EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Våren 2025

Kursplan våren 2025

Benämning

Matematik och lärande: Utvärdering och kvalitetsutveckling i grundskolan

Engelsk benämning

Mathematics and Education: Evaluation and Quality Development in Primary School

Kurskod

ML625B

Omfattning

9 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, programnämnden för grundlärarprogrammet

Gäller från

2025-01-20

Inrättandedatum

2023-08-30

Fastställandedatum

2024-11-29

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: ML624B Matematik och lärande: Sannolikhet, statistik och läromedel (genomgången).

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår inte i något huvudområde.

Innehåll

I kursen problematiserar studenten utvärdering, utvecklingsarbete och frågor som rör kvalitet i skola och lärares arbete utifrån flera olika aspekter med koppling till matematikämnet. Särskild vikt läggs vid studentens egen förmåga att reflektera självkritiskt och analysera utvärderingars potentiella konsekvenser för den lokala skolnivån. Vidare utvecklar studenterna ett lärandematerial utifrån resultat från genomförd undersökning.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  1. analysera en lokal, nationell eller internationell utvärdering inom ett matematiskt område utifrån dess betydelse för den lokala skolnivån (3 hp)
  2. genomföra en undersökning inom valt matematiskt område samt utveckla lärandematerial inom valt matematiskt område (2 hp)
  3. kritiskt värdera policys och praktiker i skolämnet matematik som rör utvärderingar, kvalitetsarbete och skolutveckling (4 hp)

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner, laborationer, responsarbete, gruppövningar samt uppgifter som kan utföras individuellt och i grupp, och utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärare. Kursens genomförande bygger på att studenterna självständigt förbereder sig samt deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.

I kursen ingår 2 obligatoriska föreläsningar samt 2 obligatoriska seminarier. Frånvaro innebär skriftlig uppgift som ska lämnas in under kursens gång och godkännas av undervisande lärare.

Bedömningsformer

Prov 1 Poster med skriftlig sammanfattning (Poster with a Written Abstract), 5 hp.

I detta prov examineras lärandemål 1 och 2

Prov 2 Akademisk text (Academic Text), 4 hp.

I detta prov examineras lärandemål 3.

För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på både Prov 1 och Prov 2.

Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Valero, Paula, Boistrup, Lisa.B., Christiansen, Iben.M., och Norén, Eva (2022). Matematikundervisningens sociopolitiska utmaningar. Stockholm: Stockholm University Press. (kap. 1, 6, 7, 12) (40 s.)

Hult, Agneta & Olofsson, Anders (red.) (2017). Utvärdering och bedömning i skolan: för vem och varför? . Stockholm: Natur & Kultur. (kap. 3, 6-11) (100 s.)

Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger och Liberg, Caroline (red.) (2020). Lärande, skola, bildning. Stockholm: Natur och Kultur. (kap. 15, 18, 19) (80 s.)

Wolfmeyer, Mark. (2023). A critical introduction to mathematics education: human diversity and equitable instruction. New York: Routledge. (kap. 1-3 samt ett valfritt kapitel 4-9) (60 s.)

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.