Grundnivå
Peace and Conflict Studies I (30 hp), minst 22,5 hp avklarade
Kursen ingår i huvudområdet Freds- och konfliktstudier på nivå 31-60 hp och kan ingå i en generell examen med huvudområdet Freds- och konfliktvetenskap.
Kursen syfte är att ge studenter en fördjupad kunskap i teoretiska och metodologiska ansatser inom freds-och konfliktvetenskapen. Genom författandet av ett projektarbete avser kursen även att ge studenter förmåga att självständigt kritiskt analysera frågeställningar och utmaningar inom fältet.
Kursen består av tre delkurser
1.Freds-och konfliktvetenskapliga teorier (15hp)
Delkursen ger en översikt av centrala koncept och teorier inom freds-och konfliktvetenskapen.
2.Metod (7,5 hp)
Delkursen ger en översikt av de grundläggande metoderna och metodologiska frågorna inom freds-och konfliktvetenskapen.
3. Projektarbete (7,5 hp)
Delkursen består av ett projektarbete som inkluderar en presentation, ett försvar av det egna projektarbetet samt en utvärdering av projektarbeten.
Kursen består av 3 delkurser med följande lärandemål:
1 Freds-och konfliktsvetenskapliga teorier (15hp)
Efter avslutad delkurs kommer studenten att
1.ha en fördjupad och bredare förståelse för teorier och analytiska traditioner inom freds-och konfliktvetenskapen
2. ha förmåga att självständigt analysera och kritiskt reflektera över den freds-och konfliktvetenskapliga forskningen;
3. ha en fördjupad förståelse och förmåga att analysera det organiserade våldets orsaker, dynamik och lösningar från olika teoretiska perspektiv;
4.ha förmågan att analysera och diskutera olika frågeställningar
2. Metod (7.5hp)
Efter avslutad delkurs kommer studenten att
1.ha grundläggande kunskap om sambandet mellan ett vetenskapligt problem, frågeställning och valet av teori och metod;
2.ha grundläggande förståelse av kvalitativa och kvantitativa förhållningssätt inom humaniora och samhällsvetenskapen;
3. ha förmågan att formulera en frågeställning och kunna tillämpa relevant metod.
3. Projektarbete (7.5hp)
Efter avslutad delkurs kommer studenten att
1. ha förmågan att analysera en konflikt genom att tillämpa relevanta teorier och metoder;
2. ha förmågan att samarbeta och slutföra ett projekt inom givna tidsramar;
3. ha förmågan att strukturera en akademisk text, använda akademiska formaliteter och behärska ett grundläggande akademiskt språk;
4. ha förmågan att utvärdera och försvara en akademisk text;
Kursen utgör heltidsstudier. Lärandeaktiviteten för varje delkurs utgörs i huvudsak utav föreläsningar och seminarier. Självständiga studier utgör i huvudsak studiernas arbetsform.
Studenterna är ansvariga för att läsa kurslitteratur och komma väl förberedda till undervisningen. Studenter förväntas att själva dela in sig i studiegrupper. Alla delkurser är integrerade och kan läsas parallellt. Betygsättande seminarier är obligatoriska. Handledning ges enbart under projektarbetets gång.
1.Freds-och konfliktvetenskapliga teorier (15hp)
Lärandemål 2 och 3 bedöms med en hemtentamen (7.5hp). Lärandemål 1 och 4 bedöms med muntliga framställningar (7.5hp)
2. Metod (7.5h)
Delkursen bedöms genom både individuella och gruppexaminationer.
Lärandemål 1-3 bedöms med muntliga presentationer i grupp (2hp, bara betyget G eller U ges). Lärandemål 1-3 bedöms med en individuell hemtentamen.
3.Projektarbete (7.5hp)
Delkursens lärandemål bedöms med att skriva, utvärdera och försvara ett projektarbete. Lärandemål 1,2 och 3 bedöms genom skrivandet av ett projektarbete (6hp). Lärandemål 4 bedöms med en utvärdering av ett projektarbete samt med ett försvar av sitt projektarbete (1.5hp)
För att få betyget godkänt på kursen krävs ett godkänt betyg på alla delkursers examinationer.
1. Peace and Conflict Theory (15 hp)
- Azar, Edward. (1990), The Management of Protracted Social Conflict. Theory and Cases, Dartmouth Publishing Company Limited.
- Goldstein, Joshua. (2003 or later), War and Gender. How Gender Shapes theWar System and Vice Versa, Cambridge University Press. (selected chapters)
- Hettne, Björn. (2009), Thinking about development, Zed Books (selected chapters)
- Hunt, Krista & Rygiel, Kim. (2008), (En)Gendering the War on Terror. War Stories and Camouflaged Politics, Ashgate (selected chapters )
- Kaldor, Mary (2012) New and Old Wars (third edition). Cambridge: Polity Press.
- Lederach, John Paul. (1998 or later) Building Peace: Sustainable Reconciliation in Divided Societies, United States Institute of Peace
- Newman, Edward. (2014). Understanding Civil Wars. Continuity and Change in Intrastate Conflict. London: Routledge.
- Ramsbotham, O., Miall, H. & Woodhouse, T. (2006). Contemporary Conflict Resolution: The Prevention, Management and Transformation of Deadly Conflicts. Second edition. Oxford: Polity Press.
Additional assigned readings will be available via online databases or otherwise provided.
2. Method (7.5 hp)
- Howell, M. & Prevenier, W. (2001). From Reliable Sources: An Introduction to Historical Methods. Ithaca: Cornell University Press. selected chapters
- Höglund, K. and M. Öberg, eds. (2011) Understanding Peace Research. Methods and Challenges. London and New York: Routledge. (e-book Mah library) selected chapters
- Taylor, S. (2013). What Is Discourse Analysis? London: Bloomsbury. (open access).
- Walliman, N. (2011) Research Methods: The Basics. London, New York: Routledge. (e-book Mah library) selected chapters
Articles and other texts (200 pages) will be added to this list
3. Project Work (7.5 hp)
- Jupp, V. (ed) (2006) The SAGE Dictionary of Social Research Methods. London: Sage Publications.
- Walliman, N. (2011) Social Research Methods. Los Angeles: Sage Publications.
Reference literature:
- Nealon, J. T. (2012) The Theory Toolbox Critical Concepts for Humanities, Arts, and Social Sciences. Lanham, MD: Rowman & Littlefield Publishers. (e-book Mah library)
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.