Avancerad nivå
- CD163A Självständigt arbete för civilingenjör i datateknik (15 hp)
- CM152A Matematisk statistik (7,5 hp)
CTDVA Datavetenskap
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i examensfordringarna för Civilingenjörsexamen Datateknik.
Syftet med kursen är att studenten ska förvärva kunskaper om forskningsmetodik inom datavetenskap. Vidare är syftet att studenten ska utveckla sin förmåga att välja och kritiskt reflektera över olika forskningsdesigner inom detta område.
Kursen innehåller följande:
- Formulering av vetenskapliga problem och hypoteser
- Den teoretiska grunden för datavetenskap, inklusive Turing-maskiner, Church-Turing-hypotesen, stopproblemet och komplexitetsteori
- Urval och granskning av relevant litteratur
- Forskningsmetoder relevanta för datavetenskap
- Tillvägagångssätt för urval och insamling av data
- Dataanalys, inklusive statistiska metoder
- Muntlig och skriftlig presentation av forskningsstudier
- Forskningsetik
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1. redogöra och visa förståelse för den teoretiska grunden samt olika vetenskapliga metoder inom datavetenskap,
2. redogöra och visa förståelse för olika tillvägagångssätt för urval och insamling av relevant data,
3. redogöra och visa förståelse för olika tillvägagångssätt för analys av data, och
4. redogöra och visa förståelse för etiska aspekter relaterade till forskning inom datavetenskap.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
5. formulera vetenskapliga problem och hypoteser,
6. givet ett vetenskapligt problem, göra ett urval av och granska litteratur som är relevant för problemet samt presentera denna litteratur,
7. utforma en forskningsstudie, inklusive val av vetenskaplig metod och data, samt insamling av data och dataanalys, och
8. muntligt och skriftligt presentera en forskningsstudie på ett vetenskapligt sätt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
9. kritiskt reflektera över val av forskningsmetoder, data, datainsamling och dataanalys, i relation till alternativa val och med hänsyn till etiska aspekter.
Föreläsningar, seminarier och självstudier.
För godkänt betyg krävs:
- Godkända skriftliga och muntliga inlämningsuppgifter (4 hp, UG) (Lärandemål 5-9)
- Skriftlig tentamen (3,5 hp, UA) (Lärandemål 1-4, 7, 9)
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Slutbetyget motsvaras av betyget på den skriftliga tentamen.
Referenslitteratur:
- Berndtsson, M., Hansson, J., Olsson, B., & Lundell, B. (2008). Thesis projects: A Guide for Students in Computer Science and Information Systems. London: Springer.
- Oates, B.J., (2005). Researching Information Systems and Computing. London: Sage Publications.
- Sipser, M. (2013) Introduction to the Theory of Computation. Cengage.
- Wohlin, C., Runeson, P., Höst, M., Ohlsson, M.C., Regnell, B., & Wesslén, A. (2012). Experimentation in Software Engineering. Berlin: Springer.
- Zobel, J. (2015). Writing for Computer Science - The Art of Effective Communication. London: Springer.
Vetenskapliga artiklar tillhandahållna av läraren under kursen.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.