Grundnivå
Tillträde till kursen kräver minimum 60 hp med viss progression inom Europastudier, Mänskliga rättigheter, Internationell migration och etniska relationer, Internationella relationer, Freds- och konfliktvetenskap eller liknande.
Inget huvudområde
Kursen är inte huvudområdesklassificerad.
Syftet med denna kurs är att studenterna självständigt ska förvärva fördjupade kunskaper om mänskliga rättigheter med fokus på barns rättigheter. Kursen syftar till att kritiskt analysera begreppet om barnets bästa ur ett juridiskt, filosofiskt, historiskt, sociologiskt och politiskt perspektiv. Kursen utgår från de samhälleliga processer som lett fram till utvecklingen av begreppet om barnets bästa och anpassningen av Barnkonventionen (CRC). Dessa processer tillämpas sedan som ett teoretiskt ramverk för att få fördjupad kunskap om samtida frågor som berör och påverkar barn.
Kursen innehåller självständiga teoretiskt inriktade litteraturstudier av begreppet barnets bästa. Den innehåller också studier av rapporter och artiklar som beskriver situationen för barn i den samtida världen, kopplat till migration, utbildning, delaktighet, utveckling och icke-diskriminering.
Efter avslutad kurs kan studenten:
• adressera, muntligt och skriftligt, utifrån forskning, samtida frågeställningar kring begreppet barns bästa och kritiskt förhålla sig till dessa;
• förklara, muntligt och skriftligt, genom att hänvisa till aktuell forskning inom olika vetenskapliga discipliner, användningen och konsekvenserna av begreppet barnets bästa;
• kritiskt reflektera, i dialog med andra, kring mänskliga rättigheter i relation till begreppet om barnets bästa;
• visa förmåga att skriva strukturerade och välskrivna akademiska texter med korrekta referenser.
Kursen är utformad för heltidsstudier baserat på föreläsningar och seminarier. Studenterna ansvarar för att hänga med i läsningen och att komma förberedda till varje klass. Studenterna förväntas ta egna initiativ till att bilda läsgrupper.
Kursens innehåll och lärandemål bedöms genom följande:
• en skriftlig uppsats som kritiskt relaterar till begreppet barnets bästa (4,5 hp).
• presentation av en skriftlig uppsats vid en minikonferens. Dessutom krävs opposition av två andra uppsatser som presenteras av andra studenter. Oppositioner sammanfattas också i skrift och lämnas in på minikonferensen (3 hp).
För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande moment är genomförda och godkända.
- Alston, Philip (1994) ”The Best Interests of the Child: Reconciling Culture and Human Rights”International Journal of Law, Policy and the Family 8(1): 1–25.
- Archard David (2004)Rights and Childhood Routledge
- Aries, Philippe (1962) Centuries of Childhood, Vintage Books
- Children’s Rights Committee (2003)General Comment No. 5 General measures of implementation of the Convention on the Rights of the Child (arts. 4, 42 and 44, para. 6)
- Children’s Rights Committee (2013)General Comment No. 14 on the right of the child to have his or her best interests taken as a primary consideration (art. 3, para. 1)
- Donzelot, Jacques (1997) The Policing of Families, Johns Hopkins Univ. Press, 1997
- Engels, Friedrich (2010) The Origin of the Family, Private Property and the State, Penguin
- Foucault, Michel (1979), The History of Sexuality Vol I , An Introduction. Peguin Books, 1979
- Freeman, Michael (2007)Article 3: The Best Interests of the Child. Leiden: Martinus Nijhoff
- Jenks Chris (2005)Childhood Routledge
- Quennerstedt, Ann (2013): “Children’s rights research moving into the future-challenges on the way forward.”The International Journal of Children’s Rights 21.2 ,233-247
- Reynaert, Didier, Maria Bouverne-de-Bie, and Stijn Vandevelde (2009) ”A review of children’s rights literature since the adoption of the United Nations Convention on the Rights of the Child.”Childhood 16.4: 518-534.
- Reynaert, Didier, Maria De Bie, and Stijn Vandevelde (2012) ”Between ’believers’ and ’opponents’: critical discussions on children’s rights.”The International Journal of Children’s Rights 20.1: 1-15
- Rousseau, Jacques (1979) ´Emile or On Education. Basic Books Publications.
- UNICEF (2014) State of the World’s children 2015, available: http://www.unicef.org/gambia/SOWC_report_2014.pdf//
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
När kursen inte längre ges har studenten rätt att, under ett år efter det att förändringen skett, examineras vid två olika tillfällen enligt den kursplan som gällde vid registreringen.
Undervisningsspråk är engelska.