Avancerad nivå
- Kandidatexamen eller motsvarande om minst 180 högskolepoäng i ämnet datavetenskap eller näraliggande och relevanta ämnen. Exempel på sådana ämnen inkluderar informatik, data- och informationsvetenskap, informationssystem, interaktionsdesign, människa-datorinteraktion och medieteknik.
- Minst 15 högskolepoäng i programmering, systemutveckling eller motsvarande.
- Kunskaper motsvarande engelska 6 på svensk gymnasienivå
- Minst betyget godkänt i kursen Forskningsmetodik, dataanalys och visualisering
- Minst betyget godkänt i kursen Capstoneprojekt
- Minst 75 godkända högskolepoäng inom aktuellt program
CTDVA Datavetenskap
A2E / Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen
Kursen ingår i programmet Datavetenskap: Innovation för förändring i ett digitalt samhälle.
Studenten ska självständigt planera, utföra och presentera ett projekt som bidrar till det aktuella forskningsområdet. Vidare ska studentens kunskaper i forskningsmetodik tillämpas.
Kursen består av 3 delar:
- Problemdefinition och projektplanering
- Utförande av examensarbetet
- Presentation av examensarbetet och opponering på annan students examensarbete
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
1. Redogöra för och förklara olika aspekter inom ämnesområdet i stort, samt uttrycka väsentligt fördjupade kunskaper inom ett eller flera delområden,
2. Redogöra för forskningsprocessen och dess planering, och
3. Redogöra för hur examensarbetet relaterar till centrala och aktuella begrepp och metoder som används för att skapa hållbar förändring genom innovation i ett digitalt samhälle.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
4. Självständigt identifiera, formulera och hantera komplexa problem inom ramen för examensarbetet
5. Självständigt identifiera, beskriva, analysera, välja och tillämpa en vetenskaplig metod lämplig för examensarbetet
6. Planera och utföra forsknings- och utvecklingsprojekt inom givna tidsramar
7. Aktivt söka, analysera och beskriva för examensarbetet relevant information
8. Beskriva ett forskningsprojekts bidrag inom kunskapsområdet
9. Målgruppsanpassat presentera, argumentera och diskutera, såväl muntligt som skriftligt, examensarbetets innehåll och resultat,
10. Tillämpa lämpliga metoder och verktyg för att genom innovation skapa förändring i ett digitalt samhälle med hänsyn till sociala, ekonomiska och ekologiska faktorer.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
11. Bedöma och analysera relevanta forskningsfrågor av vikt och relevans för ämnesområdet
12. Identifiera och göra kritiska bedömningar med hänsyn till ämnesområdet och dess relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
13. Värdera och kritiskt granska ett annat examensarbete och identifiera och argumentera kring såväl styrkor som svagheter,
14. Identifiera behov av ytterligare kunskapsutveckling inom ramen för det område som examensarbetet behandlar.
Undervisningen är projektbaserad och anpassad till studentens tidigare kunskaper, förmågor och erfarenheter. De huvudsakliga lärandeaktiviteterna är självständigt arbete, handledning och seminarier. Studenten kommer även att presentera muntligt och agera opponent på ett annat mastersarbete.
För godkänt betyg krävs att kursens alla fyra delar är avslutade och godkända.
- Projektplan (3 hp, UG) – lärandemål 2, 4, 6, 7, 11
- Uppsats inklusive artefakt(er) (25 hp, UA) – lärandemål 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 14
- Muntlig presentation och diskussion (1 hp, UG) – lärandemål 9
- Skriftlig och muntlig opposition (1 hp, UG) – lärandemål 11, 12, 13
Betyg för varje del avgörs av examinatorn genom användning av kriterier i en bedömningsmatris som täcker in kursens olika lärandemål.
Kursens slutbetyg baseras på betyget för momentet Uppsats inklusive artefakt(er).
- Dawson, C. (2015). Projects in computing and information systems. A student’s guide (3rd edition), Pearson
- Oates, B.J. (2005). Researching Information Systems and Computing. Sage Publications, UK.
- Zobel, J. (2004). Writing for Computer Science – The art of effective communication. 2nd ed., Springer, UK.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.