godkänt på samtliga examinationer. För att erhålla betyget väl godkänt på kursen krävs dessutom betyget väl godkänt på den enskilda skriftliga tentamen.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat
Brunner A, Lengel M, (2019) ”Jag är inte mitt missbruk”. I Väfors Fritz M, Khoshnood A, (Red.), Brottslighet och utsatthet i Malmö. Lund: Studentlitteratur. 83-100.
Fahlke C, (2012) Handbok i missbrukspsykologi - teori och tillämpning. Stockholm: Liber. 552 sidor.
Hammersley R, (2008) Drugs & Crime. Malden (MA, USA), Cambridge (Eng): Polity Press. 224 sidor.
Johnson B, Richert T, Svensson B, (2023) Alkohol- och narkotikamissbruk. Lund: Studentlitteratur. Ca 400 sidor.
Lilja M, (2019) Formerly imprisoned polydrug users’ narratives about unemployment. Journal of Substance Use, 24:3, 336-340, DOI: 10.1080/14659891.2019.1572802
Mellgren C, Väfors Fritz M, Tiby E, (2018) Kriminologi: en studiehandbok. Lund: Studentlitteratur. 223 sidor.
Rydén K, Väfors Fritz M, (2019) Kvinnors utvecklingsvägar till missbruk och kriminalitet. I Väfors Fritz M, Khoshnood A, (Red.), Brottslighet och utsatthet i Malmö. Lund: Studentlitteratur. 67-81.
Ytterligare ca 200 sidor vetenskaplig litteratur tillkommer.
Malmö universitet ger studenter som deltar eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.