Avancerad nivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: VU222C Verksamhetsförlagd utbildning II (godkänd).
Eller motsvarande.
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i ämneslärarexamen.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper, förmågor och förhållningssätt som avser hela läraruppdraget genom deltagande i verksamheten på vfu-skola inom relevant inriktning och ämne. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla sin förmåga att reflektera över vetenskap och beprövad erfarenhet det vill säga över hur teorier och forskningsresultat samt egna och andras erfarenheter kan bidra till att utveckla den egna undervisningen och skolans verksamhet.
I kursen genomför studenten verksamhetsförlagd utbildning med handledning. Kursen behandlar skolans och lärarens uppdrag och verksamhet i praktiken. Det betyder att ledarskap, kommunikation, sociala relationer och skolans värdegrund är centrala.
Studenten deltar i skolans arbete utifrån de villkor som råder på vfu-skolan. Studenten tar initiativ till och medverkar i samtal med handledare och annan personal. Studenten deltar i observation av undervisning, kollegiala samtal och olika former av möten samt bidrar till skolans utvecklingsarbete.
I denna kurs förväntas studenten verka i enlighet med skolans uppdrag och arbeta förebyggande med värdegrundsarbete i kommunikation och samspel med elever och vuxna. Studenten förväntas planera, leda, genomföra och utvärdera sammanhängande undervisning utifrån elevers behov, intressen och förmågor. Vidare ska studenten observera, dokumentera, analysera och bedöma elevers lärande och utveckling samt kunna kommunicera denna. Studenten förväntas också kunna kommunicera sin bedömningspraktik, samt själv och tillsammans med andra kunna utveckla undervisningen med utgångspunkt i genomförda utvärderingar.
Studenten ska använda ämneskunskap och ämnesdidaktisk kunskap samt teoretiska och etiska perspektiv hämtade från de högskoleförlagda kurserna. Avslutningsvis ska studenten reflektera över den egna professionsutvecklingen i relation till vetenskap och beprövad erfarenhet samt identifiera och motivera sitt behov av ytterligare kunskap.
Vid vfu-lärarens besök genomförs undervisning och ett flerpartssamtal i vilket studenten reflekterar över den genomförda undervisningen tillsammans med handledaren och vfu-läraren. En avstämning görs av studentens möjlighet att nå kursens övriga lärandemål.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- planera, leda, genomföra och utvärdera sammanhängande undervisningssekvenser utifrån elevers behov, intressen och förmågor relaterad till skolans styrdokument, ämneskunskap och ämnesdidaktisk kunskap samt reflektera över i detta sammanhang gjorda erfarenheter
- observera, dokumentera, analysera, bedöma och ge respons på elevers lärande och utveckling i relation till vetenskap och beprövad erfarenhet, kunna kommunicera sin bedömningspraktik, samt själv och tillsammans med andra kunna utveckla undervisningen med utgångspunkt i genomförda utvärderingar
- verka i enlighet med skolans uppdrag och arbeta förebyggande med värdegrundsarbete i kommunikation och samspel med elever och vuxna, samt själv och tillsammans med andra kritiskt värdera gjorda erfarenheter i relation till styrdokument och lagstiftning
- kritiskt granska den egna professionsutvecklingen och identifiera och motivera behovet av ytterligare kunskap, samt reflektera över skolans systematiska kvalitetsarbete i relation till vetenskap och beprövad erfarenhet
Vfu genomförs på heltid med krav på obligatorisk närvaro.
Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i enskilt och gemensamt kunskapsbyggande med handledare, vfu-lärare, kurskamrater och skolans personal. Studenten bidrar aktivt med erfarenheter, reflektioner och perspektiv. Studenten tar aktiv del i skolans löpande arbete med bland annat planering, undervisning, bedömning, betygsättning, utvecklingssamtal, utvärdering, arbetslagsträffar, fortbildningsdagar och samverkan med vårdnadshavare samt andra möten. I kursen ingår att studenten kontinuerligt genomför undervisning som handledaren observerar
Studenten reflekterar kontinuerligt över sin professionsutveckling, självständigt och tillsammans med handledare och vfu-lärare och dokumenterar denna löpande.
Vfu-läraren gör bedömningen baserat på genomförd verksamhetsförlagd utbildning, samt kursens examinationsuppgifter. Handledarens vfu-rapport tas i beaktande för lärandemål 1, 2 och 3.
Examinationen består av:
- Lärandemål 1 examineras genom studentens skriftliga undervisningsplanering, studentens undervisning observerad av vfu-läraren samt studentens muntliga reflektion i ett flerpartssamtal.
- Lärandemål 2 examineras genom studentens skriftliga undervisningsplanering, studentens muntliga reflektion i ett flerpartssamtal samt studentens muntliga presentation och reflektion vid det avslutande seminariet.
- Lärandemål 3 examineras genom studentens undervisning observerad av vfu-läraren, studentens muntliga presentation och reflektion vid det avslutande seminariet.
- Lärandemål 4 examineras genom studentens skriftliga reflektion i ett paper.
God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Studenten ska använda adekvat litteratur från tidigare högskoleförlagda kurser för att motivera ämneskunskaper, ämnesdidaktiska val samt teoretiska och etiska perspektiv.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
-
Studenten ska vara beredd att uppvisa ett giltigtregisterutdrag från polisens belastningsregister för rektor.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning, om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att barns/elevers säkerhet och integritet eller förtroendet för verksamheten riskeras. När verksamhetsförlagd utbildning avbryts på detta sätt innebär det att studenten erhåller betyget underkänd på aktuell kurs. Studenten ska ges personlig vägledning i form av ett dokumenterat samtal om sin studiesituation.
Student som påbörjat men avbryter eller inte fullföljer vfu-kurs erhåller betyget underkänd. Student som varit frånvarande på grund av sjukdom eller för vård av sjukt barn upp till 25% av kurstiden ska komplettera frånvaro. Vid längre frånvaro sätts betyget underkänd.
Studenten äger endast rätt till ett omtentamenstillfälle.
För vikariat krävs ett anställningsförfarande. Vikariat betraktas inte som studietid.