Grundnivå
30 hp (avslutade kurser) inom samhällsvetenskap, samt Engelska 6
Inget huvudområde
GXX / Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Kursen ingår inte i något huvudområde
Kursen fokuserar på globala institutioners roll(er) i en tid då demokratiska normer och det internationella systemet utmanas.
Fokuset ligger på att bedöma och analysera rollerna för
nyckelinstitutioner som antingen försvarar den nuvarande globala ordningen och demokratiska praxis eller ha för avsikt att utmana det systemet. Studentarna kommer att utveckla (a) kunskap om viktiga samtida institutioner som FN (och dess program och organ), Europeiska unionen, G77 och det allt mer institutionaliserade BRICS och (b) analytisk förmåga rörande hur de fungerar.
Efter genomgången delkurs ska studenten:
- Visa kunskap om de viktigaste globala institutionerna som formar det internationella systemet, inklusive deras strukturer, funktioner och inverkan på global styrning.
- Kritiskt analysera dessa institutioners roll för att försvara demokratiska normer eller utmana den nuvarande globala ordningen.
- Diskutera om globala institutioner stärker eller undergräver demokratin, med hjälp av fallstudier och empiriska exempel.
Kursen bygger på självständiga studier, föreläsningar och aktivt deltagande i seminarier.
Kursen examineras genom individuell examination, aktivt deltagande i seminarier och presentationer.
The literature consists of relevant theoretical and empirical scholarly articles and institutional reports and documents. This is commensurate to a 7.5 credit course and the material is revised before each course period. All material will be fully available online.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.