Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IV506G Idrottens styrning (genomgången)
LAIVA Idrottsvetenskap
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Huvudområde Idrottsvetenskap
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskap om inlärningspsykologi och gruppdynamik i en idrottslig kontext.
I kursen introduceras inlärningspsykologi och gruppdynamik inom idrotten. Inlärningsavsnittet behandlar hur beteenden utvecklas i interaktion mellan individen och miljön. Kursens tonvikt ligger på gruppen i ett psykologiskt perspektiv. Gruppsykologiska begrepp tydliggörs och gruppsykologiska övningar genomförs och diskuteras. Gruppen och dess utveckling synas i relation till olika grupprocesser samtidigt som individens roll i sammanhanget diskuteras. Eftersom kommunikation är av stor betydelse för g
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- idefiniera och beskriva ämnesområdena inlärningspsykologi och gruppdynamik i idrotten
- redogöra för hur inlärningspsykologiska principer kan användas för att influera beteenden
- reflektera kring grupprocesser inom idrotten med adekvat terminologi
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, gästföreläsningar, seminarier, teamaktiviteter, praktiska moment, formativ feedback, studiebesök och självstudier, vilka utvecklas med utgångspunkt från delkursernas syfte och mål i samverkan med studenter och kursledare.
Kursen examineras via en individuell skriftlig hemtentamen på samtliga lärandemål.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstart.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Andersson, Leif E. (2019). OBM boken, psykologi för ledare. Stockholm: Sanoma utbildning. (350s.).
Eys, Mark, Evans Blair, M & Benson, Alex. (2020). Group dynamics in sport, 5th Ed. Fit Publishing. (430s.)
Johnson, Urban, Lindwall, Magnus & Rylander, Pär (2016). Gruppdynamik inom idrott. SISU Idrottsböcker. (310s.)
Söderfjäll, Stefan. (2017). To team or not to team. Vulkan. (198s)
Vetenskapliga artiklar 150 s.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.